Bebis med noll kontroll... ;)

trazel

Trådstartare
Lillebror, 7 månader gammal tycker allt storebror gör är superspännande och ska göra likadant. Han kryper, fort som attan, ställer sig mot allt, försöker släppa och gå mellan saker. Men han har absolut noll kroppskontroll! Vi talar om nivå kroppskontroll att han knappt sitter stadigt utan stöd själv...

Jag kan ju inte hindra honom, det känns varken bra för hans utveckling eller för storebrors skull (eftersom allt alltid skulle vara 100% passande på lillebror).

Vi börjar seriöst fundera på hjälm till honom. Finns det ens för så små? Vad kan man göra annars..?

Sv: Bebis med noll kontroll... ;)

Vi köpte en tyghjälm till äldste sonen då han gjorde som din - klättrade innan han kunde stå...
Skitfult men funkade.

Jag förespråkar gåstol till sådana ivriga små skruttar.
Då kan dom hänga med storebror utan att slå halvt ihjäl sig :)

En del säger att det hämmar utvecklingen men det tror jag inte ett smack på.
Min lille fick gåstol så fort han visade intresse för att hänga på storebror (ca 6 mån) och han gick när han fyllde ett.
Storebror gick inte förrän han var drygt ett och ett halvt.

Gåstol har vi, men han har sån fart i den att det gör väldigt ont när han kör på oss. Jag har blåmärken runt hela fotlederna från när jag kastat fram mina fötter för att rädda storebrors från hans framfart. Jag tror vi alla (utom lillebror) har blåmärken i fotknölshöjd. ;)

Helt klart uppskattad av lillebror, men inte av oss andra. :p :D

Det finns i vadd, lite som en Birgittakrona för nunnor men vaddfylld.

Men jag skulle inte skaffa om han inte brukar slå i just huvudet. A var ganska livad men han var försiktig om huvudet och slog bara i någon enstaka gång så vi tyckte det var bättre att han fortsatte vara försiktig om det (inför framtiden).

Vi skaffade en tyghjälm till vår kille, men den slet han av så fort den kom på. Men till vissa barn fungerar det ju, testa!

En sån där tyghjälm ska beställas! :)

Han slår i huvudet när han ramlar, han har liksom ingen som helst uppfattning om vad som händer när han kastar sig omkring. Ibland hamnar han på bakhuvudet, ibland näsan, i bästa fall landar han på axeln typ. Han kan inte styra det än. :)

Sitter en kvar är det väl investerade pengar, åker den av så var den inte så farligt dyr. ;)

Ja då skulle vi också skaffat, A var nog lite äldre och han höll upp huvudet om han ramlade (eller faktiskt, efter tips, vi visade honom handgripligen hur man satte sig på ändan från att hålla fast sig i bordskanten och övade lite. Så han satte sig på rumpan lite benlöst när han ramlade.) Och lustigt nog så höll han koll och tog undan huvudet om han drog sig upp till stående under en utstickande bordskant.

Men så försökte han inte gå förrän vid 1 år heller, han kunde ställa sig upp mitt på golvet men ville han ngnstans så satte han sig och kröp iväg.

Förutom hjälm kan jag varmt rekommendera kuddar. Vi hade tvillingar som lärde sig gå i det närmaste precis samtidigt och där kastade jag kuddar när jag höll på att rädda den ena och såg att den andra var på väg att falla. En rätt stressig period...;)

Lillebror, 7 månader gammal tycker allt storebror gör är superspännande och ska göra likadant. Han kryper, fort som attan, ställer sig mot allt, försöker släppa och gå mellan saker. Men han har absolut noll kroppskontroll! Vi talar om nivå kroppskontroll att han knappt sitter stadigt utan stöd själv...

Jag kan ju inte hindra honom, det känns varken bra för hans utveckling eller för storebrors skull (eftersom allt alltid skulle vara 100% passande på lillebror).

Vi börjar seriöst fundera på hjälm till honom. Finns det ens för så små? Vad kan man göra annars..?

Han slår sig och lär sig. Konstigare än så är det inte.

Så fungerade det säkert för 50 år sedan. Idag har man mer kunskap om hur slag mot huvudet påverkar.

Alla: Tack för era förslag! :)

Nej även då visste man att det inte var nyttigt med slag mot huvudet. Det är förmodligen en kunskap som funnits med i hela evolutionen, dvs ett par 100.000 år.

Däremot har mänskligheten inte kunnat vara kollektivt sjåpiga och förstärka obefogad oro på internet mer än 20.

Men krasst så tänker du dig att han ska ha hjälm dygnet runt till han intellektuellt kan förstå att det gör ont att slå sig? Vilket för män betyder si så där 25-års åldern, när man upptäcker att man inte är odödlig.

Lycka till

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka