Bedöma arbetstillägg till foderstaten

Teresa00

Trådstartare
När man räknar foderstater för hand brukar man ju lägga till det så kallade "arbetstillägget" till energibehovet.

Jag tränar min häst ca 6 dagar/veckan, en timme om dagen inklusive framskrittning på 15 min. Han brukar bli svettig på halsen, bogen, bakom frambenen, på magen samt på "skinkorna" bredvid svansroten när jag rider dressyr. Han rids ut i skogen ca 1-2 dagar i veckan, då blir han inte svettig.

Jag kan tillägga att han inte är klippt, men har ändå inte särskilt lång päls (går med täcke) och att jag inte rider på en uppvärmd ridbana, alltså är det ca 5 grader utomhus när jag rider.

Hur mycket träning skulle ni räkna hans motion som? Är det tränar ibland, tränar normalt, tränar mycket osv? :)

Hur mycket tränar ni era hästar och vilken "kategori" räknar ni in dom träningsmässigt? :)

Senast ändrad:
Sv: Bedöma arbetstillägg till foderstaten

Motionsridning, skulle jag säga.

Titta på en ridskolehäst och jämför antal timmar med sadel. Eller ännu värre, en travare, som typ är "värmd" när våra feta halvblod skulle falla döda ner av ansträngning.

Från den hemsidan jag tar värden ifrån finns det följande:
Tränar ibland (17%)
Tränar normalt (25%)

Eller så har jag använt Freefarms foderstatsberäkningsprogram, då finns det endast "Tränas ibland" och "tränar" utan några procentuella värden.

Vilken tror ni min häst skulle passa in på? :)

Gillaknappen på den!

Jag håller på med trav och rider även på ridskola och satte för skojs skull pulsmätare på en ridskolehäst en gång, hade även GPS på så jag såg hur många meter det blev på en lektion. Ridskolehästen fick inte ihop många km och inte speciellt hög puls någon gång heller (förvånade i och för sig inte mig). Tyvärr har jag inte filen kvar pga datorbyte!

Istället för att gissa kan man göra en lite noggrannare beräkning. Om du lämnar följande information kan jag hjälpa dig att göra en uppskattning av arbetstillägget:

Hästens vikt och vikten av ryttare+sadel;
Hur många dagar i veckan du rider;
Hur många minuter skritt, trav, kort galopp och snabb galopp eller hoppning i medeltal per ridpass;
Om du rider på plant underlag eller i kuperad terräng;

Exempel på uppgifter:

Hästen väger = 500 kg
Ryttare+sadel = 50 kg
4 dagar dressyr (25 min skritt, 25 min trav, 10 min kort galopp)
2 dagar uteritt i plan terräng (35 min skritt, 20 min trav, 5 min galopp)

Räknar man på dessa uppgifter hamnar man på 29 MJ vilket är ca. 50 procents tillägg till underhållsbehovet.

Intressant! :)
Jag har ett par funderingar på det: om samma som i exemplet skulle träna hälften så mycket, blir det då 25% istället för 50% eller är det mer avancerat beräknat än så?

Tar "styrketräning", alltså ett extra krävande dressyrpass styrkemässigt, mer än vanliga beräkningarna? När pulsen ändå borde gå upp lite mer under passet än om man mer ligger på bekvämlighetsnivån. Eller är det så marginellt att man ändå kan beräkna bara utifrån skritt, trav galopp? Tänker som exempel massor med täta övergångar skritt-galoppfattning-skritt väl borde höja pulsen ganska bra även fast det tidsmässigt inte blir mycket galopp?
Hästar kan ju gå med rätt olika energinivå även om det är inom samma gångart, tänker jag, men ni som vet får gärna tala om hur ni skulle ha räknat! :)

Tillägg för olika typer av arbete

Ridträning (genomsnitt per dag)

Skritt + 0.2 MJ/100 kg och 10 minuter.
Trav- och galopparbete + 1.3 MJ/100 kg och 10 minuter.

Trav- och galoppträning

Träning med snabbjobb flera gånger per vecka + 11-16 MJ/100 kg och km.

Endast långsamträning

Skritt + 0.2 MJ/100 kg och km.
Trav (ca 3 min/km) + 0.4 MJ/100 kg och km.

Energibehovet blir högre om arbetet sker på tungt underlag och/eller i kuperad terräng.
Arbete i uppförsbacke (10% lutning) ökar energibehovet med ungefär det dubbla.

Källa Christina Planck, Hästens näringsbehov och utfodring.

Från den hemsidan jag tar värden ifrån finns det följande:
Tränar ibland (17%)
Tränar normalt (25%)

Eller så har jag använt Freefarms foderstatsberäkningsprogram, då finns det endast "Tränas ibland" och "tränar" utan några procentuella värden.

Vilken tror ni min häst skulle passa in på? :)

Jag hade använt mig av tränar ibland siffran om jag har en lättfödd häst och tränar normalt om han är lite mer svårfödd.

/Camilla

Fast nyfiken fråga:

Det låter ganska tokigt! Om jag inte räknar fel så skall man komplettera med
t ex 2 kg havre för en 500kg häst för en ridtur på en timma blandat skritt,
trav och galopp, om man skrittar 20 min?

Jag tycker också att det låter ganska mycket, men det är vad som står skrivet i boken. :)

Tar "styrketräning", alltså ett extra krävande dressyrpass styrkemässigt, mer än vanliga beräkningarna? När pulsen ändå borde gå upp lite mer under passet än om man mer ligger på bekvämlighetsnivån. Eller är det så marginellt att man ändå kan beräkna bara utifrån skritt, trav galopp? Tänker som exempel massor med täta övergångar skritt-galoppfattning-skritt väl borde höja pulsen ganska bra även fast det tidsmässigt inte blir mycket galopp?
Hästar kan ju gå med rätt olika energinivå även om det är inom samma gångart, tänker jag, men ni som vet får gärna tala om hur ni skulle ha räknat! :)

Det finns flera studier som har undersökt energiförbrukningen hos arbetande hästar. Vanligtvis mäter man syreförbrukningen hos hästen och beräknar energiåtgången från detta. Man försöker också hitta samband mellan syreförbrukning och den hastighet (gångart) som hästen rör sig i.

Tyvärr är det dock så många faktorer som påverkar hur mycket energi som hästen förbrukar under ett arbetspass så det är omöjligt att ta hänsyn till allt. Men ja, det är skillnad på om man rider långa pass i samma gångart eller om man ständigt byter gångart. Detta ska man naturligtvis ta hänsyn till.

För att bara nämna några andra faktorer som påverkar resultatet så är t.ex. underlagets beskaffenhet och lutning, hästens och ryttarens vikt, hur man rider (fri- eller samlad ridning), hästens kondition (en otränad häst får högre puls än en vältränad häst vid samma gångart) etc.

För att komplicera det ytterligare så är de värden på energiåtgång som studierna kommer fram till angivna som nettoenergi vilket inte är samma sak som omsättbar energi. Man måste därför räkna om nettoenergi till omsättbar energi och denna omvandling är beroende på hästens foderstat.

Man måste därför ha en god kännedom om bakgrunden till de värden som anges samt ha en kännedom om hästen och hur den rids.

Man måste också vara medveten om att den energiåtgång som man räknar fram aldrig kan vara någonting annat än ett riktvärde. Man får alltid hålla koll på sin hästs hull och göra justeringar när så erfodras.

Jag läste i Plancks bok igår. Där står det att man ska tänka på om hästen kan sin uppgift eller om den ska lära sig nått nytt, står i boken som uppträning. Lär den sig något nytt använder den inte kroppen "optimalt" och gör därmed av med mer energi än en häst som kan rörelsen.

Jag har en annan fråga angående detta med arbetstillägg, hoppas det är okey! Vi utgår från en häst som har en "balanserad" underhållsgiva och som tränas ca 2h skritt, 40 min trav, 40 min galopp i veckan. Hästen är 4½ år och ska blandannat upp i kondis.

Denna häst ska bantas ner. Hur mycket tillägg för träningen utan att ge för mycket? Proteintillägg men inte lika mycket MJ-tillägg?

Istället för att gissa kan man göra en lite noggrannare beräkning. Om du lämnar följande information kan jag hjälpa dig att göra en uppskattning av arbetstillägget:

Hästens vikt och vikten av ryttare+sadel;
Hur många dagar i veckan du rider;
Hur många minuter skritt, trav, kort galopp och snabb galopp eller hoppning i medeltal per ridpass;
Om du rider på plant underlag eller i kuperad terräng;

Exempel på uppgifter:

Hästen väger = 500 kg
Ryttare+sadel = 50 kg
4 dagar dressyr (25 min skritt, 25 min trav, 10 min kort galopp)
2 dagar uteritt i plan terräng (35 min skritt, 20 min trav, 5 min galopp)

Räknar man på dessa uppgifter hamnar man på 29 MJ vilket är ca. 50 procents tillägg till underhållsbehovet.

Hästens vikt: 500 kg
Vikten av ryttare+sadel; Jag väger ca 60 kg, sadeln vet jag inte.
Hur många dagar i veckan du rider; 6 dagar i veckan
Hur många minuter skritt, trav, kort galopp och snabb galopp eller hoppning i medeltal per ridpass; rider dressyr ca 5 dagar i veckan, ungefär 25 min skritt, 25 min trav och 10 min galopp (blandat kort och snabb galopp)
Om du rider på plant underlag eller i kuperad terräng; ca 1 dag i veckan, 5 min skritt på kuperad terräng, 40 min skritt på plant underlag och 5 min trav/galopp på plant underlag. :)

Är det en ny häst? Det enklaste är ju annars att kolla vad den hållit hullet lagom på tidigare i energimängd. Tabeller i all ära men det är ändå individer vi talar om.

Ja det är en ny häst :) Tidigare har han fått ca 65 MJ vilket jag tror han blev lite smalare på, vilket kanske var bra iof. Enligt foderstatsprogram bör han få ungefär 67 MJ. Jag vill att han ska bli lite smalare men att han samtidigt ska kunna bygga muskler :)

JAG hade valt 0 % tillägg under dom premisserna, och sen ökat senare
OM den går ned i vikt "färdigt" på den motionen, vilket inte alls är att räkna
med.

Möjligen att jag ökat vit-mineral, och beroende på hur hästen ser ut, en "skvätt"
protein. Men ingen energi. (Om nu hästen inte blir totalt orkeslös)

Liknande trådar

S
Foder & Strö Hej! Jag och min kompis är lite förbryllade över hur man räknar ut mineralbehovet i foderstaten för arbetande och/eller dräktiga...
Svar
15
· Visningar
2 476
Senast: spiel_mit_mir
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 528
Senast: moonstruck
·
Distans Jag har läst en artikel om bantning av häst genom korrigerad foderstat och ökad motion. Min kära ponny har så länge jag känt honom, ca 7...
Svar
18
· Visningar
2 885
Senast: sthu
·
B
Hästmänniskan Läste dagens tidning imorse och höll på att få fnatt, det är visst ett stall som erbjuder stallplats, foder, strö, VACCINATION, SKONING...
2
Svar
31
· Visningar
2 580
Senast: Zaga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar