BE-uppkörning med hästtransport

Moppa123

Trådstartare
Hur löste ni det med lastningen och dess säkring?
Kan man täcka golvet med spånbalar?? eller hur ska jag lösa att lasta (med säkring) halva maxlasten?

Åt mig fixade bilskolan jag hyrde släpet det hela.
Dom hade en betongklump som vägde 900 kg.

Tydligen kan det vara väldigt svårt att få till det rätt, eftersom vikten måste ligga precis rätt över axeln, och ordentligt säkrad.

Men visst borde höbalar funka. Beror väl lite på hur mycket last det är du måste ha på släpet för att det ska räcka?
Om du får plats med alla balar menar jag.

Hmmm jo jag kanskemåste räkna på det där. För täcker jag golvet med höbalar eller något så att de sitter fast behöver jag ju inte säkra eller hur?
eller så måste jag hyra ett släp som du gjorde, får man fråga vilken skola du vände dig till? och vad det kostade?

Jag vet ju inte vart du bor, men jag hyrde från Reveljen i Östersund. Gick på ca 600 kr, inkl bil. Dyrt, men värt det :)
Slapp ju iallafall hålla på att räkna och grejja, dessutom vet man att släpet är ok med bromsar osv. Har hört folk som inte fått kört upp för bromsarna har inte varit okej :o :crazy:

Jag tyckte helt klart det var värt det.
Vet inte vad dom tar för att man bara ska hyra släpet.

Jag bor i östersund så då är det ganska nära för mig :)
Följde de från bilskolan med ochkörde släpet upp till uppkörningen eller var du tvungen att fixa någon annan som redan hade BE kort?

Aha :D

Jag tog en körlektion alldeles innan så han åkte med upp då.
Annars hade jag nog fått släpat med pappsen som har behörighet.
Vet bara att man inte får köra upp själv :) Konstigt va :D

ohh så man kan köpa en lektion av dem alltså?
hmm kanske kan vara värt att göra det ... den där nedrans funktions/säkerhetspryttlarna som jag aldrig lär mig ..

Ja, det kändes ganska skönt, för då hade man kört ekipaget oxå. Hans som jobbar där är kalas skön! Cool och trevlig :)

Oj, undrar om det här räknas som reklam nu :o
Ja ja det visar sig isåfall för då ryker tråden... :crazy:

Vad läser man för teori, och vad tränar man på bilskolan. Backa, bromsa eller vad?
Jag ska ochså ta BE nu till hösten. Vad kostade kalaset?
Några andra råd.....
hälsningar gulan fd.gulla

Så här var det när jag tog BE 1997, då sa körläraren att eftersom släpet är täckt behöver man inte säkra sin last.

Idag måste iallafall lasten vara säkrad, oavsett om den är täckat eller inte. Har man last på 1 ton så tror jag inte plåten håller :)

Man läser vanliga B-körkorts teorin och sen även en extra bok för tungt släp.
Tja, jag tog ju bara en lektion, men man får väl träna på det man behöver. Backa brukar ju behöva lite träning (vilket man iofs kan träna på själv med ett vanligt lätt släp) det jag behövde träna mest på var säkerhetskontrollen och funktionsbeskrivningen. Sen lite småtips i körningen fick man ju självklart. Men det är nog individuellt.

Jag tror att mitt gick på ca 3500 inkl böcker, anmälningsavgift, bilhyra, uppkörning, uppskrivning, lektion och körkorts tillverkning.

Jag har böckerna, (började i en studiecirkeln men gjorde inte klart allt ) och köra och backa måste jag träna på. Men släp ska jag nog se om jag kan hyra. Tack för bra tips!

Jag hade en vattentank i som jag surrade fast med lastlinor. Sen hade jag torvbalar som förstänging. Fyllde halva tanke + de tre balarna så fick jag ihop halva lastvikten i det släpet jag lånade.

Jag la trädgårdsplattor jämnt fördelat på golvet i transporten...inte att rekommendera :D
När vi kom dit så visade det sig att from september(tror jag) -03 så hade reglerna ang lastningen ändrats, nu måste man även säkra lasten UPPÅT. Uppkörningsgubben var iofs väldigt schysst och gav mig en chans att fixa det på en halvtimme. I vanliga fall blir du kuggad direkt om inte lasten är godkänd. Iaf så körde vi genom halva stan (göteborg, i rusningstrafik) och fick hjälp av min sambo & svärfar (som båda är yrkeschaufförer, det är även min pappa som var med mig). De fick tag på en lastpall och pallkrage, la stenplattorna i och bandade både runt, diagonalt och över. När vi kom tillbaka var vi ca 20 min sena, men gubben lät mig gör provet ändå :bow:
Mao så rekommenderar jag starkt att du hyr ett "färdigt" släp om du inte har någon som verkligen kan det där med bandning hit och dit :D

och hästar då?? skall man fästa en lina från grimman till taket då :D

Får inte köra upp med levande last, så det problemet finns inte vid uppkörningen. :banana:

Hej
Jag körde upp i våras och hyrde då släp och bil av körskolan. Släpet var lastat med däck. Jag tror du får svårt att få någon högre vikt med spånbalar. Lasten ska ju vara säkrad så att de tål hela vikten fram och sidledes och om det var hälften av vikten bakåt, eller hur var det nu man lärde sig...? Min man körde upp privat en månad senare och då hade vi vårat eget släp. Där var det mycket svårare att fästa spännbandet så att det gick att säkra ordentligt. Ny lag var pågång i våras att börja gälla ang registrering av släp. Vårat är ju som många andra hästsläp reg som djurtransport och får således endast användas till det. Värt att höra sig för om innan uppkörning. Jag tror att det är bäst att hyra ett täckt släp på en mack som med all säkerhet har bättre säkringsmöjliheter än ett hästsläp.
Någon här påpekade att hästar ej var säkrade mer än i grimman. Det tror jag man har börjat fundera på hur det ska lösas. Vart annanstans kan man köra omkring med så mkt levandevikt osäkrat?
Lycka till

Jag har frågat mig för lite och har iaf fått tag att låna en täckt släpvagn så får jag försöka läsa mig till det där med lásten. Först ska jag dock försöka hyra mig ett lastat släp från någon bilskola... kanske tom deras bil :)
tack för era tips!

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 808
Hästmänniskan Jag hittar en del gamla inlägg gällande uppkörning för BE med hästtransport men jag är intresserad av erfarenheter från mer närtid. Jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 180
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Säkert hundrade tråden, men hittar inte riktigt vad jag söker.. Jag har min andra uppkörning för BE på fredag och kommer göra det...
Svar
5
· Visningar
1 362
Senast: Ajsing
·
Utrustning Är på jakt efter en hästtransport. Har hittat en jag ska kolla på i helgen. Blev besiktad UA dec 2023. Har trägolv men man får med ett...
Svar
7
· Visningar
709
Senast: Cavallo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama