Bebisen i magen har tagit en "time-out"?

Kalaspinglan

Trådstartare
Jag tycker att bäbisen som är på tillväxt i magen (ca v 23) rör sig mindre än tidigare. Sedan jag börjat känna rörelser tycker jag det varit cirkus där inne ganska regelbundet, men nu känner jag väldigt få rörelser. Men visst känner jag att den rör sig, men kanske tre ggr/dag totalt.

Har bebisen lagt sig åt andra hållet? Eller har den tagit en välförtjänt semester? Eller borde jag ringa BM och kolla upp det?
 
Sv: Bebisen i magen har tagit en "time-out"?

Så länge den rör sig lite är det ingen akutfara, men ring till BM och berätta hur du känner! Det känns tryggare för dig att få höra att allt är bra och lyssna på hjärtljuden!
 
Sv: Bebisen i magen har tagit en "time-out"?

Ju större bebisen blir, desto mindre plats får den att röra sig på. Dock tror jag inte den lider av platsbrist redan i v. 23.

Du kan ju alltid ringa din BM bara för att vara på den säkra sidan, men jag tror inte det är någon fara så länge du känner att den rör sig.
 
Sv: Bebisen i magen har tagit en "time-out"?

Är i v 22 nu och känner ungefär som TS.
I början så var bäbis vaken och höll låda dygnet runt, nu känner jag mest av den på natten.
Blev lite orolig i början, men har insett att den istället för att sparka ofta, samlar krafter och sparkar hårt istället :devil:

Det är säkert ingen fara, men du kan ju alltid prata med BM iaf, det brukar kännas bättre.

Jag var hos BM i måndags, och under söndagen hade jag varit rätt orolig över att jag inte kännt bäbis förrän kl sex på kvällen, men hon trodde inte det var någon fara alls.
Hon sa att jag kunde "reta" bäbisen lite genom att trycka på magen, och det fungerade. Då fick jag genast gensvar. :love:
 
Sv: Bebisen i magen har tagit en "time-out"?

När jag väntade min första var det ungefär som du beskriver, ett himla liv de första veckorna, men sedan avtog det. Jag kände rörelser ungefär var tredje dag när jag väntade henne, efter den första intensiva perioden alltså. Nu var jag p.g.a högt blodtryck tvungen att springa väldigt mycket till BM, så jag fick ju ofta lyssna på hjärtljud, det var ganska skönt. Svårt att inte oroa sig. Jag forskade lite i det hela då i alla fall, och det är tydligen inte så ovanligt att inte känna så mycket fosterrörelser.

Med sonen så kände jag rörelser ungefär en gång per dag, så det kändes ju lite tryggare i alla fall.
 
Sv: Bebisen i magen har tagit en "time-out"?

Tjena mors!
Var nere till BM i morse och de lyssnade på bäbisen som både sparkade (vilket jag kände) och hade helt normala hjärtljud. Men hon sa åt mig att om jag inte känner något under helgen ska jag ringa till förlossningen så jag får åka in och kika ordentligt.
Tydligen kan bebisar som har lite stressade mammor gå ner i aktivitet. Kanske har jag haft lite mycket runtomkring i några dagar (så att jag heller inte riktigt kännt efter)...
Tjingeling!
 
Sv: Bebisen i magen har tagit en "time-out"?

De börjar få dygnsrytm också. I början är de vaken "jämt", sen börjar de tar tupplurar :)
 
Sv: Bebisen i magen har tagit en "time-out"?

Tänkte bara berätta att jag varit i Uppsala ikväll på förlossningen för att kika på bäbisen som inte rört sig idag heller... (vad jag kännt). Eftersom jag var lite orolig så ringde jag förlossningen och de ville jag skulle komma in.

Men allt såg bra ut. Bäsingen rörde sig en hel del och puls var bra, gott om fostervatten och inga konstigheter vad de kunde se.

Läkaren berättade (det är därför jag skriver här nu) att livmodern växer i etapper. Just nu så växer den och då blir det mer plats i magen, vilket gör att jag inte känner av bebisen lika lätt. Sedan växer den ikapp och då kommer jag känna den mer. Och så växer livmodern igen, och då kommer jag inte att känna lika tydliga rörelser igen.. osv osv.. Så det känns ju jätteskönt att veta. Men, som vanligt, så sa läkaren att hon tyckte det var jättebra att jag kommit in och att jag varit observant.

Ha en trevlig kväll!
 
Sv: Bebisen i magen har tagit en "time-out"?

Tänkte bara berätta att jag varit i Uppsala ikväll på förlossningen för att kika på bäbisen som inte rört sig idag heller... (vad jag kännt). Eftersom jag var lite orolig så ringde jag förlossningen och de ville jag skulle komma in.

Men allt såg bra ut. Bäsingen rörde sig en hel del och puls var bra, gott om fostervatten och inga konstigheter vad de kunde se.

Läkaren berättade (det är därför jag skriver här nu) att livmodern växer i etapper. Just nu så växer den och då blir det mer plats i magen, vilket gör att jag inte känner av bebisen lika lätt. Sedan växer den ikapp och då kommer jag känna den mer. Och så växer livmodern igen, och då kommer jag inte att känna lika tydliga rörelser igen.. osv osv.. Så det känns ju jätteskönt att veta. Men, som vanligt, så sa läkaren att hon tyckte det var jättebra att jag kommit in och att jag varit observant.

Ha en trevlig kväll!

Det var skönt för mig att höra. Är i vecka 22 själv och bebisen rör sig knappt alls om man jämför med förut och med mitt förra barn som var vild hela tiden. Har varit lite orolig över det.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 103
Senast: cassiopeja
·
Gravid - 1år hej! Nu är fröken paranoia här igen.. Sedan två veckor tillbaka så tycker jag att min lilla bebis inte rör sig på samma vis som innan...
Svar
8
· Visningar
935
Senast: Amha
·
Småbarn Vi har en son på 2, 5 år som inte kan vara stilla och så har han varit typ från han var bebis. Han har nog aldrig suttit helt still mer...
2
Svar
32
· Visningar
8 990
Senast: Amha
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 050
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp