Bedömning av dessa 2 PRE hingstar

Sv: Bedömning av dessa 2 PRE hingstar

Vet du vad anledningen är till att de inte slaktas istället?
 
Sv: Bedömning av dessa 2 PRE hingstar

Du skriver MÅNGA hästar (då generellt kan man tolka det som dom flesta) Måste varit mycket tråkigt ställe du besökt i portugal då :-( Men som jag skrev innan beror det ju på var man varit någonstans och att det finns över hela världen , Under mina 16 år med rasen har jag inte träffat på detta, Men hört om alla andra som säger sig veta att det är så ;)

Ickiz. Vilket ställe är det i spanien ? Är det ett djurhem ? eller stuteriet själva ? Du skriver att dom har en FB sida skulle du kunna skicka den till mig :)

Tesora
 
Sv: Bedömning av dessa 2 PRE hingstar

De är deras egna uppfödningar och de vill ge hästarna chansen att få ett bra liv då de är väldigt måna om hästarna, men hittar de inga som kan ta hand om dem så är det ju det alternativet som väntar tyvärr.
 
Sv: Bedömning av dessa 2 PRE hingstar

Självklart jag PM.ar deras facebooksida. Det är ett stuteri.
 
Sv: Bedömning av dessa 2 PRE hingstar

Hmm okej

Uppfödning i Spanien är ju ofta vara rätt mkt industri, och de brukar inte vara direkt blödiga. Tänkte om det fanns nån annan anledning, kommer inte på vad det skulle vara dock..

Har du lust att DMa länken? :D
 
Sv: Bedömning av dessa 2 PRE hingstar

Kanske det, vet jag ingeting om men detta är inget jätte stuteri. Pm.ar dig länken.
 
Sv: Bedömning av dessa 2 PRE hingstar

Tack

Ja det finns väl undantag. Är alltid skeptisk till gratis dock, särskilt gratis som man måste betala massa för
 
Sv: Bedömning av dessa 2 PRE hingstar

I spanien får man ca 200 euro per slaktad häst , Så visst skulle dom tjäna på att slakta hästarna ,! Men tvärtom vad många tror så försöker dom att ge bort sina hästar istället !, Vet många stuterier stora som små som har hamnat i krisens klor och har föröskt att skänka bort sina hästar , Bor du själv i spanien , eller brukar du vara där ? Med tanke på det du skriver ?
Tesora
 
Sv: Bedömning av dessa 2 PRE hingstar

Nä jag bor inte i Spanien (men har inget emot spansk hästhållning).

Är bara lite naturligt skeptisk. Ekonomiska kriser brukar ju inte fungera så att man GER BORT kapital som man kan få betalt för. Är stuteriet i konkurs är det ju även olagligt.
 
Sv: Bedömning av dessa 2 PRE hingstar

Stuteriet är inte i konkurs än, men för att klara av få stället att gå runt och ha råd att hålla de fina hingstarna och stona som genererar pengar så måste de adoptera bort de hästar som inte ger några pengar, då de kostar att hålla plus att de inte får sålt dem.

Anledningen till att de ger bort dem istället för att avliva dem är för att de är deras egna uppfödningar och de bryr sig om djuren.
 
Senast ändrad:
Sv: Bedömning av dessa 2 PRE hingstar

En kompis var i södra Spanien för några månader sen och provred ett antal hästar. De visade sig inte alls vara i den kondition eller så utbildade/väluppfostrade som hon fått uppgift om. Så även om de här hästarna är 'gratis' kanske de inte är vad du får uppgift om.

Med det menar jag inte att alla spanjorer försöker blåsa folk, men pga den ekonomiska krisen är folk lite desperata. Och en häst måste vara i hyfsad kondition för att klara en sån lång resa och den omställning det innebär att komma till Sverige.
 
Sv: Bedömning av dessa 2 PRE hingstar

Hästarna kommer att genomgå en grundlig veterinär undersökning så jag litar på att veterinären avgör om de är i tillräckligt god form för att åka eller inte.
 
Sv: Bedömning av dessa 2 PRE hingstar

kl
Tar också gärna emot länken, inte för att jag egentligen har tid med häst men ändå!
 
Sv: Bedömning av dessa 2 PRE hingstar

En tanke bara ! Tänk på att dessa hästar är INTE i bästa kondition och kommer att kosta en massa pengar och tid i mat och om vårdnad ! Dom kommer i från ett annat land ! En PRE som är i bra kondition kräver extra av allt , Tid att anpassa sig och omställning av mat m,m

Även om nu dessa hästar är gratis så kan gratis bli dyrt i längden ;)
Jag menar nu inte att peka finger till er alla ! Men det är mycket arbete att ta hand om en häst som är i denna kondition och kommer från ett helt annat land ! Transporten dom har framför sig är inte den lättaste ! Där kommer dom tappa mera vikt ! Rasen i sig är väldigt lätt att ha att göra med ! Men dom är också ganska så känsliga ! När jag tog in min första hingst så var han i en förskräcklig kondition mager eländig såg ut som en RSCPA häst ! Det tog år av rehab för att få honom helt ok i muskelmassa medmera ! Underbart att så många vill ta hand om en häst ! Men mycket att tänka över också ! :):)
Tesora
 
Sv: Bedömning av dessa 2 PRE hingstar

Håller med!
Vet inte om jag var lite otydlig men många av hästarna som är för adoption är magra och omusklade, de flesta behöver sätta muskler innan man kan rida på dem osv.

De kommer att genomgå en veterinärundersökning innan de exporteras så att de är i tillräckligt bra skick för att fraktas. Går de igenom vet.undersökningen så är de hela och friska men som sagt behöver mat, kärlek och träning.

Många av dem är inte så högt utbildade pga dessa förhållandena men är inridna och välhanterade från marken.

De hästarna som är till salu är som vilka hästar som helst som man importerar. De är oftast lite mer utbildade och ridna samt i lite bättre hull.
 
Sv: Bedömning av dessa 2 PRE hingstar

och att dom som villa adoptera en också kommer att ha den kvar :) det är inga hästar som man tar in för att sälja vidare , Missförstå mig rätt nu igen;)

Jag tror inte att någon av er har tanken ! MEN det har förekommit mycket på FB att folk ser sådanna här tillfällen att kunna tjäna en slant i och med att detta är rena PRE med pass i ANCCE , Och då givetvis värda lite pengar när dom kommer i form ,

Tesora
 
Sv: Bedömning av dessa 2 PRE hingstar

Ja men precis, de är som sagt väldigt måna om att hästarna skall få det bra, vill man tjäna snabba pengar så finns det bättre sätt då dessa behöver mycket omvårdnad. Sedan så vill stuteriet att man hör av sig och berättar hur det går då de inte vill att hästarna skall bli några försäljningsobjekt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp