Bates innova extended VS Jaguar XKC Deepseat

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Lillaloppan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 3 935
L

Lillaloppan

vill ha lite synpunkter på dom olika sadlarna.
Samt vilken kommer hålla sitt värde bäst osv.
har bara provat Bates själv men blibit rekomenderad en jaguar så nu vet jag inte vad jag ska göra :confused:

Sv: Bates innova extended VS Jaguar XKC Deepseat

Vilken ligger bäst på din häst? Det måste väl avgöra valet. Har själv en Innova. Priset på den har ju tom gått upp sedan jag köpte min! Själv tycker jag att den är helt underbar att rida i! :love: Lustigt att du funderar mellan dessa båda sadlar för det har jag också gjort :) Jaguaren är ju också sjukt skön att sitta i. Står sig bra i pris.

bates ligger kanon på hästen men ska låna hem en jaguar i helgen och om den passar hästen så blir valet svårt:(

kan väl tillägga att den ska ligga på ett fullblod som som är ganska ung och oskolad

Jaguar deep seat är ganska svängd och bör inte passa samma häst som kan ha en innova, där måste det ju handla om hästens behov allra först.
Sen är nog äldre jaguar mer svängda än nyare tror jag.

Som sadel räknat går de inte att jämföra, jaguar har en mycket högre kvalitet i material och är också mkt dyrare i nypris. Jag tycker min jagga var enormt bra kvalitet i läder o hantverk:love:. Bästa jag haft.

Ang priset så såldes den dyrare än jag köpt den (köpte begagnad). Den håller värdet utan tvekan. Kanske gör bates innova det också, men jag har hört en del som är besvikna på den sadeln. Den modellen är så ny att man inte vet hur värdet är om några år, tror jag.

Det var mina synpunkter. Men du måste gå efter hästen. Fullblod kan vara lite svåra att hitta rätt sadel till, så ta hjälp är mitt råd.

processen blir lite längre än planerat får inte jaggan förrän början på nästa vecka.
och givetvis handlar det först om att den ska passa hästen sen får resten med smak osv komma i andra hand.
jag tackar för eran input och får avvakta till början på veckan sen kanske valet blir enkelt.passar inte jaggan så är det bus enkelt

jag sålde nyss min bates innova.
det va jättesvårt o sälja den.
dåigt andrahansvärde.

(fast jag tyckte inte illa om sadeln kan tilläggas)

Ja andrahandsvärdet är ju viktigt på sätt och vis, för sen när man behöver byta sadel är det trevligt om man slipper lägga ut en massa pengar utan kan få lite för den gamla också:idea:

(Fast passformen för hästen går förstås före andrahandsvärdet, men ändå, när man sen väl sitter där och ska byta är det trevligt om man får ut ngt för sadeln, det är dyrt nog ändå att byta sadlar ...)

Som sagt var, smaken är som baken...vi har olika åsikter om sadlarna. Det enda du kan göra är nog att prova och se vilken som ligger bäst! Att säga rakt av att Jaguaren inte kommer passa tror jag inte man kan göra. Det beror på så mycket annat än om "ryggen är svängd" eller inte. Good luck! (skriv gärna hur Jaguaren låg sedan)

så nu har jaguaren kommit och jag har äntligen kunnat prova den (har tagit tid eftersom jag inte har flytväst till hästen ).
har bara provat den lite snabbt idag på en liten skogs tur och enligt avtrycket på shabraket så ligger den ganska bra.
ska träna på tisdag så då får vi se hur det ser ut efter lite riktig ridning inte bara en skritt tur i skogen.

MER INFO KOMMER

Förutom att de har 2 helt olika passform.

Jaguaren är av högre kvalite. Är riktigt besviken på lädret i Innovan.
Båda har dock bra andrahandsvärde.

Sålde min Innova för 13500 och det gick snabbt.

så nu är det klart efter träning nu på morgonen med båda sadlarna på plats så var jag och min tränare överens om att jaguaren var den som passade hästen bäst (sen får jag anpassa mig till lite mindre knästöd)

Förutom att de har 2 helt olika passform.

Jaguaren är av högre kvalite. Är riktigt besviken på lädret i Innovan.
Båda har dock bra andrahandsvärde.

Sålde min Innova för 13500 och det gick snabbt.

hade du standard eller extend? det kan ju skilja.
jag hade extend. jag sålde den för typ 12.000 och den va helt ny, bara riden i 8 ggr :crazy: o då tog det 2 månader innan den blev såld.

Det var en standard men trodde att extended borde gå bättre än standard?

Jag tyckte dock att det var för mkt stöd redan i standard :p

nej standard är lättare att sälja. Det är så extremt stora knästöd i extend.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 377
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 304
Senast: Edla
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
27 750
Skola & Jobb I mitt yrke så är det vanligt att man får utbildningar för att avancera, kunna utföra svårare felsökningar, få mer ansvar osv. Detta... 2
Svar
37
· Visningar
2 641
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka