Bättre gång utan skor, hur vanligt?

pinky

Trådstartare
Hur vanligt är det att en häst får bättre gång utan skor än med?

Det verkar ju vara väldigt vanligt att hästar rör sig bättre med lite tyngd på fötterna, men min häst verkar vara precis tvärtom...

Hon var ju barfota förra året när jag köpte henne (hon var 2 år då), och rörde sig då ganska trevligt och luftigt när jag jobbade med henne och i hagen.

Till vintern skodde jag henne för att kunna fortsätta träna lite, och för att öht få henne helskinnad till och från hagen. Jag tyckte dock att den pärla jag hade köpt mattades något under vinterns träningar, och även under våren såg hon lite markbunden och "trög" ut.

Så fick hon fång och skorna togs av (det var iofs tänkt att göras till sommaren ändå), men av förklarlig anledning så såg hon ju inte så speciellt fräsch ut ändå. Nu däremot, efter en lång period av smärtstillande och förhoppningsvis lite tillfrisknande, så har jag fått tillbaka hästen med den lite luftigare gången!:)

Nämnde det för hovslagaren som lät lite förvånad, men menade att visst kan det vara så. Han pratade även om att prova lättare skor till vintern, för att se om det är tyngden hon mattas av.

Visst känns det skoj att ha en häst som trivs barfota, men samtidigt är jag orolig för att fötterna inte håller när hon börjar ridas lite mer. Här har vi bara grusvägar och asfalt, knappt några mjuka skogsvägar...:crazy:

Vad väljer man då, en skodd häst med mindre luft i steget, eller en oskodd häst med begränsad förmåga på vissa underlag?:confused:

Och hur vanligt är detta dilemma?

Sv: Bättre gång utan skor, hur vanligt?

Hur vanligt är det att en häst får bättre gång utan skor än med?

Det verkar ju vara väldigt vanligt att hästar rör sig bättre med lite tyngd på fötterna, men min häst verkar vara precis tvärtom...

Hon var ju barfota förra året när jag köpte henne (hon var 2 år då), och rörde sig då ganska trevligt och luftigt när jag jobbade med henne och i hagen.

Till vintern skodde jag henne för att kunna fortsätta träna lite, och för att öht få henne helskinnad till och från hagen. Jag tyckte dock att den pärla jag hade köpt mattades något under vinterns träningar, och även under våren såg hon lite markbunden och "trög" ut.

Så fick hon fång och skorna togs av (det var iofs tänkt att göras till sommaren ändå), men av förklarlig anledning så såg hon ju inte så speciellt fräsch ut ändå. Nu däremot, efter en lång period av smärtstillande och förhoppningsvis lite tillfrisknande, så har jag fått tillbaka hästen med den lite luftigare gången!:)

Nämnde det för hovslagaren som lät lite förvånad, men menade att visst kan det vara så. Han pratade även om att prova lättare skor till vintern, för att se om det är tyngden hon mattas av.

Visst känns det skoj att ha en häst som trivs barfota, men samtidigt är jag orolig för att fötterna inte håller när hon börjar ridas lite mer. Här har vi bara grusvägar och asfalt, knappt några mjuka skogsvägar...:crazy:

Vad väljer man då, en skodd häst med mindre luft i steget, eller en oskodd häst med begränsad förmåga på vissa underlag?:confused:

Och hur vanligt är detta dilemma?

Man kan väl säga så här, en oskodd häst som inte ömmar i hovarna och har en luftig gång är väl jättebra så länge man brukar den utifrån hovens tillväxt. En oskodd häst som börjar ömma i hovarna brukar inte ha särskilt luftig gång och då kanske man bör sko den av humana skäl.

Om det nu bara är luftigheten i steget som du vill ha kvar så har inte tyngden på skon så stor inverkan på svävningsfasen som själva verkningen.

Utifrån den enskilda individens extriör i övriga benaxeln så ger en lång tå med bakåtbruten benaxel ett för ögat högre svävningsfas än en kort tå med högre trakter. Forskning visar dock att själva steglängden förblir oförändrad.

kl

Men kan du inte köpa boots o ha på när du rider i sån terräng att hon blir öm då?

Det finns ju jättebra sånna nu som man i princip bara knäpper på.

Min skrutt han har pålagringar i framknäna o blev bara sämre o sämre bara av o gå i hagen.
Skodd var 5:e v av utbildad hovslagare.

Bestämde mig för att ge pålle en sista chans - drog av skorna och strasserverkade efter många samtal med kompisen som är licensierad enligt de reglerna.

Det var som att vända på en hand!
Från när jag ledde in en lunkande häst med hängande huvud till en med huvudet högt och som klev på ut ur stallet! Helt otroligt!

Jag tänkte att det här håller inte i sig, måste vara nåt skumt - men det HAR hållt i sig i 2 månader nu och han blir bara bättre o bättre både i rörelsemönstret (inte lika halt) och i humöret - mycket busigare och mer med på noterna!
Han rids naturligtvis inte är väl bäst att tillägga :crazy:

Jag har verkligen rannsakat mig själv för att komma på någon minsta annan sak som jag har ändrat på i hästhållningen som kan ha orsakat detta men jag har verkligen inte ändrat NÅT!

Samma hage, samma mat, samma kompisar, samma personer som hanterar honom - hittar inget.

Håller tummarna att han blir helt fräsch nu bara!!

Förlåt för trådkapningen, är bara så glad! :o:banana:

Senast ändrad av en moderator:

Det finns ju mängder med skor som är betydligt lättare än de normala ridskorna, skor du till exempel med aluminiumskor så borde du hamna hyfsat nära den barfota rörelsen. Kan hästen gå barfota är väl det jättebra, håller inte fötterna så sko den med superlätta skor om så behövs. Kanske räcker vanliga järntravskor, dom håller i alla fall en skoning och är avsevärt mycket lättare än ridskor. Aluminiumskor behöver ju bytas ut oftare. Flapskor? Nog hittar du en lösning på det här om det är vikten på skorna som är "problemet".

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 020
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
999
Senast: Sirap
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 388
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 31
  • Ägare av hund offentligt?