BE-uppkörning med hästtransport

Hej
. Ny lag var pågång i våras att börja gälla ang registrering av släp. Vårat är ju som många andra hästsläp reg som djurtransport och får således endast användas till det. Värt att höra sig för om innan uppkörning.

Vart står det att man inte får använda hästtransport till annat än djur? Vi körde upp med hästtransport och de sa ingenting om det.
Däremot så är det lag på att ifall du har djur i transport så måste det finnas skyltar fram och bak att det är levande last i. Detta för att vid en eventuell olycka så ska räddningspersonal veta att det handlar om levande last.

Någon här påpekade att hästar ej var säkrade mer än i grimman. Det tror jag man har börjat fundera på hur det ska lösas. Vart annanstans kan man köra omkring med så mkt levandevikt osäkrat?
Lycka till

bommar framför och bakom hästen är en del av lastsäkringen. Ifall man binder upp sin häst så har man även en typ av lastsäkring där.

*lånar knapp*
Blev lite nyfiken... Är det ok att köra upp med en bil med automat??? Vad får man göra på körprovet??

Automat är ej tillåtet längre, kanske :confused: om man har "tillägg automat" som villkor i körkortet men inte annars.

På uppkörningen får man köra en manöverbana; slalom mellan koner + backa 90¤ vinkel in mellan koner och slalom igen.(manöverbanan kan vara ändrad men är något liknande)
Koppla av, backa till och koppla på släpet.
Säkerhetskontroll (typ kolla lampor, och säkring av lasten) och funktionsbeskrivning (tex redogöra för hur påskjutsbromsen fungerar). Och lite körning ute i trafiken.

får och får... Ifall du i fortsättningen bara vill köra automatbil med tungt släp så går det. Men tycker att har man körkort för manuell så ska man köra upp med manuell.

SÅ låna i stället en manuell är mitt tips! automat kan man köra efteråt!!!

*psst* den uppkörningen som du och jag gjorde finns uinte längre. Jag var en av de sista som körde så. Jag var där sista dagen som man fick köra det gamla. Var jätteorolig för att jag skulle bli tvungen att köra den nya när jag bara övat på den gamla. Men de frågade mig vilken jag ville köra. VIlken jag hade övat på.

Från sista september tror jag att det var FÖRRA året så bytte de manöverprovet.

Sv: BE-uppkörning med hästtransport

Stämmer bra de...

Manöverprovet e ändrat sen sept 2003...

Man får inte köra upp i automat om du har manuellt körkort utan endast om du har de som villkor ...

Sv: Re: BE-uppkörning med hästtransport

jag har funderat på att ta BE behörighet men jag har redan B kortet måste jag verkligen köra upp för bil igen då elelr kan jag inte bara köra upp med tungt släp??

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 809
Hästmänniskan Jag hittar en del gamla inlägg gällande uppkörning för BE med hästtransport men jag är intresserad av erfarenheter från mer närtid. Jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 181
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Säkert hundrade tråden, men hittar inte riktigt vad jag söker.. Jag har min andra uppkörning för BE på fredag och kommer göra det...
Svar
5
· Visningar
1 362
Senast: Ajsing
·
Utrustning Är på jakt efter en hästtransport. Har hittat en jag ska kolla på i helgen. Blev besiktad UA dec 2023. Har trägolv men man får med ett...
Svar
7
· Visningar
709
Senast: Cavallo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama