Dressyrtjejen_97
Trådstartare
Råkade köpa på mig ett baucher bett idag
Letade efter något som skulle vara stadigt för hästen, och vara godkänt i dressyr.
Insåg dock precis att jag inte var helt säker på hur det verkar..........
Eller rättare sagt; Jag har hört två versioner på verkan.
1: Ungefär som ett fullcheek bett. Alltså att det pga. de små ringarna som man sätter i sidostycket, blir det väldigt "stadigt" för hästen, samt att ledande tygeltag blir lite tydligare.
2: Ungefär som ett pessoa eller pelham. Hiss/hävstångseffekt och skarpt.
Efter att ha vänt och vridit på det lite själv tycker jag mig ha kommit fram till att teori 1 är rätt. Detta dels mot bakgrunden av att det t.om. är godkänt för ponny-dressyr, men också för att det varken har någon stång i den bemärkelsen, eller kedja. Så antingen är jag dum i huvudet och har sovit på NO-lektionerna, eller så har/kan det inte ha någon hävstångseffekt. Men hur ligger det egentligen till?
Ska bli spännande och prova på killen dock!
Någon annan som har ett sånt och tycker något om sitt?
Letade efter något som skulle vara stadigt för hästen, och vara godkänt i dressyr.
Insåg dock precis att jag inte var helt säker på hur det verkar..........
Eller rättare sagt; Jag har hört två versioner på verkan.
1: Ungefär som ett fullcheek bett. Alltså att det pga. de små ringarna som man sätter i sidostycket, blir det väldigt "stadigt" för hästen, samt att ledande tygeltag blir lite tydligare.
2: Ungefär som ett pessoa eller pelham. Hiss/hävstångseffekt och skarpt.
Efter att ha vänt och vridit på det lite själv tycker jag mig ha kommit fram till att teori 1 är rätt. Detta dels mot bakgrunden av att det t.om. är godkänt för ponny-dressyr, men också för att det varken har någon stång i den bemärkelsen, eller kedja. Så antingen är jag dum i huvudet och har sovit på NO-lektionerna, eller så har/kan det inte ha någon hävstångseffekt. Men hur ligger det egentligen till?
Ska bli spännande och prova på killen dock!
Någon annan som har ett sånt och tycker något om sitt?