hehe...
gissa vad jag tycker om den rasen!
har en beegular hemma! hon ligger och sover i fåtöljen bakom mig just nu!
bara det avslöjar ju en del om rasen... hehe... lite egotrippade... LITE svårdresserade(fast det varierar ju från hund till hund självklart!) bland de mest lättskötta rasen ang päls egentligen! fäller inte överdrivet mkt.
tycker att alla hundar ska få springa lösa i skogen minst en timme varje dag, detta mår beaglar bäst av också! Vår är alltid med hästarna och mig när jag rider! dom e jättebra på det sättet! de har ju kraften att orka pga aveln för jakt men de blir ju absolut inte hyper om de inte får vara ute och springa varje dag!
Vår gullhund hade ju lite jakt kvar i sig ändå i början, men det var inga problem att få bort det! (man vill ju ha dem lösa när man rider) när vi såg en hare eller nåt så fick vi bara ta en galopp, då kör ju hunden efter i full fräs och skiter i haren för att den vill ju hellre hålla sig till flocken. så e det ändå inte så ofta som vi ser harar och liknande i skogen, och när vi ser dem och rådjur och sånt så bryr hon sig inte iaf nuförtiden!
väldigt skönt!
farmor och farfar hade tre beaglar när farsan var liten, och de hade de bara inne på sin hundgård...

gick väl ut med dom i koppel lite då och då... sånt tycker jag är rätt taskigt. det var ju bara en hundgård som ramade in deras trädgård runt huset också... inte så stort.
min farbror har också två beaglar så, sen har han dem till jakt ibland. tycker lite synd om dem. hur kul e det att bara vara inne på en liten hundgård hela dagarna?
och alltid koppel när de väl går ut!
sånt kan man tyvärr se rätt mkt av med beaglar, folk orkar inte träna dem och så går de med sele eller strypkoppel och OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOar...
de är dom rätt bra på!!!(oooandet alltså, karaktäristiskt!)
de skäller liksom inte som andra hundar, de ylar mest!
de blir oftast runt 15 år gamla.
beaglar och labradorer är de raser som har lättast för att äta ihjäl sig! så se upp med det!det e ju svårt för många att inte ge dem diverse kakor när de är så otroligt söta också!(bland annat mina släktingar...dock inte de som har beaglar själv! men mormor och morfar är ju orsaken till diverse veterinärbesök...

)
kolla också om hunden har/haft cherryeye, det e lite småvanligt bland beaglar. tredje ögonlocket sväller upp och ser ut som ett körsbär som täcker en stor bit av ögat, man kan i milda fall massera bort det och ibland görs operationer.
de är lite egensinniga, men det är bara charmigt!(ta bara snobben som ett exempel! han är rätt lik de flesta beaglar på det sättet! fast Charles m. Schultz som gjorde snobben hade faktiskt en terrier! blev lite besviken när jag hörde det!)
skulle nog inte kunna tänka mig någon annan ras om man ska vara lite rasistisk!
lycka till med beagle köpet! rekommenderar absolut den här underbara hundrasen!