BEC med Melanom?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lil-sis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 3 349
Sv: BEC med Melanom?

Vill inte rätta eftersom du verkar ha stenkoll på detta med färg (vilket jag inte har...) men vitiligot på avblekbara skimlar kan ge ganska stora avpigmenterade områden efterhand (men självklart inte hela hästen, men mer än "fläckar").

Vitiligo kallas också ”vitfläckssjuka” just för att pigmentet försvinner fläckvis. Men du har helt rätt, jag borde ha skrivit att ”fläckarna” kan variera mycket i storlek, allt från små prickar till större områden. Att jag inte preciserade storleken var för att jag inte ville att det skulle kunna feltolkas som att skimmeln blir som en BEC i huden (dvs 100% rosa), om den har en utbredd vitiligo. Utan att det är frågan om ett partiellt pigmentbortfall. Mellan fläckarna eller områdena finns det alltid pigmenterad hud.

Här är en bild på en gammal vitiligo-tant (född med stjärn och helt mörk nos/underläpp). Hon hade ett par fläckar vid det andra ögat också + en (som en 10-krona ungefär) en bit nedanför ögat.

vitiligo.jpg

Framför allt den där underläppen är det nog många ägare av gamla skimlar som känner igen...

Om vi bortser från mina teroretiska färgfunderingar.

Vem skulle du, Swebec, betäcka henne med?

:)

Funderar å funderar.

Det har hingsten Athos RC 25 drabbats av, har sett bilder på honom där han är grå i ansiktet, men här är han ju rosa:
rc25.jpg

Det har hingsten Athos RC 25 drabbats av, har sett bilder på honom där han är grå i ansiktet, men här är han ju rosa:
rc25.jpg

Ja, nosen och lite till blev riktigt grisskär, men han hade inte rosa hud ÖVERALLT som lill-sis påstår att skimmeln i hennes stall har. Jag hälsade på honom nåt år innan han avlivades, och kom precis när de höll på att bada honom, så jag vet att han hade mörk hud också. Jag undrar om han inte hade en bläs också, fastän det bara står snopp och vit underläpp i registret? Någon som vet? Det såg iallafall så ut när han var blöt. Plus att det såg ut som hans strumpor var ganska höga och lite flikiga. Framför ett av bakbenen, och det syntes tydliga gränser mellan mörk och rosa hud...

Om vi bortser från mina teroretiska färgfunderingar.

Vem skulle du, Swebec, betäcka henne med?

:)

Funderar å funderar.

Normalt väljer jag inte hingst efter färgen, men till ett BEC-sto skulle jag förstås sortera bort alla hingstar med känt eller misstänkt gulanlag. Till Nefertite skulle jag också välja bort alla med Lambay Inver blod, eftersom hon själv har honom på tre ställen. Procentuellt lika mycket som om hon hade haft honom som morfar/farfar. Vidare skulle jag välja bort alla med Slieve Dara inom tre led. Jag skulle i första hand ta en solidfärgad hingst, och efter den sorteringen finns bara 3-4 st kvar att välja på. Valet skulle stå mellan Grange Flynn Sparrow och Grarryhack Frederick. Om jag ändå skulle välja en skimmel skulle det bli Coosheen Finnbarr.

GFS har jag funderat mkt på.

Hur pass "fel" skulle Packie bli med tanke på släktskap osv.

GFS har jag funderat mkt på.

Hur pass "fel" skulle Packie bli med tanke på släktskap osv.

Packie har Blue Chief i 2:a och 3:e led, och Nefertite har honom i 3:e led. Man kan aldrig säga att det är "fel" att avla så, det är mer en fråga om tycke och smak. Nu frågade du mig vem jag skulle betäcka henne med, och jag sorterade bort honom pga av det. Andra skulle säga att det är helt i sin ordning...

Ett skäl till att jag i första hand skulle välja en solidfärgad hingst, är också för att chansen är lite större att få reda på om hon har ett skimmelanlag. Får hon ett skimmelföl med skimmelhingst vet man fortfarande inte om det kommer från henne eller hingsten. Får hon en skimmel med en solidfärgad vet man däremot. Kanske har hon två avblekbara skimmelanlag? Isånt fall blir alla avkommor skimlar, men om det nu råkar vara så turligt att hon inte har något alls, skulle iallafall jag tycka att det vore lite trist om den garanterade, i någon form "gula" färgen släcktes ner av en gen från pappan. När det med en solidfärgad är 100% utfall av den färgen (mot 25% om både sto och hingst har ett skimmelanlag). Om endast hingsten har anlaget är chansen 50%, vilket fö är lika mycket som risken för ett BEC-föl om du skulle betäcka henne med en hingst med gulanlag...

Men iom med melanomen borde man väl kunna anta att hon är skimmel?

Packie funderingen (nästan hundra procent) är rent "egoistisk". Hade jag haft Patsy kvar hade hon betäckts med Fendth. Nu när det är "tvärtom" känns det känslomässigt logiskt att välja Packie.

Blir det ett stoföl är den till mig och Neffi går tillbaka till förra ägaren (säljs, om ingen annan skulle vara intresserad den dagen). Blir det ett hingstföl köper Neffis förra ägare det och jag betäcker om.

Ruskigt skojjigt om det kom en gulbrun konstantskimmel men DET känns som lite väl mkt att hoppas på :)

Men iom med melanomen borde man väl kunna anta att hon är skimmel?

Packie funderingen (nästan hundra procent) är rent "egoistisk". Hade jag haft Patsy kvar hade hon betäckts med Fendth. Nu när det är "tvärtom" känns det känslomässigt logiskt att välja Packie.

Blir det ett stoföl är den till mig och Neffi går tillbaka till förra ägaren (säljs, om ingen annan skulle vara intresserad den dagen). Blir det ett hingstföl köper Neffis förra ägare det och jag betäcker om.

Ruskigt skojjigt om det kom en gulbrun konstantskimmel men DET känns som lite väl mkt att hoppas på :)

Om hon saknar skimmelanlag, men har ett konstantanlag är det 50% chans att avkomman blir konstantskimmel med solidfärgad hingst. Likadant stor chans är det förstås med skimmelhingst, men chansen att fölet får behålla konstantfärgen minskar, eftersom det samtidigt också är 50% chans att den får det avblekbara anlaget. Om både hingst och sto har skimmelanlag minskar den ytterligare...

Liknande trådar

Kropp & Själ Någon i samma sits? Någon som varit där? Hur fan slutar man? Vet att man inte kan sluta förrän man verkligen vill. Jag vill ju, men... 2
Svar
39
· Visningar
6 569
Senast: Mela99
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 953
Senast: Zaria
·
Hästvård Hej alla! Hoppas jag kan få några vettiga svar härifrån ! Har en welshcob 20 år alltid varit pigg & glad. För ca 1 månad sen hände...
Svar
6
· Visningar
1 222
Senast: Sar24BB66
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation... 2 3
Svar
44
· Visningar
6 087
Senast: Magica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka