Bedöma avstånd?

H

hendelpendel

Hejsan!

Jag ska börja med en häst i vinter, och hon är helt urdålig på att bedöma avstånd! Har ju från alla år på ridskola fått lära mig att det ska vara bommar framför som hjälp, men vad tycker ni?

Sv: Bedöma avstånd?

En bra övning är att lägga två bommar med t.ex. 21m avstånd.
Börja med att galoppera vanligt över dom om räkna antalet galoppsprång, försök sen korta/länga.
Bestäm dig för att "nu ska jag rida på x galoppsprång" och försök göra det.
Snart kommer du underfund med hur hästens galopp är och då kan du försöka korrigera hästen (länga/korta) mot hinder för att hästen ska hamna på en bra avsprångspunkt. Det är alltså inte så att hästen ska galoppera själv mot hindret och lista ut allt själv, även om det är lättast så ;)

Liknande trådar

Träning Hej! Vad kör ni för avstånd i skritt på upphöjda bommar ? Gäller häst med ca 140 cm i mankhöjd.
Svar
2
· Visningar
334
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Hjälp. Har examinerande redovisning och ska då även ge respons på någon annans arbete. Texten jag har fått är tyvärr inte så bra...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 853
Senast: Badger
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
497
Senast: Squie
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama