BE-körkort eller utökat B-tillhörighet?

engill

Trådstartare
Hej!
Nu när jag har köpt ny bil så måste jag göra något åt mitt körkort så att jag får dra mer ..
Reglerna ändrades ju from i år vilket gör att man kan utöka sitt B-körkort så att man får köra tyngre ekipage.

Ni som har BE, var det svårt/mycket?
Något som tagit utökat B-körkort?

Jag funderar på om det är värt att ta BE eller om det räcker med utökat B .. Hur hade ni gjort?

Tacksam för svar :)
 
Sv: BE-körkort eller utökat B-tillhörighet?

Skaffade lämpet. Pluggande in teorin på ett par dagar (Bonniers Trafiklexicon och BE-boken), skrev upp godkänd. Hyrde släp hos körskolan, tog egen bil. Körde några lektioner för att få säkerhetsgenomgången och vana av släpet. Körde upp.

Nej, det var absolut inte mycket och helt klart värt det.
 
Sv: BE-körkort eller utökat B-tillhörighet?

För min del tog det mindre än en månad (trots jul och nyår) från lämp till godkänt teori- och körprov. Själva körkortet kom en knapp vecka senare.
Teorin fixade jag genom att göra 3-4 B-kortsprov på Bonniers trafikskola samt läsa BE-teoriboken. Skrev upp godkänt på första försöket.
Lyckades hyra bil och släp på en trafikskola i en annan kommun (enda kommunen som kunde erbjuda uppkörning inom rimlig tid) och körde upp med det ekipaget. Trots att jag inte var inskriven på körskolan så betalade jag bara vad en vanlig lektion hade kostat, verkligen schysst!

Hade tänkt ta några körlektioner men det blev inte tid till det. Uppenbarligen gick det bra ändå :D

Jag anser att det definitivt är värt det extra arbetet med ett BE-kort. Det är så skönt att slippa klydda med totalvikter hit och dit. Bara att ha koll på vad bilen får dra och släpets tjänstevikt samt last.
 
Sv: BE-körkort eller utökat B-tillhörighet?

Jag tog BE och många idiotförklarade mig. Nu vet jag minnst en bekant som i våras körde upp för utökdt B och nu sitter i sitsen att det inte kommer räcka så hon måste troligen göra om det hela och ta BE.
Teorin var inte svår och körningen var inte svår den heller. Lite dyrare men billigare än att göra dubbelt.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
21 417
Senast: Gunnar
·
Fordon Ok har fått till mig att jag nu måste välja ny bil i jobbet. Jag är i grund och botten väldigt ointresserad av bilar. Har inga direkta...
Svar
19
· Visningar
1 740
Senast: Snubbelfot
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 386
Senast: Görel
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Livet som 50+kvinna Jag ramlade av hästen i våras. Hade precis köpt ny säkerhetsväst. Gjorde förbannat ont och jag fick åka in till...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 016

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp