Bates Innova

Sv: Bates Innova

Jag älskade också Extandeden när jag provsatt den, men nu när jag har ridit i den så kan jag ju säga att den inte passar mina korta ben alls. 0 var för stor i sitsen och jag nådde inte riktigt fram till knästöden så jag drog upp knäna och skänklarna åkte bak.
Nu är det LD som ska provas.

Ja, och den motsvarar 16- 17,5" och knästöden satt för långt fram för mina korta ben :p

Jag tycker att lädret är för hårt, inte alls mjukt och smidigt, men de kanske beror på vad man är van vid innan.
Sen så är det ju mockat, vet inte alls hur man ska hålla det snyggt. Min sadel är brun dessutom, man måste vara jätte noga när man smörjer så man inte kommer åt med något läderfett på mockat. I affären sa det bara att man skulle borsta det, men mjaaa tror inte de kommer räcka i längden.

I övrigt så har jag bara hört dem nämna storlekarna "0" - 16,5-17 och "1" - 17-17,5. Som jag skrev innan blev det en "1" för mig, i min M&N har jag 16,5. Upplever den dock inte innovan stor i sätet så att jag halkar runt som jag har känt i en massa andra sadlar som jag har provat.

Ni som har Innovan ! Vad red ni i för sadlar tidigare.

Röösli och Jensen. Rider fortfarande i alla tre.

Till andra:
Jag har inget problem med at hålla mockat snyggt? Jag har en 0 i sitsen, och har inga problem med att åka runder eller knästöden. Lädret smörjer jag med balsam/fett och tvål och det fungerar mkt bra.

Du har den svarta sadeln, tyckte jag mig se på några bilder?
Kanske är annorlunda med den, på min bruna så syns de väldigt väl när mockat är oborstat eller man råkar komma åt med sadelfett, det mörknar direkt tyvärr:(

Ni som använder Innovan, vilka ryggar passar den bäst på?

puttar upp... Hur är det med cair-systemet? Vilka ryggar passar den. Har hästarna förändrats vad gäller gång eller ryggmuskler vid byte?

vad betyder LD?

Aha, ja det var ju klart som korvspad :p

Puttar lite till ang cairsystemet och flexi-bomen. Nån som kan lägga ut texten lite?
Pratade med en igår som var väldigt nöjd med med just detta på Bates/wintec.

delvis kl

Jag har provat en extended. Det var en enorm skillnad på min ena häst när jag red med den, han rörde sig helt annorlunda och blev lättare i fram. Dessutom kunde jag ha det röda järnet i vilket gav honom mycket frihet (de brukar ligga an manken när sadlarna blir vidare i vanliga fall) och det gjorde säkert oxå inverkan.

Jag kommer köpa en innova, frågan är bara vilken av dem :)

Senast ändrad av en moderator:

Vad roligt!

Ska prova bates imorgon (bekant som har), ingen innova dock. Men det verkar vara en bra sadel vad man kan läsa på olika ställen på nätet av folk som provat.

Efter att ha haft en sadel som inte passat och som bara skapat massa trubbel trots ett antal tillpassningar så är valet för mig enkelt när hästen trivs så bra i denna sadel.

Berätta gärna mer om vad du upplever för skillnad på hästen med denna sadel.

Pratade med en bekant som nämnde en försäljare utanför löddeköpinge, är det kanske där du köpt sadeln eller känner du till andra som saluför den. PM:a gärna.
Min bekant sa även att det fanns inlägg för att höja här eller där, är det något du känner till?

Man kände direkt att han fick mer frihet att röra sig och rörde sig mkt mer framåt och med mer lugt i steget än med andra sadlar.

Jag köpte min av en återförsäljare i ystad

Okej, vad härligt!

Får man fråga vad du haft för sadlar innan? har du provat någon annan bates? Och märkte du i så fall skillnad i hästens rörelser med Innovan?

Funderar på en begagnad Caprilli (om den passar hästen) för att testa konceptet med cair ordentligt och sen ev en Innova.

Senast ändrad:

Jag har haft stubben, har också en röösli och en jensen hade ytterligare en jensen innan också. Men skrotar jensen nu.

hade en sadelprovare ute och innan jag brövade innovan så prövade jag prestige, jaguar, globus och bates isabell wert och sen innovan.

Hon var lika dan att rida med isabell werten och innovan, nu var det tydligen en ny isabell wert sadel också som kom samtidigt som innovan.

Har haft massor med problem med min jensen innan och älskar min nya sadel, har nog haft den i snart tre månader och min häst är jättefini musklerna på ryggen har inga skav alls, inget ömande, och verkar trivas super i sadeln.

Jag har en extended till min hast. Har haft den knappt en vecka men trivs jattebra med den an sa lange och det gor hasten ocksa. Marker skillnad i hans steg mot innan. Han ar mycket rorligare och mjukare an innan. Den ar helt underbart skon att rida i.

Har innan ridit i bla Devoucoux, Hermes, Zaldi...

Jag provade först en Innova med små stöd, men den hamnade jag i stolsits i, den med stora stöd i kände jag mig alldeles för "fast" i, det är säkert en smaksak.
Min favorit av sadlarna var modellen Isabell Werth, men den var för rak för hästarna, så till slut blev det en Caprilli. Jag har märkt en jättestor skillnad hos hästarna, de arbetar mycket bättre med sina ryggar, är mer avslappnade etc. Dessutom är jag lite imponerad av att en så "billig" sadel, för det är den i jämfört med andra, kan vara så bra!:)

Liknande trådar

Utrustning Igår provred jag i dotterns Bates Caprilli hopp för första gången. Det var som att sitta i en soffa, så skön! Jag skulle behöva en...
Svar
4
· Visningar
450
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 437
Senast: Fazeem
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 769
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka