Bättre förtroende!

F

Fladde

Hej

Hur kan man arbeta upp så hästen får bättre förtoende för mig?
Finns det några typ övningar man kan göra när man rider, pyslar eller går med hästen?
Hästen i fråga är ett Danskt halvblods sto på 8år antagligeen dåligt hanterad vid tandläkarbesök. Rädd om munnen lite svår att tränsa m.m.
Ibte rädd om öronen eller så

Tackar på förhand :bump: :banana: :bow:

Sv: Bättre förtroende!

Jag vet inte några speciella övningar men att bara ta hand om hästen ordentligt och visa att hon kan lite på dig! Försök att inte bli arg om hon inte förstår vad du vill!

Det är viktigt att du är konsekvent och visar tydligt vad du vill. När det gäller tränsa maste du hitta en metod där du lugnt kan fa pa henne tränset. Sen är det viktigt att du tar tid pa dig och ger henne massa beröm när hon gör rätt. Du kan även belöna henne med godis när hon gör rätt.
Om du ger henne tid, är lugn och berömmer henne när hon gör rätt kommer hon med tiden märka att du inte vill illa och där kommer sen förtroendet. :smirk:

Hej... Du kan ju bara en dag stå och pyssla med henne. Berömma henne om hon tar kontakt. Har själv ett sto som har varit misskött. Hon har börjat att bli lugnare och hon låter mig göra mycket på henne.. Jag får ta vid hennes huvud nu. Det fick man inte göra förut... Hon är också rädd om sin mun och om mulen men låter mig tränsa henne.. Var i hennes box och typ bara sitt och läs ;) . Så att hon? får vänja sig att du bara finns där. Det gjorde jag. Hon gillar att jag står vid henne och bara står. :banana:
Det kommer att gå jätte bra tror jag. ialla fall. Man måste ha mycke tålamod och visa vad som är rätt och fel...undefined

Du måste visa henne att du är värd att lita på, att du trotts allt är snäll o är en bra ledare för just henne o att du inte tänker göra henne illa.
Om det har skett en insident med hennes mun så går det nog inte bort så lätt, men om du arbetar upp hennes förtroende till dig så kommer det att ge sig.
Jag tycker inte att du ska koncentrera dig på att just tränsa hästen, gör lite roliga saker ihop med henne andvänd grimma ett tag lite mark arbete, kanske lite ledarskaps övningar.
Sedan ska du självklart börja om med tränsträning nån gång om dan men inte försöka tvinga på henne det utan steg för steg.
Då ska du se att hon nog trotts allt inte ser tränsning som ett tvång o obehag.

Lycka till!!!!

Fråga på nh, finns många med bra tips där.
Men umgås mycket med henne, jobba mycket från marken,
lär henne nya saker. Gå på och under en prassalne presening tex.
Träna på att få röra vid henne överallt, börja vid ett ställe som hon är tillfreds med och gå framåt och bakåt. Blir hon orolig så gå tillbaka dit hon kände sig lugn och börja om. Till slut kan du röra öron och huvud också :)

Senast ändrad:

Det finns markövningar som heter "De sju lekarna" eller "Seven games" som är suveräna att göra med sin häst. De finns på nätet, sök! Man börjar alltid med lek 1 och den ska sitta innan man går vidare till lek 2 osv. (I alla fall har jag lärt mig så, instruktioner finns på sidorna där lekarna finns. Eller prata med någon som kan dem, t ex westernryttare.) Sen finns ju också markövningar i TTeam-metoden som är bra.
Sen är det ju "bara" att vara lugn och konsekvent och se till att inget händer hästen när du är med så att den kan lita på dig.
/Jenny

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 846
Senast: Bonica
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Om du frågar mig vilka hästar jag gillar bäst på ridskolan så blir mitt första självklara svar Ägrim, sen skulle jag nog säga Laroko...
Svar
0
· Visningar
330
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Jag har precis (läs i fredags :D), vid 37 års ålder köpt mitt livs första häst. Jag har ridit till och från sedan jag var liten, både på...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
12 259
Senast: Hellas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar