Bebisarna växer

Mynta2

Trådstartare
Och givetvis kravlade dom över lådan. Så nu har jag byggt en *barnhage* som är 1 1/2 meter lång och 1 meter bred...samt är så hög som dom inte kommer över. Det får duga så länge. Eftersom jag inte kommit i ordning i nya lägenheten så kan jag inte ha småbarn springandes överallt. Hur brukar ni göra när dom börjar få *fötter* ;) ?

Sv: Bebisarna växer

Kompostgaller är suveränt. Vuxna katter hoppar lätt över och kattungar kan inte klättra över dem. Sätt i dörrhålen. Då kan du bägränsa dem till antingen bara en hage, eller till ett eller flera rum. :)

Såhär gjorde vi:

Kattungar-v3-2009.jpg

DSC00399.jpg

Någon vecka senare var de över pappkanten och då köpte vi genomskinlig plast på Jysk och klädde gallret med. Funkar likabra med byggplast, men vi ska ju använda vår hage fler gånger så vi tänkte att vi lika gärna kunde köpa något som håller lite längre (jysk-plasten är kraftigare och segare än byggplast)
Komposterna (2 st) köpte vi på Hornbach billigt, finns säkert till samma pris på Rusta, Bauhaus mfl.

Tack för svar...men kan dom inte få ut huvudet genom gallret ? Det såg ut som det var stora öglor.

Det är därför det sitter papper i nederkant, och man sätter plast på insidan när de är stora nog att ta sig upp till gallret. Annars klättrar de snart ut. Mina klarade att klättra i gallret när de var 4,5 vecka.

Sassy skrev:
Det är därför det sitter papper i nederkant, och man sätter plast på insidan när de är stora nog att ta sig upp till gallret. Annars klättrar de snart ut. Mina klarade att klättra i gallret när de var 4,5 vecka.
Exakt som Sassy skriver... jag glömde skriva det i mitt inlägg:o

Som jag skrev, jag flyttade i söndags, och har inte så stor lust att trampa i hjäl en kattunge i detta kaos som det nu är när man flyttar. Dessutom har jag nog att tänka på vart de vuxna är och har ingen vidare lust att jaga 5 bortbytingar också. Men inte ska väl mina sitta i denna hage i 12 veckor dygnet runt inte...är bara tillfällig lösning just nu. Tid nog får dom komma ut och se sig omkring, men vill ändå ha en möjlighet att ha ett ställe jag kan placera dom på ifall jag behöver.

Ja just ja...ser ju nu att det är papperuppsättning ;). Såg inte första gången jag kollade på kortet vad han höll på göra...

Man har dom instängda dels för att mamma katt ska ha bra koll över dom när dom är små och dels för att underlätta pott-träningen. Släpper man dom på för stort område så hinner dom troligen inte till pottan i tid, vilket gör att dom kanske börjar sätta sig på golvet. Det kan bli ett invant beteende som sen är svårt att bli av med. Så därför anpassar man utrymmet efter hur stora dom är och hur fort dom kan ta sig till pottan.
Småbebisar som leker och har roligt glömmer ibland bort att man kan bli kissnödig så när det väl är dags så är det nästan för sent.

Mina var instängda i sin hage tills dom var ca 4-6 (minns inte) v och gick på lådan ordentligt. Sen utökar man sakta utrymmet för att se att dom fortsätter att springa till lådan och inte väljer nått annat alternativ.

För att:

1. En bostad kan aldrig vara en helt säker miljö för 3-veckors ungar. De kan lätt ta sig upp på saker som de inte kommer ner ifrån, det går inte att få undan allt en sån liten kan fastna i, och deras förkärlek till att vara i sängen är direkt livsfarlig för dem.

2. De blir mycket snabbar rumsrena om man har dem på en begränsad yta. I vårt fall var vi tvugna att ha en hage dels för att vi inte har ett extra rum att ha dem i, dels för att Maja vägrade ha dem någon annastans än i sovrummet.

3. Man slipper ha en hysterisk mammakatt som letar ungar överallt.

När de blev större fick de vara uta när vi var hemma och i köket när vi var borta/på nätterna. Köket var den mest säkrade plats vi hade, men det var knepigt att hålla kattungar inne utan att helt stänga ute sig själv.

Mer än en kattunge har dött genom att fastna bakom elementet, i en dörröppning eller ett gardinsnöre, mer än en kattunge har slagit ihjäl sig genom att trilla eller hoppa från för hög höjd.

Tack för svaren.. nu trodde jag att ungarna var äldre än så. Dumt av mig att inte läsa igenom allt. :bow:

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 729
Senast: mackan
·
Katthälsa Sedan några månader har en okastrerad hankatt med halsband hängt runt i de olika stallen i min by. Den sista 1 1/5 månader eller så har...
2
Svar
25
· Visningar
2 690
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 910
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras HejHej! Har funderat på att skaffa en till hund. Både att det vore trevligt med en lugnare hund än den jag redan har... Till och med...
2
Svar
29
· Visningar
3 861
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar