Bedöma arbetstillägg till foderstaten

Sv: Bedöma arbetstillägg till foderstaten

Ingen MJ för arbetstillägg på tjocka hästar i den situationen din häst är i! Endast underhållsbehov. Min egen
fick inget tillägg för 7 h skritt i veckan och 50-70 minuters trav och galopp i veckan.

Nej, 0 % tillägg vill jag inte ge. Jag har aldrig sagt att han är tjock för det är han inte. Något i överkant menade jag :) Sen tycker jag inte man ska banta en häst för fort heller. Om han blir smalare på 65 MJ (totalt, inte 65 MJ arbetstillägg) så tänker jag ju inte ge mindre än så.

Senast ändrad:

Ingen MJ för arbetstillägg på tjocka hästar i den situationen din häst är i! Endast underhållsbehov. Min egen
fick inget tillägg för 7 h skritt i veckan och 50-70 minuters trav och galopp i veckan.

Vad menar du med "situationen din häst är i"? :) Menar du träningsmässigt eller?

Varför tycker ni inte att jag ska ge arbetstillägg? 25 min skritt, 25 min trav och 10 min galopp varje dag tycker inte jag är lite. Tänk på att han ska arbeta i form i alla gångarter och så rider jag inte 25 min skritt i sträck utan 10-15 min är framskrittning och sen varvar jag skritt/trav/galopp. :)

Fast det är inte så mycket kan jag tycka. Jag hade inte lagt på några större mängder, speciellt inte som du säger att han ska gå ner i vikt. Då hade jag bara sett till att hålla en bra proteinnivå och inte ökat energin.

Fast det är inte så mycket kan jag tycka. Jag hade inte lagt på några större mängder, speciellt inte som du säger att han ska gå ner i vikt. Då hade jag bara sett till att hålla en bra proteinnivå och inte ökat energin.

Jag hade helst gett 65 MJ om jag hade kunnat, men med vårt hö så hade han fått alldeles för lite protein då. Så nu får han sammanlagt 67 MJ/dag, sen om vi får ett hö med mer protein så kommer jag minska på kraftfodret så han får 65 MJ/dag. Ni tycker alltså att jag inte ska ge så mycket arbetstillägg? :) Ungefär 17% kanske? Sen får jag väl öka när jag ökar träningen :)

Ja det är en ny häst :) Tidigare har han fått ca 65 MJ vilket jag tror han blev lite smalare på, vilket kanske var bra iof. Enligt foderstatsprogram bör han få ungefär 67 MJ. Jag vill att han ska bli lite smalare men att han samtidigt ska kunna bygga muskler :)

Fast du... Ta det lilla du vill att han ska gå ned och låt han bygga muskler
utav det! Behåll givan du har (Om proteinet är adekvat) och när du sen är
helt nöjd med hullet, börja ge han mer då?

Då får du ju en ärligare bild av hans FAKTISKA behov under dessa
förutsättningar, så har du den grunden att stå på för framtida bruk!
(I och med att det är en ny häst)

Senast ändrad:

Till Cahs... :p

Fick för mig att hon var du och vise versa... :D

Svaret ovan ÄR till dig. :laugh:

*Snurrar ut*

Fast du... Ta det lilla du vill att han ska gå ned och låt han bygga muskler
utav det! Behåll givan du har (Om proteinet är adekvat) och när du sen är
helt nöjd med hullet, börja ge han mer då?

Då får du ju en ärligare bild av hans FAKTISKA behov under dessa
förutsättningar, så har du den grunden att stå på för framtida bruk!
(I och med att det är en ny häst)

Okej, tack, det låter bra! :)

Skritt + 0.2 MJ/100 kg och 10 minuter.
Källa Christina Planck, Hästens näringsbehov och utfodring.

Detta är det värde på energiförlusten som den franska normen (Martin-Rosset) anger för skritt. Värdet avser dock nettoenergi och måste räknas om till omsättbar energi om man ska använda det för att beräkna arbetstillägget. Detta har Planck & Rundgren “glömt”. Det blir helt fel om du försöker använda Plancks värden för att beräkna arbetstillägget.

Det låter ganska tokigt! Om jag inte räknar fel så skall man komplettera med
t ex 2 kg havre för en 500kg häst för en ridtur på en timma blandat skritt,
trav och galopp, om man skrittar 20 min?

De värden som Planck anger är nettoenergi som måste räknas om till omsättbar energi och detta gör att arbetstillägget blir ännu större (du får ge mer havre!!). Värdet på omsättbar energi blir även beroende på hästens foderstat så det är mycket mer komplicerat än vad Planck tycks tro.

De värden som Martin och Rosset anger ger i allmänhet en för hög energiförbrukning särskilt om man rider långa pass. Enligt NRC 2007 så har Martin och Rosset inte justerat värdena för syreförbrukning i vila (hästen förbrukar syre även i vila).

Hästens vikt: 500 kg
Vikten av ryttare+sadel; Jag väger ca 60 kg, sadeln vet jag inte.
Hur många dagar i veckan du rider; 6 dagar i veckan
Hur många minuter skritt, trav, kort galopp och snabb galopp eller hoppning i medeltal per ridpass; rider dressyr ca 5 dagar i veckan, ungefär 25 min skritt, 25 min trav och 10 min galopp (blandat kort och snabb galopp)
Om du rider på plant underlag eller i kuperad terräng; ca 1 dag i veckan, 5 min skritt på kuperad terräng, 40 min skritt på plant underlag och 5 min trav/galopp på plant underlag. :)

Jag ska räkna på detta när jag får tid (har väldigt dåligt med tid just nu och måste prioritera andra saker).

Jag har en helt annan åsikt än andra när det gäller hästar som ska gå ner i vikt. Basera din foderstatsberäkning på din hästs ideala vikt och räkna sen som vanligt, dvs. ge energi som täcker både underhållsbehov och arbetstillägg. Väger din häst 500 kg men ska egentligen väga 450 kg så basera dina beräkningar på 450 kg istället.

Liknande trådar

S
Foder & Strö Hej! Jag och min kompis är lite förbryllade över hur man räknar ut mineralbehovet i foderstaten för arbetande och/eller dräktiga...
Svar
15
· Visningar
2 476
Senast: spiel_mit_mir
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 528
Senast: moonstruck
·
Distans Jag har läst en artikel om bantning av häst genom korrigerad foderstat och ökad motion. Min kära ponny har så länge jag känt honom, ca 7...
Svar
18
· Visningar
2 885
Senast: sthu
·
B
Hästmänniskan Läste dagens tidning imorse och höll på att få fnatt, det är visst ett stall som erbjuder stallplats, foder, strö, VACCINATION, SKONING...
2
Svar
31
· Visningar
2 580
Senast: Zaga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar