Buck

Trådstartare
hur är bates i bomformen? rak/svängd? läste ngnstans lite snabbt att de var ganska raka i bommen, + att jag tänkte att det var ju bra att man kan byta bom vidd på dem (hästen ändrar sig i ryggen alldeles för ofta för min plånbok :().
hur svängd är de när de vidare järnen är i ungefär? vet att det skiljer sig mellan modellerna såklart men är ute efter en hoppsadel som har ett bra beg pris, så vill gärna veta vad du har för bates samt vad för häst du har den på :) gärna bild :p.

ska ut till sadelutprovaren så snart släpet har fått vinter däck men h*n har vad jag sett mest passier/amerigo osv märken hemma, har ingen större koll än så länge. men om bates verkar kunna passa så kommer jag nog ta ut en annan sadelutprovare också för att prova den typen av sadlar också ^_^.

tacksam för svar :idea:

Sv: bates?

Jag har en Bates Caprilli hopp och en Wintec 500 CC och de är identiska förutom att Batesen är i läder då.
Båda två är väldigt raka i bommen och då använder jag bara de vita och röda järnen, alltså de två vidaste.
Jag har dessa sadlar till min islänning som har nästintill spikrak rund, bred och ganska platt över ryggen med liten (ingen) manke. Men det finns plats för en ganska stor manke om det skulle behövas.

Dock upplever jag att det kan vara en himla skillnad på sadlarna om de är raka eller svängda trots att det är samma märke och modell, framförallt om man köper begagnat.
Tittar jag tex på min stallkompis sadel, en wintec när hon köpte den var den lika rak som mina men efter att ha använt den 1 år så har den verkligen format sig och är betydligt mer svängd nu än då.

Jag har också haft en caprilli, dressyr.
Lite sväng men hyfsat rak i bommen , När min häst blev lite svankig pga av ålder så passade den inte längre. Den låg ändå bra på många hästar när jag testade i stallet.

Även med vitt järn så är det raka sadlar med ganska utstickande/kantiga kilbossor som passar en rak rygg. MEN de är extremt bred att sitta i! Så provrid innan du köper.

Dock upplever jag att det kan vara en himla skillnad på sadlarna om de är raka eller svängda trots att det är samma märke och modell, framförallt om man köper begagnat.

Deras material i bommarna gör att man verkligen får passa sig när man köper begagnat och man måste ta reda på vilken rygg de legat på så det är samma ryggform som ens egna häst har.

Har en ny legat på en svängd rygg så formar den sig till svängd och har en ny legat rak rygg så blir den rak, det är ju även därför man ibland hör folk säga att de passar bara svängda ryggar och andra just raka.

Ah då var jag inte ute och cyklade iaf då eftersom jag har tyckt att de verkar forma sig väldigt efter hästen.

Till TS

Såhär ser min Bates Caprilli ut ny och än sålänge oanvänd med vitt koppjärn i.
305399_10152352553990223_1895240764_n.jpg

om man jämför sitsen med t ex santa cruz celine, är den bredare eller ungefär det samma? ngn som vill mäta bredaste/smalaste stället på bates?
och hur är kilbossorna? tycker inte så mycket om kilbossor, tycker rund bossor formar sig bättre efter ryggen på hästen...
IMAG0385.jpg

detta är hästen som jag letar sadel till, vet att passier och prestige borde ligga bra men de ligger i för hög prisklass för mig tyvärr. hon är väldigt bred över ryggen men är inte platt, och inte heller direkt takformad + ska få plats med fårskinns padd under så hon har plats att muskla sig.
vad tror ni?

Jag har nog aldrig ridit i ngn Santa Crus Celine så jag vet inte hur de är i jämförelse.
Men hade tidigare en Prestige Arezzo och den är smalare men jag upplever inte Bates som superbreda i midjan, jag brukar inte kunna rida i sadlar med speciellt breda midjor men det beror ju på hur man hamnar i sadeln också och inte bara bredden på midjan.

Jag skulle iaf tycka det var värt att prova en Bates, eftersom du söker ett billigare alternativ.
Kan tillägga att de börjar reas ut lite här och där nu eftersom det kommer nya modeller så jag hittade min för 4900 ;)
Vilket jag tyckte var ett ypperligt bra pris för en splitterny sadel som är hyfsat bra ändå.

:O det var billigt, tycker att jag bara sett bates i 10 000 + kr klassen som nya, får leta runt lite efter ngn på rea :p

kollade snabbt på sadelutprovarens hemsida och h*n hade en beg bates elevation hopp hemma :banana:så blir till att prova den när man kommer dit. så snart släpet är klart och hästen lyckats gå in i släpet dvs( för 3 månader sedan så var hon "lätt" lastad, men hon glömmer gärna snabbt det där med transporter :/)

sen blir det till att finkamma internet efter en bättre begagnad sadel :D

Synd att du skall ha hoppmodellen.
En i stallet köpte min caprilli dressyr i väntan på att hitta en bra islandssadel.
Nu har hon hittat en sadel och skall sälja caprillin.

den är dyrare också :p, men jag har blivit väldigt intresserad av luft stoppningen som verkar finnas på många av bates sadlarna, hade varit super att slippa oroa sig över att stoppningen kanske är knölig. av vad jag nu hört om sadeln så är det bara plus :D, dvs utbytbara järn = möjlighet att ha den även när hästen biffar upp sig igen, luft stoppning = slippa stoppa om :D, rak bom, bra pris och vilktigast; det verkar finnas många på beg marknaden i natur/tabacko så kan macha med sadelgjordarna :D.

enda jag tvivlar på är att den har kil bossor...

hade gärna haft en dressyr sadel också men har knappt råd med en ny hopp, ska försöka byta in min nuvarande sadel eller sälja den så fort jag har en ny sadel.

Varför tvivlar du på kilbossor?
Finns det bara plats för det borde det ju vara bättre än en rundbossa eftersom de fördelar trycket på större yta.
Din häst har ju massor med plats för en sadel (jag är van vid kortryggade islänningar)..

är van vid sadlar med rund bossor, känns på ngt sätt att kilarna ger större tryck :/. men sen har jag bara erfarenhet av kilbossor så som i den sadeln jag har nu, som ligger dåligt och är för lång för fårskinns padden så sadeln ligger på paddens bakre fluff. kanske blir annorlunda med en annan sadel dock.

he he, ja ont om plats för sadeln har min häst inte, hon har lång rygg och sadelläget långt bak så inga problem med stor manke, bara att sadlarna behöver vara väldigt vida, har x-wide nu på SC so är för smal, men de ska vara små i storlekarna så antar att en xw kanske räcker i butet.

eller hur är butet i bomvidderna? finns det järn i xx wide?

Jag har en Bates Caprilli med rött järn i. Nu har jag ingen bild på min hästs rygg men hon har rak rygg med mkt manke. Hon passar även i Prestige Hippos bom 33 om det säger dig nåt, hade tidigare en Santa Cruz Jean Luc extra wide men den växte hon ur på bredden.

Jag tycker dock inte att den är så extremt bred att rida i, snarare så har den midja tycker jag. Jag har ridit två hästar med Celine-sadlar och denna är mkt skönare. Tycker inte alls om Celine även om jag trivdes i Jean Luc.
Jag har svårt att rida i breda sadlar, red en ponny i slutet av 90-talet som hade en Frank Baines dressyr som var döden för mig för den var så bred i sitsen.

Köpte min beg för undefär 8000 kr. Fräsch och lite använd.

det låter som att bates är en sadel för mig :), verkar som att din häst har någorlunda liknande rygg som min polle.

avskydde celinen i början då den var så annorlunda att rida i mot min gamla passier, bredare då och mindre stöd. men har lärt mig rida och trivas i den :p

Är det ngn här som har en annan Bates sadel än caprillin? Såg att det fanns modellerna; elevation, momentum och australia på hastnet och blev intresserad av hur de var i passformen och utförande :D

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
962
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Min ena islandshäst har en hopplös rygg att hitta sadel till. Jätte jättekort med stora bogblad och sen ganska rejält svängd också. Haft...
Svar
7
· Visningar
1 282
Senast: tuaphua
·
Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel och har efter mycket provande kommit fram till att min häst tyvärr behöver en ganska speciell sadel... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 524
Senast: super
·
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 801

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka