BB-väskan

ulle.j

Trådstartare
Halloj! Har idag 3v till beräknad förlossning! :D När är det dax att packa bb-väskan tro? Vad ska man packa? Har läst MÅNGA listor på vad man ska ha med,men vill ändå ha tips. Det står så olika i alla listor.. Tack på förhand!:bow:
 
Sv: BB-väskan

Jag startade en sån här tråd förut. fick en hel del tips. tror den hette "vad ta med till bb?"
 
Sv: BB-väskan

När det är dags att packa? Jag har aldrig packat någon bb-väska i förväg. Det som inte kommer med till förlossningen kan den nyblivna pappan få i uppdrag att komplettere med i efterhand :)
 
Sv: BB-väskan

Detta hade jag behov av på BB:

* amningsbh
* sköna byxor
* tofflor
* skön tröja
* tandborste
* tandkräm
* shampo
* deo
* kläder till bebis
* bilbarnstol
* kamera
 
Sv: BB-väskan

Vi fick tipset att sova på ett örngott (vi valde ett mjukt flanell) några nätter och sen ta med det till BB och låta bebisen sova på det där.

Detta för att barnet skulle vänja sig vid lukten hemma och inte sjukhusdoft, även på BB och att barnet sen inte skulle märka någon större skillnad när det flyttade hem.

Vet inte om det var det som funkade eller vad, men vi har aldrig haft några större problem med våra barns sömn.
 
Sv: BB-väskan

Hallåj!

Detta använde jag på BB. ( För 19 dagar sen bara ):)

# Riktigt goa brallor 2 par
# En tröja ( dragkedja eftersom det blir en del knäppa upp för amningen)
# Goa tofflor
# Toalettsaker
# Kamera
# Lite kläder till bebisen( kan vara lite roligt att ha egna på, dom är inte så fina dom man får använda på BB)
# Bindor (typ Always, man använder ju stora blöjor första dygnet sen kan det vara bekvämt med lite tunnare men långa!)

Jag hade med mig strumpor och t-shirtar och troser men använde inget av det faktiskt. Om man har en snäll bebis kanske man hinner läsa lite och det kan va gött med lite godis och frukt att knapra på mellan måltiderna.:d
Mvh B!
Lycka till!:banana:
 
Sv: BB-väskan

Man behöver inte så mycket som man tror.

Egna tröjor/skjortor med knäppning fram
Mysbyxor
Inneskor
Toalettartiklar
Amnings-BH
Kamera
Kläder till Bebis

De första dagarna använde jag sjukhusets "snygga" :angel: rockar, man blöder ju en del och det är lätt man blöder igenom allt, så slipper man tvätten själv.
 
Sv: BB-väskan

Svarar alla: TACK för era svar! Som någon skrev att man kanske inte behöver allt som står i olika listor.. Skulle men packa allt på listorna skulle det ju bli flera resväskor.. :rofl: Tack,tack!
 
Sv: BB-väskan

Halloj! Har idag 3v till beräknad förlossning! :D När är det dax att packa bb-väskan tro? Vad ska man packa? Har läst MÅNGA listor på vad man ska ha med,men vill ändå ha tips. Det står så olika i alla listor.. Tack på förhand!:bow:

jag hade packat nu...Jag packade ca 4 veckor innan föt säkerhets skull och tack och lov för att jag inte väntade till sista sekund då han föddes två veckor för tidigt....
 
Sv: BB-väskan

Jag använder heller aldrig bindor annars. Men efter förlossningarna så har jag köpt typ natt och av tunn, lång modell.( always alt apotekets tunna) Men kan tänka mig det är en smaksak, men just lång tycker jag har känts bra, för man blöder ju lite olika, kommer ju gärna lite mer då man lägger till och ammar och livmodern drar ihop sig och då sitter man ju i regel och inte så kul om det rinner utanför.
Förlossningsbindorna på sjukhuset är lååånga och påminner lite om sådan där gammal cellstoffblöja :smirk:

Gira :banana:
 
Sv: BB-väskan

Kamera
Ombyteskläder till en själv att åka hem i (iallafall byxor :crazy: )
Bindor att åka hem i
Kläder till babyn att åka hem i

Sen hade vi med diverse mer eller mindre onödiga grejer som bok att läsa, bärbar dator med DVD filmer, godispåse, tofflor, amningsbehå, tofflor etc. Använde allt av detta -blev kvar 3 dagar på BB efter kejsarsnitt och tiden gick låååångsamt när bebisen sov och jag var tänligen orörlig pga ont av snittet. Var jättemysigt att ligga o titta på film och käka godis med sambon och en underbar liten bebis på kvällarna...:love: men det är ju inte precis något men verkligen behöver... det enda jag tycker man verkligen INTE får glömma är kameran!
 
Sv: BB-väskan

Vi fick tipset att sova på ett örngott (vi valde ett mjukt flanell) några nätter och sen ta med det till BB och låta bebisen sova på det där.

Detta för att barnet skulle vänja sig vid lukten hemma och inte sjukhusdoft, även på BB och att barnet sen inte skulle märka någon större skillnad när det flyttade hem.

Vet inte om det var det som funkade eller vad, men vi har aldrig haft några större problem med våra barns sömn.
Precis som man gör med valpar och kattungar. Det borde ju funka ypperligt på mänskliga bebisar också!
Undrar hur många som gör det?
 
Sv: BB-väskan

Mitt behov av saker var väldigt litet eftersomvi bara var på sjukhuset sammanlagt 13h (åkte hem direkt)

Det jag/vi använde var:
nya trosor :angel:
kamera
nässpray
kläder till barnet att åka hem i
bilbarnstol
mobiltelefon :angel:
hårborste

Allt annat i min stooora väska var överflödigt och förblev oanvänt. Nässprayen var JÄTTEVIKTIG! Att bli bomtät i näsan under de värsta värkarna är en riktig mardröm vill jag lova!
 
Sv: BB-väskan

Nässpray var ett bra tips! Har använt nässpray sen ca 2 mån tillbaks för att kunna andas..:crazy: vet att man inte ska använda i mer än max 10 dar i sträck,men vad ska man göra???
 
Sv: BB-väskan

Jag vet att man inte ska använda nässpray mer än 10 dagar, men jag använde det konstant de sista 3 månaderna... :angel: Efter förlossningen när nästäppan släppte så märkte jag inte alls av de där biverkningarna som långvarigt nässpraysanvändande sägs ge...

Hade jag tvingats välja mellan alla mina sker så hade nässprayen varit det absolut viktigaste (viktigare än nya trosor och kamera också för den delen!)
 
Sv: BB-väskan

När det är dags att packa? Jag har aldrig packat någon bb-väska i förväg. Det som inte kommer med till förlossningen kan den nyblivna pappan få i uppdrag att komplettere med i efterhand :)
Fast jag hade absolut inte velat att han lämnat BB en endaste sekund första gången, och det hade han nog inte heller velat. Så jag hade packat en liten väska i förväg (eller ja, ganska stor blev den eftersomvi absolut ville ha med CD-spelare ;) ).

Nu andra gången var ju förstås pappan tvungen att åka hem dagen efter och ta hand om storebror. Men första natten stannade han och då var det också skönt att ha lite grejer med. Sen är det klart att man för det mesta hinner packa i ordning innan man åker in, men det kan ju vara lite svårt att tänka just då så en lista är ju alltid bra i alla fall :)

Min viktigaste grej: läppcerat!! Man blir jäkligt torr om läpparna när man profylaxandas...
 
Sv: BB-väskan

Jag vet att man inte ska använda nässpray mer än 10 dagar, men jag använde det konstant de sista 3 månaderna... :angel: Efter förlossningen när nästäppan släppte så märkte jag inte alls av de där biverkningarna som långvarigt nässpraysanvändande sägs ge...

Hade jag tvingats välja mellan alla mina sker så hade nässprayen varit det absolut viktigaste (viktigare än nya trosor och kamera också för den delen!)

Angående det där med nässprej... Tror ni att man kommer ha behov av detta även om man inte använt det under graviditeten (en dum fråga kanske)? Jag har varit lite småtäppt under andra halvan av graviditeten men som jag sa inte använt nässprej (än). Nu har jag 6 veckor kvar till bf och börjar också fundera på vad jag ska packa med mig...
 
Sv: BB-väskan

Ja och har man glömt något så kan ju pappan åka och hämta.

jag tror att risken är större att man har för mycket med sig än för lite.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jaaaahapp.. jag startade en tråd för ett tag sen om hur man ska veta om man vill ha fler barn eller inte. Jag har två sen innan och...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 684
Senast: Fille
·
Utrustning Hej Alla duktiga, kloka och snälla hästmänniskor som finns här på forumet! Nu vill jag ha råd av någon som provat bägge hacken på samma...
Svar
1
· Visningar
1 025
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
16 874
Senast: Barbabelle
·
Gravid - 1år Efter en vecka på storstadssemester är det uppenbart att mitt barn just nu trivs som allra bäst när det händer saker, helst precis hela...
2
Svar
24
· Visningar
2 586
Senast: Anna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp