Bästa veterinärvårdförsäkringen

malacogott

Trådstartare
Ni som har veterinärvårdsförsäkring- har ni: 1. Någon gång bytt försäkringsbolag- i så fall från vilket och till vilket och varför? 2. Vilket försäkringsbolag har ni nu ? 3. Vad är fördelar och vad är nackdelar med försäkringen tex. tak, procent av rörlig självrisk mm?

De flesta bolag ersätter inte skador som uppkom innan försäkringen tecknades. Dvs om tex en svenskfödd häst varit försäkrad i samma bolag från födseln och du byter, så upphör den sk dolda fel försäkringen att gälla, och försäkringen kommer inte täcka tex medfödda röntgenförändringar man ännu inte upptäckt.

Jag undviker att byta bolag men det kan vara skillnader på pris om man har flera djur eller som jag, har mitt hem försäkrat i Folksam vilket ger mig rabatt på hästförsäkringen också. Mitt ofödda föl har en fosterförsäkring i Sveland då den ingick i hingstavgiften och Folksams kostade lika mycket men saknade veterinärvårdsdel. I Sveland ingår det med 100.000kr och i Folksams försäkrar man bara fostrets tillverkningskostnad och veterinärvårdsdelen går på mammans försäkring.

Får jag välja bolag väljer jag Folksam då jag har alla försäkringar samt sparande samlat där. De har betalat det som förväntats och inte krånglat.

Tycker mkt hänger på att man har bra kontakter inom ett bolag. Fått berättat för mig många gånger av personer som tecknar väldigt förmånligt och det aldrig krånglar när de har en bra kontakt inom ett bolag. Mitt tips är annars att läsa på om de olika bolagens villkor. Det bästa man kan göra när man vill teckna en försäkring är att vara påläst.
Jag har använt lite olika bolag men upplevt IF som den minst krångliga. Agria har krånglat och Sveland har varit bra med att ersätta men när tex en häst går från föl till åring höjs priset rejält, dessutom har de en klausul när det kommer till att behandla ett djur som sen visar sig behöver avlivas då kan det bli så att de inte ersätter ev behandling innan avlivning .

Det som är svårt är att även om man valt bolag utifrån vissa villkor, så kan bolaget senare ändra villkoren.

Jag valde Sveland till alla mina uppfödningar eftersom de då hade bäst villkor. Jag har kvar den yngsta som blir elva i år. En anledning till valet av bolag var fast självrisk. Den är nu borttagen och jag kan inte byta eftersom jag då förlorar delen om dolda fel. De har varit väldigt bra att ha att göra med då en annan av mina uppfödningar behövde en hel del vård, men jag är ändå arg över att det som var så stor anledning till att jag valde just det bolaget togs bort.

Aldrig bytt utan tagit över den hästen redan haft.
Sen gillar jag att ha högt belopp på vet.vård och lägre på liv.
Jag har haft Agria, Folksam och Dina Försäkring och inte haft nått problem med nån av dem.
Skriver alltid ut pappret med förutsättningarna, vad som ingår, självrisk mm så är det tydligt för mig vad jag betalar för.

Folksam, jag importerade från Danmark och köpte från uppfödaren, hästen hade varit försäkrad sen föl, men i annat bolag i Danmark. Dom täckte allt med hennes konsavalens och när hon sen blev utdömd med kissing spines (som borda anses vara "från födsel" så utbetalade dom försäkringssumman med. Upplevde ingen krångel alls, så försäkrade även min nya hos dom. Bäst pris med.

Nu har jag inte häst, men att byta är alltid en risk. Det ska man veta.
Hur man lägger upp självrisker, är ju beroende på sin egen situation. Vad som passar mig, passar kanske inte dig. Jag betalar hellre en lite högre månadskostnad och har lägre självrisker, medan andra väljer en lägre månadskostnad och högre självrisker.
Jag väljer också högre tak på veterinärvård, medan andra ändå inte anser att det är värt att behandla för de summorna.

Jag har aldrig bytt försäkringsbolag på djur som redan varit försäkrat. Skulle aldrig göra, för stor risk.. Har däremot tecknat försäkring på importer och det är ju samma typ av risk, men där har man inget direkt val.

Haft Agria på alla mina djur. Häst, katt och hund över många års tid. Aldrig haft problem på något sätt.

Jag tror att den bästa försäkringen är den man kan ta över, som hästen haft sen innan.

Ska man nyförsäkra är det nog bara att stapla upp olika bolag brevid varandra och jämföra.

Man kan hitta dåliga och bra erfarenheter från alla bolag tror jag. Krasst verkar mycket bero på vilken handläggare man får..
Och det verkar ju vara så oavsett vad som är försäkrat. Vi har haft enorm hjälp och aldrig krångel med agria hund tex, medan andra har helt motsatta erfarenheter.

Håller med flera andra, undvik att avbryta existerande försäkring.

Med det sagt så är villkoren väldigt olika för de olika företagen och om jag har möjlighet kommer jag aldrig att välja Agria igen. De är sämst på att tex ersätta rehab, de har (haft) en massa extra regler (ett tag så ersattes inte hältor med mer än 17k, tex) de höjde den rörliga självrisken med 25% trots att jag betalade mer för att ha en lägre osv osv. Dock hade jag aldrig problem med att få ersättning (förutom vid hälta då).

Håller med flera andra, undvik att avbryta existerande försäkring.

Med det sagt så är villkoren väldigt olika för de olika företagen och om jag har möjlighet kommer jag aldrig att välja Agria igen. De är sämst på att tex ersätta rehab, de har (haft) en massa extra regler (ett tag så ersattes inte hältor med mer än 17k, tex) de höjde den rörliga självrisken med 25% trots att jag betalade mer för att ha en lägre osv osv. Dock hade jag aldrig problem med att få ersättning (förutom vid hälta då).
Vet du om det fortfarande är tak för hältor? Vet man fick försäkra ”guld” förut, man kunde nyförsäkra sitt nyfödda föl och då fanns ingen begränsning för hältor och doldafelföräkring ingick.

Herre gud 17’ är ingenting. Var till UDS och vi gjorde det vanliga vid hältutredning. Bedövade nån led, böjprov, longering, ridprov och några röntgenbilder. 11.000kr. Kan ju kosta hur mkt som helst bara för att lokalisera vart hästen har ont. Sen ska det behandlas och återbesök och hela allt 🙈

Vet du om det fortfarande är tak för hältor? Vet man fick försäkra ”guld” förut, man kunde nyförsäkra sitt nyfödda föl och då fanns ingen begränsning för hältor och doldafelföräkring ingick.

Herre gud 17’ är ingenting. Var till UDS och vi gjorde det vanliga vid hältutredning. Bedövade nån led, böjprov, longering, ridprov och några röntgenbilder. 11.000kr. Kan ju kosta hur mkt som helst bara för att lokalisera vart hästen har ont. Sen ska det behandlas och återbesök och hela allt 🙈
Rätt säker på att taket är borttaget, men kolla villkoren om du vill vara säker. Har för mig att de bara hade det där en kortare period.

Nej, det är borttaget, tack o lov.

Men taket fanns inte när jag tog över försäkringen. Infördes sedan. Verkade i 2 år? tror jag det var? och togs sedan bort igen.

Iom att de vet att man inte vågar 'byta' försäkring så kan de ju ändra sina villkor hur som helst och ingen protesterar.

Rätt säker på att taket är borttaget, men kolla villkoren om du vill vara säker. Har för mig att de bara hade det där en kortare period.
Jag hade agria för ~10 år sen och då fanns taket. Men har jag möjlighet att välja bolag så går dom bort, med eller utan tak 🙈 hoppas för deras kunders skull att det är borta! 😃

Jag hade agria för ~10 år sen och då fanns taket. Men har jag möjlighet att välja bolag så går dom bort, med eller utan tak 🙈 hoppas för deras kunders skull att det är borta! 😃
För många av agrias kunder har det aldrig varit ett problem, svenskfödda hästar som varit obrutet försäkrade sedan föl har aldrig haft något tak.

För många av agrias kunder har det aldrig varit ett problem, svenskfödda hästar som varit obrutet försäkrade sedan föl har aldrig haft något tak.
Nej så är det. Vi med importerade hästar och SWB som ingen försäkrade som föl, fick välja andra bolag. De kanske tappade många kunder och därför tog bort hälttaket.

Jag har aldrig bytt på försäkrad häst, där har jag tagit över befintlig. Tyvärr innebär det nu att jag tuggar i mig Agrias premier.
På nyförsäkring valde jag Folksam på min import, jämförde villkor och de hade bäst och dessutom rabatt då jag har hemförsäkring där.

Aldrig bytt utan är jag som försäkrat in nuvarande hästar från första början.

Har Agria

Fördel är att det är ett företag som hängt med i många år och lär inte försvinna i första taget, stötta forskning och gjort så i många år. Ser det även som en fördel med att ha försäkringarna samlade på samma ställe (eller ja i mitt fall också moderbolaget).
Vilket som har bäst villkor ändrats under en hästs livstid.

Liknande trådar

Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 104
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 482
Senast: Svartkatt
·
Övr. Hund Hej! Nu har Agria höjt försäkringen IGEN. Betalar alltså 11500 om året vilket nästan blir 1000 kr/mån. Har till sista april på mig att...
Svar
4
· Visningar
882
Senast: lilstar
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
584
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama