Bedömning av dessa 2 PRE hingstar

Sv: Bedömning av dessa 2 PRE hingstar

Tar gärna emot länk till FB-sidan. :)

Undrar även om någon har koll på vad det kostar att importera?
Har två PRE-korsningar redan, drömmen är en renrasig. Dock finns inte ekonomi att köpa någon på länge, med småbarn osv... Kärlek, plats och foder finns däremot! ;)
 
Sv: Bedömning av dessa 2 PRE hingstar

kostnaden för import varierar ganska så mycket , Men räkna med i alla fall över 10000:-
sen tillkommer ju även lite pengar för vetbesiktning och pappersarbete :-)

Tesora
 
Sv: Bedömning av dessa 2 PRE hingstar

Undrar hur det går med hästarna? Är de på väg till Sverige? Uppdatera gärna för jag tror iaf absolut att de kan bli riktigt fina:).
 
Sv: Bedömning av dessa 2 PRE hingstar

Är bara lite naturligt skeptisk. Ekonomiska kriser brukar ju inte fungera så att man GER BORT kapital som man kan få betalt för. Är stuteriet i konkurs är det ju även olagligt.

Fast vad det gäller hästar verkar de inte alltid ses just enbart som ett ekonomiskt kapital. På Irland slaktas inte heller hästarna utan de har släppts fria istället. I den ekonomiska krisens kölvatten har både irländska och spanska hästar blivit extremt billiga eftersom ägarna hellre säljer än slaktar.
 
Sv: Bedömning av dessa 2 PRE hingstar

Fast vad det gäller hästar verkar de inte alltid ses just enbart som ett ekonomiskt kapital. På Irland slaktas inte heller hästarna utan de har släppts fria istället. I den ekonomiska krisens kölvatten har både irländska och spanska hästar blivit extremt billiga eftersom ägarna hellre säljer än slaktar.
Är det så? :) Har mest läst och hört om masslakt, och har tyckt det lät logiskt om än sorgligt. Skönt om det (delvis) inte stämmer
 
Sv: Bedömning av dessa 2 PRE hingstar

Klart du ska ta dom om du tycker det känns rätt :) dom kommer bli kanonfina med bra mat och mycket kärlek lycka till:D får gärna skicka länken
 
Sv: Bedömning av dessa 2 PRE hingstar

Skulle också gärna vilja ha PM!

Om de går igenom veterinär besiktningen skulle jag inte tveka. Tycker inte de ser så bedrövliga ut. Visserligen går de nog ner en del under resan men ger man dem bara tid att återhämta sig blir de nog bra.
Lycka till!!!
 
Sv: Bedömning av dessa 2 PRE hingstar

Ursäkta att jag vart lite frånvarande.

Lite kort uppdatering: Jag kommer inte att ta hem de två hingstarna då stuteriet fick en köpare på dem som var villig att betala för hästarna och då jag skulle adopterat dem (alltså bara betalat frakt hem på 3000 euro samt 300 euro/häst till vet.besiktning) så kunde jag inte matcha det budet då stuteriet som sagt är i behov av pengar och köparen kan ge mer än vad jag kan för tillfället.
De pengarna som de får in från de hästarna gör att de kan köpa mat till de få hästarna som de skall ha kvar, så jag förstår dem till fullo.

Jag har fortfarande kontakt med stuteriet och lite längre fram så kommer jag eventuellt åka dit och köpa en häst av dem.

För er som fortfarande är intresserade utav adoption så är detta deras Facebook sida: https://www.facebook.com/yeguada.marquesdevillena.5


Jag vill bara påpeka att trots detta att jag inte kommer att importera hästarna osv, så är de väldigt seriösa och godhjärtade men som sagt så sitter de i den situationen att de inte kan tacka nej om någon väljer att betala för hästarna då alla pengarna går till övriga hästar och försök att hålla igång aveln av bra hästar, men på en mindre skala än tidigare.

De har fortfarande kvar hästar för adoption och de behöver all hjälp de kan få. De flesta av adoptionshästarna är ston, och det är också därför jag inte kan adoptera en annan häst för jag måste ha valack eller hingst, men alla hästarna har sina papper i ordning och chippas vid export osv.

Så är det så att ni är intresserade så skicka privat meddelande på Facebook, skriv på engelska, spanska eller franska.:)

Nu fortsätter jag mitt letande på annat håll, med förhoppningar att det står en P.R.E i hagen inom kort! :D
 
Sv: Bedömning av dessa 2 PRE hingstar

Jag måste säga att även om jag hade unnat dig en "gratis" häst så känns det bra att höra att stuteriet lyckades sälja dem och få in lite stålar!
 
Sv: Bedömning av dessa 2 PRE hingstar

Ja absolut jag känner samma sak, därför bestämde jag mig för att "släppa dem" för jag hade inte kunnat ha det på mitt samvete.

Som sagt så åker jag ev. ner och köper häst av dem istället men har inte möjlighet att göra det just nu.
Han som bjöd på hästarna gav dessutom en bra slant, så jag kunde inte matcha det då bägge ink. transport hade gått över min budget.
 
Sv: Bedömning av dessa 2 PRE hingstar

hej ! Vill bara förtydliga att hästarna ska vara chippade redan ;) Detta görs när dom skrivs in som föl i stamboken:)


Tesora
 
Sv: Bedömning av dessa 2 PRE hingstar

Jag kanske har missat något i den frågan men jag tycker nog alternativet slakt är bättre än att släppa ut hästarna vind för våg!!!
 
Sv: Bedömning av dessa 2 PRE hingstar

Hmm okej

Uppfödning i Spanien är ju ofta vara rätt mkt industri, och de brukar inte vara direkt blödiga. Tänkte om det fanns nån annan anledning, kommer inte på vad det skulle vara dock..

Har du lust att DMa länken? :D

Det har skrivits artiklar senare tid om just det Ickiz redovisar, många är hemskt ledsna över att behöva göra sig av med sina djur, och skänker dem hellre än att slakta dem. Tycker inte det är vidare konstigt, däremot blir det lite konstigt att skriva att "spanjorer är inte direkt blödiga av sig". Det lär finnas gott om dem som precis som du och jag skulle bli, väldigt ledsna över att behöva slakta sina friska djur.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp