Bästa vattenlösningen åt utekanin?

MikaTela

Trådstartare
Hur löser ni vattnet åt era utekaniner på vintern?

Enkel fråga men kanske inte lika enkelt svar! :)

Sv: Bästa vattenlösningen åt utekanin?

Vi har vattenkoppar åt dem och byter vatten x-gånger om dagen beroende hur kallt det är. "Vanliga" vintrar byter vi morgon och kväll (fryser inte så snabbt), men t.ex. förra vinter fick vi byta minst 3 gånger per dag.
Så kommer dit en hel del "skräp", så kopparna måste tvättas alltid emellanåt.
När det är som kallast (under -20grader) brukar vi ta in dem i skjulet, annars borde vattnet bytas med några timmars mellanrum, vilket inte går då alla i familjen är på jobb/skola...

Vattenflaskor går inte att använda när vattnet fryser.

Skål och byte vid behov.

Den här vintern har temperaturen knappt gått under nollan så jag har inte behövt tömma någon is ännu, men i flaskor fryser metallnippeln sjukt fort så det skulle inte gå att använda ändå.

har man några extra skålar redo att byta med vid behov samt en hink att tömma ut gamla vattnet i så är det inte jobbigare än en flaska :)

Har inte det problemet alls.. Men jag skulle kunna tänka mig kanske att det kunde vara idé kanske att bygga (i trä?) ett litet flaskskydd som förhoppningsvis isolerar flaskan. Men ändå så det ska komma åt och byta vattnet förstås :p Men har hört folk som haft på en raggsocka på flaskan?

Det finns "thermoskydd" att sätta på vattenflaskorna som man kan köpa i djuraffär också, men de hjälper ju inte eftersom det är pipen som fryser, och den förblir helt oisolerad.

Mina odjur bor i en inhägnad på balkongen, och de har en liknande vattenautomat. Den har aldrig frusit, men jag bytar ändå morgon och kväll, då det lätt kommer halm och skit i den.
1cd6c824d363ba70b0415ff99791a388.image.300x300.jpg

Har en hemmabyggd sådan men utan bra skål.
Så blir nog att investera i en riktig.

Låter kaninerna den stå still eller flyttar dom rundor på den?

Jag har en som rymmer 1 liter, och även om en av kaninerna är en riktig bulldozer, så brukar han låta bli den. Det har väl hänt att han råkat putta omkull den om det är väldigt lite vatten kvar, men han har aldrig kastat runt den i alla fall.

Nu har jag köpt en sådan vattenautomat. Funderar på om man skulle skaffa en mössa eller något att kunna trä över själva vattenbehållaren för att hålla den frysfri så länge som möjligt (om nu vintern behagar dyka upp nån gång!)??

Min sambo byggde en värmekonstruktion bestående av en keramikskål, en något större plastbytta och en 12-volts spotlampa

Lampan las mellan byttan och skålen (sladden kanin-säkrades med ett metallrör) och värmde sen upp vattnet.

Ända ner till 15 minusgrader fungerade den, visserligen blev det då en tunn isskorpa men den tog kaninerna kanska lätt hål på.

Den enda nackdelen var att man fick komma ihåg stänga av när det blev plusgrader annars dunstade vattnet bort för snabbt

Liknande trådar

Hästmänniskan Försöker igen då mitt förra inlägg tydligen inte var tillåtet. Kan dock inte ge den information jag behöver ge er för att ni ska förstå...
2
Svar
25
· Visningar
2 403
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 148
Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
901
Senast: Kakis
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 760
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama