bättre kondition till tävlignsponny!

H

hopponny

Jag skulle väldigt gärna vilja ha hjälp med att få lite bättre kondition på min c-ponny valack. Han har relativt god kondis men skulle behöva lite bättre. Vi tränar i hoppning och dressyr på LC/LB nivå och vill gärna ha hjälp med att få ett schema så han kommer orka mer fram till våren.:D

Sv: bättre kondition till tävlignsponny!

Öka träningen lite kanske :angel:

Nej men alltså, hur rider du nu då? Om du rider varierat så är det ju bara att öka kraven lite. Galoppera lite längre, träna fler övergångar, klättra lite fler gånger, rid lite längre när du är ute osv. :)

Hur man ska lägga upp ett schema beror ju även lite på vad du har för förutsättningar, hur ofta du rider lektion, och hur ofta du kan rida ut/på bana.

Jag har möjlighet att rida på bana nästan varje dag, men det gör jag förstås inte då han skulle tröttna direkt. Jag rider för hopptränare 3-4 ggr i månaden men hon har tagit "jullov" och sen rider jag för dressyrtränare ca 1 gång i månaden.

Skulle de här kunna vara nåt eller är jag helt fel ute:

Måndag:
Rida ut
Tisdag: Dressyr
Onsdag: Rida ut (Ibland hoppträning då ändras söndagen också)
Torsdag: Skritta / vila
Fredag: Dressyr
Lördag: Rida ut
Söndag: Hoppa (Longera)

Vad menas med rida ut?
Skritt, trav, galopp? Hur länge?

Man kan ju tex lägga in lite intervallträning i galopp när man är ute (nyttigt att stå i lättsits också ;))
tex börja med 2 min galopp, 2 min skritt och göra det 4 ggr (givetvis värmer man upp hästen ordentligt först :))
och sen öka på i tid när hästen börjar tycka att det är piece of cake.

Vad menas med rida ut?
Skritt, trav, galopp? Hur länge?

Man kan ju tex lägga in lite intervallträning i galopp när man är ute (nyttigt att stå i lättsits också ;))
tex börja med 2 min galopp, 2 min skritt och göra det 4 ggr (givetvis värmer man upp hästen ordentligt först :))
och sen öka på i tid när hästen börjar tycka att det är piece of cake.

Så länge underlaget funkar (inte blir för halt ute) så rider jag i skritt, trav och galopp (:

När jag rider ut brukar jag försöka variera ganska mycket hur jag lägger upp passen. Mycket beroende på underlag såklart. Ibland är det ren skrittning och kort trav på asfalt, stärkande men inte så ansträngande, mest tänkt som variation till ridhuset.

Sedan kan jag rida ut där jag verkligen lägger fokus på uthållighet. Dvs väljer en lämplig grusväg med bra underlag och så lägger jag mig i en bra arbetsgalopp och galopperar lääängre. Skrittar en stund och upprepar en lång galopp i normalt tempo.

Vissa pass kan jag lägga in mer intervallträning för att få upp pulsen och flåset. Värmer såklart alltid upp pållen ordentligt med skritt och trav. Kör sedan 600 m intervaller där jag börjar med arbetsgalopp(normalt 350 m tempo), skrittar 2 minuter- 600 m galopp(ökat tempo)- 2 min skritt-600 galopp i ("full fart"-skämt å sido men i frisk galopp där hästen får sträcka ut)..

Hur många ggr jag kör beror på vilken grundkondition hästen har bla. Men det har funkat i alla år för min del och min häst har alltid haft en bra kondition.

Rid varierat, men glöm inte att återhämtningen är minst lika viktig som själva träningen. Inte minst för muskelbyggnaden. Allt för många glömmer bort den så viktiga vilan i träningen!

Kan du ta dig tid att rida 2ggr/dag 3-4 dagar i veckan? Vill du verkligen få upp en bra kondition och styrka på din häst så rid gärna mer än 1 gång/dag om du har tid och låt häldre hästen vila lite oftare. Man behöver inte "köra slut" på den båda passen men tex longera på förmiddagen och markarbete på eftermiddagen!
Det är jätteviktigt som många skriver att VARIERA träningen och underlaget!
Nu när det börjar bli kallt blir de lätt att man fastnar i ridhuset. Försök komma ut i skogen också!

För att öka konditionen så rid intervallträning, antingen i skogen eller på en stor sandbana. Växla mellan mer samlad och ökad galopp. Eller skritt och galopp. Öka längden på passet succesivt.

För att få en bra start inför tävlingssäsongen måste hästen också ha styrka och vara smidig. Det finns många hoppövningar som är super att rida på vinterhalvåret... Några förslag:
Studs på böjt spår
Studs med 5 små oxrar på rak linje
3 högre oxrar med 1 galoppsprng emellan, avståndet ska vara lite tajt.
Travhoppa hinder - de gör hästen starkare och de får runda språng

Sätt upp mål med din träning! Årsmål och delmål! Årsmålen är de du vill ha uppnått när året är slut! Sätt realistiska mål. Delmålen kan vara på några månader eller så.
Gör ett träningschema som du har klart 3-4 veckor i förväg för att PLANERA din träning! Det blir lätt lite halvtattigt om man inte vet vad man ska göra med hästen och så kanske de blir aldeles för mycket hoppning ena veckan och andra veckan blir det mycket vila. Så planera, då blir det även lätt att ändra planerna. Extra viktigt är det veckan innan en tävling då man strävar efter att få hästen i topp på tävlingsdagen! Med ett träningsschema kan du också gå tillbaka och se tex hur du ridit innan en lyckad tävling och kansk så småningom se mönster?

Nu på vintern är det också bra att kolla igenom all utrustning och hästen! Stoppa om/kolla sadlen? Vaccinera hästen? Tandläkarkoll? mm mm

Ett träningsschema 2 "normala veckor" för min häst kan tex se ut såhär!
Måndag: Markarbete
Tisdag: Skog
Onsdag: Skritt på asfalt med klättring + Hoppträning
Torsdag: Longering + Markarbete
Fredag: Vila
Lördag: Skog + Markarbete m bommar
Söndag: Hopptävling
----
Måndag: Vila
Tisdag: Markarbete
Onsdag: Skog + Hoppträning
Torsdag: Longering + Markarbete
Fredag: Vila
Lördag: Skritt på asfalt med klättring + Gymnastikhoppning
Söndag: Intervallträning

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 459
Senast: Nevermind
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 320
Senast: Lady_S
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 208
Senast: lirco11
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024