bättre hovar?

kristin

Trådstartare
något tillskott man kan ge för att hästen ska få bättre kvalite på hovarna? vilket är det bästa?

Har i testat det mesta men inget hjälper, antar att det bara hjälper om hästen har någon brist.
På min är de kassa hovarna genetsikt och enda som hjälper är att sko med lagomt intervall, inte för ofta och inte för sällan. Bra marker att gå på, inte för torrt och inte för blött. Inte för mjukt och inte för hårt. Ren box och bra foder.
Har man tur sitter skorna en hel skoperiod utan hovböld. Då är man glad :meh:
As simple as that

Hööks har ett märke som heter Hoof first, och det är det enda tillskottet som jag hittat som inte innehåller järn, vilket är positivt eftersom de flesta foderstater redan har ett för högt järn värde.

Sen håller jag med om att det är många faktorer som påverkar och för att nämna en till så är daglig motion av hästen viktigt så att hovarna stimuleras vilket gör dem starkare.

En uträknad foderstat där alla behov är tillgodosedda. En bra hovslagare som skor med, för hästen, lagoma intervaller.

Min hovis pratade förra veckan om att det enda han upplevt hjälper är olja i lagom mängd, pänsla på kanske 3 gånger/vecka. Varje/varannan dag när det är riktigt torrt ute. Märks stor skillnad på min hästs hovar om jag slavar med oljan en skoperiod. Hovarna blir inte alls lika porösa och spricker upp vid sömmarna när oljan används.
Jag har vanlig rapsolja från Konsum.

Min märr har kassa hovar (Don Schufro-hovar, enligt veterinären). De är spröda och hon tappar lätt skor. Det är genetiskt för hennes unge har tyvärr fått samma porösa hovkvalitét och stoets mamma hade också dåliga hovar. Vi har fodrat henne i många år nu med enzion, hoof first och nu ska vi gå över till nåt annat snordyrt tillskott liknande enzion. Tillskotten har kanske inte gjort hovarna bättre på henne men det har satt fart på tillväxten. Förutom det så har jag hovslagare ute med jämna mellanrum och sen har hon gått barfota längre perioder de senaste åren, jag upplever att det ger starkare hovar även om de kan se riktigt tråkiga ut i början när de skos av.

Pratade med en gammal hovslagare och hästkarl som sa att förr i tiden när man avlade så sa man att det enda som stona lämnade vidare till sina avkommor var fötterna. Nu vet vi ju att de lämnar väldigt mycket mer än så, men jag tror nog att han har en poäng. Självklart ska de ha uträknade foderstater osv, men nånstans kommer också det genetiska arvet in i bilden.

Har provat massa olika tillskott i långa perioder men ingenting har gett nått speciellt resultat. Det som har funkat är att ha ordentligt uträknad foderstat och se till att han får tillräckligt av protein och mineraler.
Blev till slut billigare än att hålla på och greja med tillskott ;) så det tackar man ju inte nej till!

Nu i sommar har han dock fått väldigt torra hovar, då brukar jag använda Kentucky Hoof oil, tycker det är den enda som funkar mot det. Innehåller bland annat torskleverolja.

Liknande trådar

Hästvård Bombas just nu av reklam för detta nya (dyra) tillskott. Ni är så många här som kan läsa innehållsförteckningen bättre än mig och jag...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 576
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
405
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 072
Hästvård Jag har aldrig riktigt trott på olika tillskott för en bättre prestation, utan har mer varit en sådan som förespråkat ett bra grovfoder...
Svar
8
· Visningar
474
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama