Baucherbett/Hanging cheek-bett

S

_satelit_93

funkar ett baucherbett på en häst som lägger tungan över bettet?? skulle jättegjärna vilja ha ett svar eftersom min ponny just nu måste ha en stor "Klump" i munnen för att han inte ska lägga tungan över bettet och spänner jag inte nosgrimman tillräckligt fort så vänder han på "Klumpen" och jag måste tränsa om. jag har provat ett helt vanligt tredelad tränsbett (med sötmalm) och aachen för att hålla igen munnen på han men det var inte mkt bättre det. när jag köpte han gick han på ett rakt bett för att han blev så stark när han inte kände bettet på samma sätt (förra ägaren visste inte att han la tungan över bettet) kan det inte vara så att han inte trivides med det bettet och liksom lagt tungan över för det??. läste på ponnyprakt att baucherbettet var bra för hästar med tungfel. jag har även hört talas om de tredelade betten som har högre mittendel så att tungan inte får plats ovanför, men kan inte det peta hästen i gomen?? ska även kolla tänderna på han nästa gång veterinären är på plats

nån som vill rekomendera ett annat bra bett??

Sv: Baucherbett/Hanging cheek-bett

33 visningar och inget svar??:mad:

innan jag lästedet om att han hade haft rakt bett innan var jag på väg att föreslå det.
min häst lägger gärna tungan över, oavsett vilket bett man har. har provat "alla" sorters specialbett och inget har funkat lika bra som ett helt normalt rakt tränsbett. hon går med remontgrimma nu oxå, vilket jag kan anta hjälper, det stänger munnen samtidigt som det inte ger tryck över kindtänderna, vilket oxå kan vara en anledning till orolig mun.
till syvende och sist-hur är du i handen?
jag fick tänka över den saken själv och jobba med det-trots att jag inte har speciellt dålig hand- och vips blev hästen mkt lugnare med tungan.
den enklaste vägen är oftst den ...enklaste :p

Kan du inte köpa ett vanligt tungfelsbett ? Ett som alltså är tredelat med en rejäl platta på mittendelen som går åt bägge hållen inne i mun så att hästen inte kan vända på det ?

Vet inte om det har ngt specialnamn...

han har ju ett sånt bett men han är rätt jobbig att tränsa med det det var därför jag ville veta hur pass bra ett baucherbett är :crazy:

innan jag lästedet om att han hade haft rakt bett innan var jag på väg att föreslå det.
min häst lägger gärna tungan över, oavsett vilket bett man har. har provat "alla" sorters specialbett och inget har funkat lika bra som ett helt normalt rakt tränsbett. hon går med remontgrimma nu oxå, vilket jag kan anta hjälper, det stänger munnen samtidigt som det inte ger tryck över kindtänderna, vilket oxå kan vara en anledning till orolig mun.
till syvende och sist-hur är du i handen?
jag fick tänka över den saken själv och jobba med det-trots att jag inte har speciellt dålig hand- och vips blev hästen mkt lugnare med tungan.
den enklaste vägen är oftst den ...enklaste :p

nej det är inte handen det är fel på han gör det av ren ovana min ridlärare (som är otroligt duktig) provade att ta bort tungfelsgummit (han hade innan jag köpte ett riktigt tungfelsbett) och och hon red honom det var så vi kom fram till att han bara gör det av ovana :(

Aha, jag trodde du hade en gummiplatta...

De kan bli lite klumpiga inne i munnen.

ok...det gjorde min häst oxå...
men ovanan har ju alltid en orsak :idea:

och min häst blev som sagt nöjd med ett rakt bett och bröt sin ovana!

det finns tredelde bett med tungfelsmellandel, dom funkar jättebra, fast de är ju som sagt rätt besvärliga att tränsa med.

oj, såg längre upp att du redan hade ett sånt...

Det finns ju tungfelsbett med en fast platta och inte en såndär "spegelgrej". Provat ett sånt?

Det finns ju tungfelsbett med en fast platta och inte en såndär "spegelgrej". Provat ett sånt?

nä men jag tror att ett bett utan platta kan vara lite bekvämare och tungfelsbett är ju rätt besvärliga att tränsa med oavsett om plattan sitter fast eller ej så det är därför jag vill veta om Baucherbett kan vara bra

Jag kan inte tänka mig att baucherbettet är svårare att lägga tungan över, men jag har ingen stor erfarenhet av tungfelshästar heller.

Ovana eller reaktion på för högt tungtryck är ju kuggfrågan. Jag 'är lite tveksam överlag till tungfelsbett. För många av de hästar som drar upp tungan och får det över bettet gör det för att minska trycket på tungan. Alla tungfelsbett ÖKAR trycket på tungan..

Det finns ju tredelade tunfrihetsbett, som ska ge tungan mer frihet, men de räcker inte för alla.

Ett baucher är aningens svårare att lägga tungan över då det ligger mer 'fixerat' i munnen än ett tränsbett med lösa ringar. Å andra sidan så är pelham, jaktkandar och liknande ungefär lika lätta/svåra av samma anledning.

Har du provat att göra 'tvärtom', lyft bettet från tungan lite och se vad hästen gör? (Isf att trycka ner tungan med tungfelsbett). Det finns olika typer av bettlyftare, och om man bara vill testa kan man göra en enkelt variant själv, typ sådan här http://www.stalleldshestra.nu\images\bettlyft1.jpg (se till att den INTE 'trillar ner' dock, håll den gärna uppe genom ett litet snöre till aachenremsfästet på nosgrimman). Googlar du på bettlyftare får du fram andra modeller.

bettlyftare gör det förvisso lite svårare att ta över tungan, men ffa - om hästen SLUTAR att ens försöka lägga tungan över bettet när bettet lyfts bort från tungan lite - då är det inte en ovana utan hästens sätt att försöka mildra tungtrycket..

Ovana eller reaktion på för högt tungtryck är ju kuggfrågan. Jag 'är lite tveksam överlag till tungfelsbett. För många av de hästar som drar upp tungan och får det över bettet gör det för att minska trycket på tungan. Alla tungfelsbett ÖKAR trycket på tungan..

Det finns ju tredelade tunfrihetsbett, som ska ge tungan mer frihet, men de räcker inte för alla.

Ett baucher är aningens svårare att lägga tungan över då det ligger mer 'fixerat' i munnen än ett tränsbett med lösa ringar. Å andra sidan så är pelham, jaktkandar och liknande ungefär lika lätta/svåra av samma anledning.

Har du provat att göra 'tvärtom', lyft bettet från tungan lite och se vad hästen gör? (Isf att trycka ner tungan med tungfelsbett). Det finns olika typer av bettlyftare, och om man bara vill testa kan man göra en enkelt variant själv, typ sådan här http://www.stalleldshestra.nu\images\bettlyft1.jpg (se till att den INTE 'trillar ner' dock, håll den gärna uppe genom ett litet snöre till aachenremsfästet på nosgrimman). Googlar du på bettlyftare får du fram andra modeller.

bettlyftare gör det förvisso lite svårare att ta över tungan, men ffa - om hästen SLUTAR att ens försöka lägga tungan över bettet när bettet lyfts bort från tungan lite - då är det inte en ovana utan hästens sätt att försöka mildra tungtrycket..

asså han försöker ju att lägga tungan över så fort han fått bettet i munnen så det är inte trycket över tungan det handlar om. men asså ett bett med tungfrihet ska vara skarpare enligt min kompis och jag vill ju använda ett så milt bett som möjligt.

jag har ingen lust att köpa ett baucherbett och sen se att det inte fungerar så jag vill gärna höra lite från såna som använder det på sina hästar
och veta hur "effektivt" (dåligt ordval) det är ;)

asså han försöker ju att lägga tungan över så fort han fått bettet i munnen så det är inte trycket över tungan det handlar om. men asså ett bett med tungfrihet ska vara skarpare enligt min kompis och jag vill ju använda ett så milt bett som möjligt.

jag har ingen lust att köpa ett baucherbett och sen se att det inte fungerar så jag vill gärna höra lite från såna som använder det på sina hästar
och veta hur "effektivt" (dåligt ordval) det är ;)

Det är tungtryck även när det baa ligger, och vissa känsliga hästar reagerar.

Ett bett hästen finner obehag av är inte milt OAVSETT..

Det är tungtryck även när det baa ligger, och vissa känsliga hästar reagerar.

Ett bett hästen finner obehag av är inte milt OAVSETT..

hur kan du va så säker på att det är det på min häst??
han är inte så jättekänslig i munnen

jag vill ju inte använda ett bett med tungfrihet som är för skarpt för min erfarenhet jag kan ju oavsiktligt förstöra munnen på honom.

iaf så provade jag med "bettlyftaren" (ett balsnöre då), och då stod han och gapade och försökte lägga tungan över iaf så det ÄR inte tryck över tungan

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 570
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 412
Utrustning Hej Buke :D Tänkte höra om någon här har input att komma med för min kära häst. Ett 8-årigt halvblod som går dressyr, hopp och...
Svar
10
· Visningar
1 940
Senast: Ace
·
Utrustning Jag håller på att vänja in min 4-åring på bett. I nuläget rids han på sidepull vilket fungerar bra men av praktiska skäl skulle jag...
Svar
10
· Visningar
4 826
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix