Beach Boy?

Freja_

Trådstartare
Min nya häst e efter Beach Boy 814 e: Zeus. en bra hingst enligt min tränare (e själv inte så insatt). Nån annan som har/känner en häst efter honom också? Hur är dom isf? Nellan e lite "kastig" med huvudet i galoppen, det ska tydligen vara typiskt för Beach Boy-avkommor.

Sen hennes Morfar heter Colombo 569, e:Aquino xx. den har jag aldrig hört talas om. Skulle vilja veta lite om honom med? vet att han har en dotter som e galoppör iaf... Skulle va tackasam för mer info.
/ Malin
 
Sv: Beach Boy?

Beach Boys avkommor har jag inte så stor erfarenhet av, men han är morfar till Nick Skeltons Arko III som vi kunde se hoppa i tv igår!

Colombo var en polsk trakehnare född 1960 och importerad till Sverige 1975. Han var e Aquino II u Columba e Hunnenkönig (e Hutten, pappa till Humboldt 261) u Anita e Polarstern (e Astor född 1930 ej den som hette Polarstern 319 i Sverige) u Cartagina e Carthager. Jag vet att han lämnat en del hopphästar i Sverige.
Vad är det för dotter han har som är galoppör :confused: Är det någon som skulle ha startat i polska halvblodslöp? Min egen hästs morfarsmor är helsyster med Colombos mamma, så jag vill veta vad det är jag missat!

Bild på Colombo http://photo.starblvd.net/gfgsb/3-1-4.jpg tyvärr kan det vara väldigt seg att ladda upp :mad:
 
Sv: Beach Boy?

Man brukar säga att Beach Boys avkommor blir tjafsiga i munnen. Har ridit ett par stycken, mycket motor och bra gångarter.
 
Sv: Beach Boy?

Har ägt en Beach Boy en gång. Väldigt kapabel och snygg häst! Smart och mysig att pyssla med också. MEN såg spöken överallt och var allmänt stirrig. Alltid på tårna.

Hästen är såld till en bekant och har varvat ner betydligt med åldern (10 år nästa år) Men man kan inte sitta och sova på honom, då åker man i backen :angel:

Nu hade denna hästen Brabant som morfar och när man har sagt detta till folk så har de blivit bleka i ansiktet av fasa :D :o
 
Sv: Beach Boy?

Sass
Varvart ner!!:crazy:
Då skulle du sett honom i går *suck* Och jag som bara skulle skritta han lite lätt. Jag fick till slut sluta att rida då han var för mkt på tårna!:smirk:

Trådskaparen.
Har en Beach Boy, mkt speciell häst, dock så kan ju hans morfar ha en del av det med att göra (Brabant).

Han är dock långbent, smäcker, snygg sida, och väldigt, väldigt söt och det vet han om. Han använvder sin charm ofta när han har hittat på bus.
Rör sig helt okej men har en väldigt stor och luftig galopp, bra rygg aktivitet, hoppar väldigt trevligt när han spänner av.
Kan vara lite tjafsig i munnen i bland, väldigt känslig för signaler som man ger honom.
Går inte att bli arg när han är jobbig, utan man får bara låtsas som ingenting. Blir man arg kan man lika gärna hoppa av direkt.
Bakskygg, ser spöken och hittar på bus ofta.
Tycker han att han har gjort ett bra språng så bockar han hinderna.
Går aldrig, och då menar jag aldrig att skritta med långa tyglar och vara lite oskärpt, för då ligger man ett tu tre på marken...

Men han är en härlig grabb, väldig i snäll att ha och göra med och han kan gå i hop med i princip alla hästar då han annser att alla är hans kompisar.
Han är helt enkelt en häst för de som har mkt tålamod och lunghet. Allt som heter bli arg, bestraffning, stressa m.m går mega bort.
 
Sv: Beach Boy?

Jag skrattar högt!!

Min ena älskling är efter Beach Boy (håll i er) Brabant. Han är 8 år.

Min hopptränare tittade på mig o frågade: vad är det för en dj*kla kombination!!!! Jag köpte honom som 6 mån. hingst.

Vi tävlar både dressyr, har gått bra i lägre klasser. (Ryttaren är inte intresserad)
Vi har gjort två starter i fälttävlan. ( Han ääääälskar det) nu i sommras.
I nov gick vi andra klassen 130 banhoppning. O då måste jag säga att det är första gången som jag tävlar i de klassserna, Jag hade ingen häst när jag var liten. Så jag började hoppa med min första 4 åring, när jag var 34.

Så det går men folk höjer på ögonbrynen när jag talar om stammen. Min pluttis är inte dum i munnen, som tur är.:D

Han kan vara tittig på träning o när vi rider i skogen. ( Ibland hänger jag i knävecket över sadlen, men lite adrenalin skadar inte:angel: )

De andra i klubben säger att det är för dj*kligt, han gör ALLT för mig på tävling. Nåja nästan allt.:love: Har väl hänt att man har ramlat av!
 
Sv: Beach Boy?

Våra busar är allt speciella :love: , men vad kan man bli av en sådan stamtavla som de har fått....
En sak är säker, uttråkad kan man aldrig bli!:angel:
 
Sv: Beach Boy?

haha, låter ju precis som Nellan då =) Hon busar ibland (bockar å sparkar bakut) i galoppen men blir man arg på henne så busar hon ännu mer. Väldigt känslig e hon också...


Görel skrev:
Vad är det för dotter han har som är galoppör :confused: Är det någon som skulle ha startat i polska halvblodslöp? Min egen hästs morfarsmor är helsyster med Colombos mamma, så jag vill veta vad det är jag missat!

Always, min hästs mamma har tydligen varit galoppör nere på Jägersro, enligt hennes förra ägare. Jag vet, tyckte också det lät konstigt... Men det var vad hon sa.

Har nån nån bild på Beach Boy? Skulle va kul å se....;)
 
Sv: Beach Boy?

Jag tror att det blivit lite fel det där, Colombo hade en syster som tävlats i steeplechase i fullblodskonkurrens i Polen, det var säkert det hon blandat ihop det med. Dessutom hade Colombos pappa Aquino II xx många rena fullblodsavkommor som tävlats i galopp.

Här http://www.allbreedpedigree.com/beach+boy2 finns både bild och stam på Beach Boy. Han är numera exporterad till Kanada. Förra eller förrförra året hade Ridsport ett repotage om honom i hans nya hemland.
 
Sv: Beach Boy?

En av våra tränare hade BB som personlig häst under sin tid som beridare på Flyinge. Red honom på uppvisningar osv.
Enligt honom var hingsten bland de värre att ha att göra med. Mycket svår att hoppa men med ett otroligt scope. Över huvud taget är (var?) det en "avelshingst" i ordets värsta bemärkelse. Det fanns enligt honom en mycket tydlig anledning att hingsten ej tävlades.

DOCK har vi egen erfarenhet av hans avkommor och de behöver inte alls ärva ner sin fars svåra temperamnt. Vi hade en härlig hingst efter Beach Boy - Irco Marco som var den mest fantastisk individ man kan tänka sig. Bedömdes högt som 4 åring men missade bruksprovet pga ngt veka kotor. 9-8-9 på gångarter.
Inte ens som hingst var han svår att ha med på träning eller tävling trots att olyckskorparna ständigt påminde oss om "hur jobbig BB hästar är". Perfekt mun, ädel kropp (på gränsen till gracil) och ett huvud som alltid gick att resonera med, aldrig blockerad. Skulle betala massor för att få en till sån.

Det som sägs om BB är annars att de kan vara skarpa i humör. De har ofta fin typ, han är en förädlare. Därför har han ofta lagts på Robin Z ston. Han har med sig ett arv av problem i munnen från sin far Zeus. Nu hävdar många att det istället sitter i bakkärran men att det märks där fram, jag vet inte vilket. Men det brukar vara gott om tryck i baken på dem.
Han bär också ett inslag av fuxanlag varför avkommorna ofta är antigen mörkt bruna, ofta mot svart, eller fuxar. Tex är hans godkända son Billy Boy fux.

Jag sörjer Beach Boys flytt och håller honom som en av de bästa hingstar vi sett men kanske också en av dem som kräver mest av uppfödare för att komma till sin rätt (rätt ston). Brabant är kanske inte det jag skulle se som rätt blod för BB..... men det är individen du rider, inte härstamningen!!

Lycka till med din häst!
 
Sv: Beach Boy?

Jag tycker nog som du, att det var synd att han försvann.

Som du nämner, så diskuteras numer om ev tjafs kommer från mun eller bakkärran. Men vad man ofta förbiser, är ju hans index, som fortfarande är bra, trots att han har varit borta från aveln så länge...
Jag har en känsla av att ev tjafs i mun, kan komma från hans franska arv.

Hade BB kommit till Sverige idag, hade nog ingen ifrågasatt om han hade ett skarpt temperament eller svår mun?
En av grunderna till att han inte tävlades kan nog ha att göra med hans dåliga spermier? För vad jag vill minnas, så transporterade han dåligt, och hade väl inte de mest lysande dräktighetsprocenten?
Och med tanke på att Flyinge fick betala bra för honom, hade man nog inte heller råd med att låta honom hålla igång.

Närmare 70% fullblod, och var det 43 p? Inte illa...
Och en av sönerna jag kunde tänkt mig! ;)
http://www.reitverein-krumke.de/pages/brandenburger.htm

Om nu det är munnen eller bakkärran som spökar, så går det nog i arv! För Arko himself, är ju inte otjafsig? Men det är ju ingen som reagerar på. :angel:
Men som du säger, man skall nog veta vad man lägger vad på!
BB- IM låter ju som en bra kombination! Mycket stabilt och ridbart gelderland blir det ju där! Kunde tänkt mig en sådan märr! ;)
mvh
 
Sv: Beach Boy?

Jag tror inte att han var så dum, men en av de första "moderna" hingstarna som kom till Sverige.
Jag tror du förstår vad jag menar! ;)
Hade han kommit idag, så hade nog ingen lyft ett ögonbryn.
Dessutom är franskt alltid franskt, även om jag nu gillar dem.
Ta och kolla videon av Zeus på horsegate, så ser du en vaken gammal herre, som på sin tid var en prestationsavlad hingst.
mvh
 
Sv: Beach Boy?

Håller med...

...det fanns även rykten om någon hingsthållare som hade försett Beach Boy med munkorg pga av att han högg...vilket jag tycker är väldigt förvånande.

Den hingst som jag såg ledas fram i skritt och trav med härligt elastiska rörelser var full av energi men ändå sansad gentemot den som höll i honom.Så jag tror mycket bara är påhittat med.

Däremot har jag hört att de kan vara lite tittiga, samt att känslan av dåliga munnar ofta egentligen kommer av att de har en lågt ansatt hals ja tom underhals ibland.
 
Sv: Beach Boy?

Fanns en beach boy-avkomma i förra stallet. Riktigt fin och hoppade bra, men reds på hackamore (antar att den var tjafsig i munnen)..
 
Sv: Beach Boy?

Hej!

Har en kraftig misstanke om att jag hade din häst mamma på foder året innan hon fick din häst som tyvärr blev hennes enda föl.
Så har i så fall i stort sett koll på hela hennes historia om du vill veta,
men om du vill veta mer får vi ta det på pm tror inte vi får diskutera det här i forumet, eller?

Mvh
Camilla
 

Liknande trådar

Avel Mitt sto är e: Beach Boy ue: Colombo, Nu är tanken att hon ska betäckas och jag kan verkligen inte bestämma mig fär med vem. Hon är...
Svar
10
· Visningar
1 402
Senast: Freja_
·
  • Låst
Hästvård Jag kopierar in allt som hänt min fölunge de sista dagarna. Finns det någon som vart med om något liknande?? 11 mars 2009 Jag vet...
Svar
11
· Visningar
2 263
Senast: Boj
·
I
Utrustning Har du en beach boy avkomma? Om du har det har du bettproblem/orolig mun på din häst? Har hört att det ska vara typiskt för hästar som...
Svar
12
· Visningar
1 375
Senast: Eskita
·
R
Avel Med tanke på alla hätska diskussioner om fullblod och vad man vill ha (och tydligen framförallt vad jag inte vill ha:crazy: ) så vill...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
40 587
Senast: Mayaanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Shettistråden del II
  • Halmpris 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp