Bedömning av dessa 2 PRE hingstar

Ickiz

Trådstartare
Detta är två stycken PRE hingstar som är bröder på 7 resp 8 år, ganska gröna i ridningen då de inte kommit i första hand. Att de är smala finns det en anledning till då det gått dåligt för stuteriet och de är nu tvungna att skänka bort hästarna då de ej har råd att köpa mat till alla.

Vad tror ni om dessa två? Syftet med de är isf att använda dem till hobbyridning och ev någon lättare dressyrtävling.

Hur tycker ni de står sig i kroppen överlag om man bortser från att de är omusklade o smala? Jag är van vid halvblod så jag skulle behöva av några "pre-experter."

Ni som har vart i kontakt med spanska hästar, är de lätta att få upp i hull osv?

salao_zps1f032053.jpg


jaleo_zps541a53a5.jpg


Tacksam för alla svar/funderingar! :)
 
Sv: Bedömning av dessa 2 PRE hingstar

De ser väl ut som att det finns gott hopp för dom. Omusklade och kanske lite tunna men det behövs nog bara lite mat. Min PRE/** är rysligt lättfödd och det verkar som de flesta PRE är det. Gratis är billigt även om det kostar att få hit dom. Lycka till ,en underbar ras :)
 
Sv: Bedömning av dessa 2 PRE hingstar

Svårt att säga på dessa bilder ! Men en ledtråd är ju om dom är avelsgodkända ?
PRE har lätt för att gå upp i vikt, Men det finns ju variationer där också så klart inom rasen, Men som sagt bilder från sidan ,framifrån och bakifrån, så kan se lite bättre ! Men är dom godkända så har dom ju i alla fall dom minimåtten dom ska ha ;-)

Tesora
 
Sv: Bedömning av dessa 2 PRE hingstar

De är godkända för avel och har alla papper i ordning, dock så kommer inte jag använda dem till avel men känns bra att man vet att allt är i ordning.

Skall se om jag hittar en uppställd bild.
 
Sv: Bedömning av dessa 2 PRE hingstar

ok! Bättre att kastrera dom om dom ändå inte ska gå i avel :) Avelsgodkännandet i spanien är ju egentligen bara att dom har måtten som PRE ska ha , Man har minimått och klarar dom detta så är dom rastypiska ,men säger ju inget egentligen att dom är bra avelshingstar , Det nya systemete som kom förra året är ju hårdare men ändå inget man enbart ska gå på för avel ;)

Tesora
 
Sv: Bedömning av dessa 2 PRE hingstar

Och just ja ! Glöm inte att du ska ha ägarkortet underskrivet av dom som äger dom och detta ska sen sändas in till våran förening och du ska skaffa ägarkod också :-) Detta är viktigt !!
Tesora
 
Sv: Bedömning av dessa 2 PRE hingstar

Det var ett bra tips! Är det bäst att få ägarkorten skickade till sig först eller att de kommer med hästarna? Eller de kanske inte kan komma in i landet om de papperna inte är med..?
 
Sv: Bedömning av dessa 2 PRE hingstar

De ser väl trevliga ut, och exteriört sett borde de duga utmärkt till det du vill göra.

Jag tycker dock att du ska ta reda på hur de har levt sina liv. Har de t ex stått på stall utan utevistelse som många hingstar gör från tre års ålder i Spanien och Portugal?

Det är inte säkert att övergången från att vara hingst på stall 24/7 till att bli svensk hobbyhästvalack tillsammans med andra hästar och på gräs är så enkel. Och om de har varit på stall så mycket men inte hunnits med lär ju inte senor, leder och muskler vara särskilt starka.

Jag skulle nog hellre ta en betydligt yngre häst som mest gått ute, om valmöjligheten fanns. Eller köpa en i Sverige, man kan ju få en rätt trevlig hobbyhäst för pengarna som man får ge för transport och allt pappersarbete som en import innebär.
 
Sv: Bedömning av dessa 2 PRE hingstar

Hur i herrans namn klarar hästarna av att vara ridhästar i spanien och portugal då ? Jag måste säga att jag är gansk sååå trött på allt snack om hur hästar sköts eller snarare INTE sköts i spanien ! Det imoprteras hundra talet hästar om inte tusen tal hästar från spanien över hela världen varje år ! Och om hästarna inte skulle klara av att gå i hage eller gräs så tror jag inte dom skulle vara så populära att ta in eller ? Jag har tagit in både unga och äldre hingstar och ston och har ALDRIG haft dessa problem som folk pratar om! Har även varit mycket i Spanien på många stuterier och utställningar och hästarna äter gräs där ;) Och dom går ute , Det förundrar mig VAR alla dessa folk som sprider detta har varit ??? Det finns säkert skitställen i spanien och portugal absolut samma som här i sverige där hästar står inne jämt ! Men varför i hela friden ska man dra alla över en kam i spanien !!!:rage: Och jag kan säga att dom har absolut inte haft problem med att vara tillsammans med andra hästar heller ! Mentalt sundare ras får man leta efter :)
Och jag kan även tillägga att jag vet helt underbara PRE hästar som jag träffat i spanien som har blivit förändrade hos sina nordiska ägare , Och detta skyller jag inte på hästen (och nej inte någon jag tagit in )


Ickiz: Passen ska ju vara med hästen och ägarkortet sitter ju i passet, Men om jag var du så skulle jag när jag kom ner till dom ta ägarkorten med till sverige själv ;) Jag antar att du har varit nere och sett på hästarna eller att du ska ner och titta på dom ?

Tesora
 
Sv: Bedömning av dessa 2 PRE hingstar

Men läs innantill innan du går igång! :wtf:

Jag skriver att det är klokt att ta reda på OM hästen har stått inne mycket. Jag har inte skrivit någonstans att alla vuxna hingstar i Spanien och Portugal står inne 24/7, det är din tolkning. Men ok, det kanske är vanligare i Portugal.

Jag skiter i vilken ras det är eller om den kommer från Tyskland eller Holland eller någon slaskbonde i Skåne. Jag skulle inte råda någon att köpa en häst som har stått inne 24/7 i flera år. Inte 23/7 heller, för den delen.

Själv har jag mest varit i Portugal, framför allt på två ställen där det var fint på ytan men inga hagar och hästar som inte kom utanför boxen på 2-3 veckor när stallägaren inte hann rida dem (för att inte tala om den veckan hästskötaren hade semester, stallägaren var för förnäm för att mocka och slängde bara in mer halm :eek: )

Det spelar ingen roll hur heller underbar en häst är om den kommer i okunniga händer. En åttaårig halvt ohanterad hingst kan funka för en ambitiös hobbyhästägare som har respekt för uppgiften. Men det kan också gå väldigt snett.
 
Sv: Bedömning av dessa 2 PRE hingstar

Jag har inte möjlighet att åka och titta på dem utan har en kontakt som skickar bilder etc på det jag vill ha och kollar till hästarnas välmående.
De står på lösdrift nu och kommer att göra det även här om de kommer hit, dock så rids de inte för tillfället. Stuteriet har haft lektioner och då har hästarna ridits, men då de håller på att gå i konkurs så finns inte lektionsverksamheten kvar = hästarna hinns inte med/ har inte råd att ha kvar dem.

Med hobbyverksamhet i min benämning innebär seriös ridning på vardagarna träning 1gg/v samt lättare tävlingar för skojs skull. Skulle även vilja testa på WE lite längre fram då mina tidigare seriösa dressyrambitioner har försvunnit med åldern så att säga. ;)
 
Sv: Bedömning av dessa 2 PRE hingstar

Tycker det låter trevligt att ta in dem. Säg till om de behöver bli av med fler hästar. ;)
 
Sv: Bedömning av dessa 2 PRE hingstar

Har för tillfället bara dessa bilder på dem "uppställda", inväntar fler. Här ser man tydligt hur de är tunna och omusklade, men med lite kärlek så kanske det går att rädda dem.

salaojaleo2_zpsafdd659a.jpg


salaojaleo_zpsec63667f.jpg
 
Sv: Bedömning av dessa 2 PRE hingstar

De har fler hästar för adoption som behöver nya bra hem!
Om det är så att du är intresserad så kan den gå med samma transport till Sverige som mina (om det nu blir av vill säga) ;)

Skickar länken till deras Facebook sida så kan du gå in och titta på korten. Vissa hästar är till salu och vissa är för adoption. :)
 
Sv: Bedömning av dessa 2 PRE hingstar

Det där återhämtar de nog sig från ganska snabbt. Jag tycker att de ser trevliga ut och väl värda att rädda.
 
Sv: Bedömning av dessa 2 PRE hingstar

Ja de behöver ju bara lite kärlek och mat. Känns som att de kan bli riktigt fina. :)

Men det skär i hjärtat när man ser hur djuren far illa pga finanskrisen i Spanien.. :(
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp