Bayersk Viltspårhund

apocalypsen

Trådstartare
Jag blev lite småkär i den jag såg i finalringen i Stockholm igår.
Läste på om rasen och insåg att jag aldrig har träffat på någon IRL.

Någon som har en? Har träffat? Hur är de?
Jag är mest nyfiken på rasen generellt.

Jag har träffat ganska många under jakt :)
Jag vet inte så mycket om hur de fungerar till vardags osv eftersom jag inte sett dom i den miljön, men alla som varit med på jakt har varit lugna, tålmodiga, tysta men med viss skärpa. De jag har stött på har varit ypperliga spårhundar, och jag tror att rasen håller en ganska jämn, hög kvalité.

Jag har en bekant som har både bayrare och hannoveranare, som går otroligt mycket eftersök. Han är väldigt nöjd med båda raserna.

Just att spåra ska vara deras stora grej, det är ju det de är avlade för.

Kul att höra, har aldrig sett dem tidigare och blev bara störtkär. Därmed inte sagt att jag ska ha någon.
Men jag har börjat titta mig runt, min sambo säger att det inte kommer in fler weimaraners i huset och nu är det många år kvar tills ny hund är aktuell men det är kul att titta sig omkring och när man ser något som man bara blir överförtjust i, tycker jag att man ska kolla upp det.

Jag hade en klasskompis med en bayersk när jag läste i Kalmar. De hade den till sällskap bara. En väldigt mysig hund! Vänlig mot allt och alla. Vi provade att lägga spår till den och hon fattade direkt. Första spåret i hennes liv och hon gick som en klocka :). Jag minns dock att hon hade väldigt krokiga ben, hon såg ut som en rokokostol framifrån. Vet inte om de ska se ut så?

Jag blev lite småkär i den jag såg i finalringen i Stockholm igår.
Läste på om rasen och insåg att jag aldrig har träffat på någon IRL.

Någon som har en? Har träffat? Hur är de?
Jag är mest nyfiken på rasen generellt.

Jag har träffat många då jag pluggade till veterinär i Bayern! Väldigt trevliga hundar och en av de renodlade jaktraserna som inte verkar vara särkilt stressiga och jobbiga i vardagen. Jag gillar dom :)

Jag har träffat en del både bayersk och hannoverask och jag har inget ont att säga om dom :) Lugna, stabila hundar. Har aldrig sett någon jaga utanför vildsvinshägn (Vilket gick utmärkt, klok hund med lagom skärpa) men dom spårar verkligen förträffligt bra.

Jag kan mer eller mindre inget om hundar men en väninna till mamma hade en bayrare. Han var väldigt vältränad men nu var iofs alla hennes hundar det: bruks, jakt, eftersök och mögelhund (bayraren och hennes dobermanntik de båda sistnämnda!).

Han var väldigt avspänd och lättsam, hennes taxar var betydligt mera på. Jag tyckte han var trevlig att umgås med (som icke hundmänniska).

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 308
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 551
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
7 418
Senast: Milosari
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 757
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar