Bättre balans i sadeln

Ace

Trådstartare
Jag har fått en liten aha upplevelse angående min ridning. Jag har insett att min balans måste vara usel och jag om jag lyckas förbättra den förmodligen skulle rida mycket bättre.

Aha upplevelsen kom när jag tränade ansaktningar från galopp till skritt på en ganska ung häst med mycket go och bra gångarter. Jag studade som en j'kla studsboll i de travsteg han tog emellan galoppen och skritten. Inte bara upp och ned utan vänster och höger, jag kände mig riktigt obalanserad helt enkelt. Till saken kanske hör att jag hade ont i ryggen så jag var väl inte optimalt avslappnad men jag tror ändå att min balans inte är där den borde vara.

Så tips tack för att sitta bättre mitt över hästen. Övningar, tankesätt, allt möjligt. Hjälp mig! ;)
 
Sv: Bättre balans i sadeln

Rekommenderar Sally Swifts bok "ett med hästen" som handlar just om ryttarens balans och inverkan på hästen. Superbra! ;)
 
Sv: Bättre balans i sadeln

Personligen så har jag fått bättre följsamhet och känsla när jag fokuserat på att inte använda tygeln när jag rider. Inte ALLS alltså, inte hålla i den, utan bara låta händerna hänga och kroppen jobba :idea:
 
Sv: Bättre balans i sadeln

Tack för tipsen båda två :)
Jag ska prata med min ridlärare om att rida lite utan tyglar. Kanske borde be om att få bli longerad.
 
Sv: Bättre balans i sadeln

Jag har fått bättre sits och balans sedan jag började träna upp bålen, dvs magen och ryggmusklerna. På det sättet har jag mer kontroll i mina rörelser :)
 
Sv: Bättre balans i sadeln

Att rida barbacka är det som hjälpt mig en jäkla massa.
Då tränar du upp balansen, att sitta mjukt och du tränar även mage och rygg.
 
Sv: Bättre balans i sadeln

Ja, att bli longerad är väl kanske också bra, men jag tyckte nog att det var just att få låta kroppen "komma på" hur hästen rör sig, och när man måste inverka för att lyckas styra osv som gav mest. Man blev liksom mer "ett med hästen".
 
Sv: Bättre balans i sadeln

Hej igen, nu har jag och min ridlärare kommit fram till att mitt problem inte är dålig balans utan balans på fel ställe :idea:
Jag släpper från sadeln i till exempel galoppfattningar, som för att hjälpa hästen (kanske en skada från alla dessa ridskolehästar som nästan aldrig är helt framme för skänkeln? om man nu ska få skylla på hästen)
Trots vetskapen visar det sig jobbigt att låta bli, så nu blir frågan, hur sjutton blir man av med gamla vanor?
 
Sv: Bättre balans i sadeln

Man tänker på dem, och hittar grundproblemet ;) Det är det enda som hjälpt mig, jag brukade vika händerna något fruktansvärt förut, eftersom att jag red med för lång tygel, så för att få kontakt med hästens mun så vek jag handleden istället för att korta tygeln! Jag har verkligen fått tänka på det (och gärna haft någon på marken som kan påpeka det varje gång handleden viker sig) och tycker faktiskt det blivit mycket bättre!

Galoppfattning är ju tacksamt eftersom du inför fattningen kan påminna dig själv om att sitta kvar, och känner du att du lättar så kan du göra om bara!
 
Sv: Bättre balans i sadeln

Att lära om och lära rätt - speciellt när det handlar om automatiserade rörelser, tar lång tid och kräver verkligen ihärdighet och konsekvens... jag läste nånstans att det krävs x antal korrekta upprepningar - i följd - för att automatisera den nya rörelsen istället för den gamla felaktiga. Alltså, om du gör rätt 14 galoppfattningar i rad, men på det gamla sättet den 15:e är det bara att börja om från noll igen. Andra säger 10 000 upprepningar, åter andra säger bara tusentals. Egentligen spelar det nog ingen roll eftersom man inte räknar, utan poängen är att det måste övas, övas och övas - verkligen nötas in.

Det bästa är förstås att ha någon på marken som påminner en varje ridpass, men det kan ju vara svårt i realiteten. Det behöver inte vara en tränare, utan det räcker med en pojkvän, kompis, mamma osv - bara man säger till vad de ska påminna om och när :) Koncentrera dig på ett problem i taget och gör det ett tag så kommer du märka skillnad.
 
Sv: Bättre balans i sadeln

Jag kopierar ett svar jag gjorde i snacktråden på AR nyss:

Just att få igenom rörlighet i bäckenet och faktiskt få in ny känsla behövs. Så man inte bara monotont och per automatik repeterar en rörelse.. Då är det supernyttigt med att rida andra hästar. Då måste man tänka om i rörelsemönster och känna aktivt här och nu. Inte bara rida i det man "alltid" gjort på sin hemtama sak. Annars sitter man ju gärna och bara rör sig som man brukar utan att eg känna och få till så stora förändringar i sitsen.

Det finns lite superövningar som man gör för att trötta ut de felaktiga knipmusklerna. Man aktiverar de felaktiga musklerna så de blir helslut för att då komma djupare i sadeln. Sen ingår lite annan balansträning och core-styrka automatiskt i dem. Och man får en annan känsla för sin balans och sina sittben i en av dem speciellt.

Grodlår:
Börja med att utan stigläder dra ut benen från sadeln så att allt som vidrör sadeln är rumpan. Öppnar upp höftlederna rejält. Luta bakåt för att trycka ner sittbenen i sadeln och aktivera magmuskulaturen. Kör hårt så länge du orkar och sen lite till.
Dra sedan upp benen framför sadeln. Fortfarande får inte innerlår eller underskänkeln vidröra sadeln. Allt som får vara i sadeln är bakdelen. Benen kan vara raka för hårdare jobb och böjda likt grodlår för att minska jobbet lite. Att variera kan vara bra för balansen. Man flyttar ju tyngdpunkten lite.
Man lutar sig gärna bakåt så man nästan känner som att man ligger på hästen.
Sittbenen trycks ned i sadeln och man hittar en annan känsla med hur stor kontakt man vill ha med dem och sadeln. Dvs man lär sig att inte skumpa/glappa utan ge konstant kontakt. Blir det skumpigt lutar man sig mer bakåt.
Gärna också upp med armen och rita cirklar. Och andra cirklar med tårna. Super för koordinationen. Och tuffare för magen med armen upp.

Rida lätt utan stigläder görs också i samband med detta. Gärna så man står två steg och sitter ett för att efter ett tag växla.

Fältsits a la jockey utan läder görs också. Upp med benen i grodlår på sadeln och knip fast för att sen stå.

Att sitta och luta sig fram och bak utan att skänkeln rör sig är också bra.

Så när man känner att man kniper i sadeln så lossar man höftleder och benen likt i övning ett genom att dra dem rakt ut och lägga an igen utan spänning. Ofta behöver man då vrida om uppe i höftleden så man sitter mer på framsidan av låret.

Man är heeeldöd efter såna här pass. Men det funkar suveränt!
Kör man tre dagar i rad så får man ofta en helt förändrad sits om man haft lite problem.

Att stretcha måste också till. Höftböjare, framsida, baksida och insida lår och rumpa stretchas.

Lite mer vardagsträning kan vara att rida lätt i olika kombinationer av sitta och stå. Även i galopp. Och att ställa och sätta sig utan att skänkeln rör sig i stillastående tex.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Höstens ridning startades för min del med en helgkurs i centrerad ridning. Jag har länge sneglat mot CR, läst Sally Swift för längesedan...
Svar
0
· Visningar
366
Senast: cassiopeja
·
Träning Tänkte försöka smyga mig in med min ridtravare här. Jag är medveten om att det finns en ridtravartråd, men jag tycker att det är...
Svar
4
· Visningar
1 547
Ridning Rider regelbundet en 25-årig Islandsvallack och har gjort det till och från nu i ett par år. Har egentligen först på senare tid...
Svar
6
· Visningar
1 323

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp