bästa torrfodret?

Sv: bästa torrfodret?

Jag fick lära mig av flera veterinärer och andra, att spannmål är absolut inte bra för katter, det kan tom orsaka urinsten, särskilt för kastrerade hankatter.
Jag kollar alltid innehållsförteckningen! Om spannmål står först så betyder det att det innehåller mest spannmål. Mina två töser får Royal Canin Hair & Skin som huvudfoder, 10 kg, 500kr, räcker ett halvår, pälsen blir silkeslen. Sen köper jag 2 el 4kg påsar av RC Mature, den bruna, och Oral Care, stora kulor som är bra för tänderna, där köper jag RC eller Hill's. Våtfoder/burkmat innehåller ju mest vatten så det får de litegrann som 'festmiddag' några gånger i veckan, tonfisk eller sardiner. Båda dricker mycket vatten, den ena från ett litet vattefall, där jag måste hälla på vatten flera ggr om dan.
Mina katter mår hur bra som helst :)
Jo, Bilanx, höll jag på att glömma. Det har jag både som foder och godis. Det såldes ju först genom TV, 'för kräsna katter', sas det och det är tydligen så gott så det är inte klokt! Det innehåller majsmjöl som inte är lika farligt som vete. Min förra katt var tokig i Bilanx, jag kastade och han fångade dem i luften, antingen med tassarna eller med munnen :D

Spannmål (sädesslag) ska öht. inte nämnas bland de 3 första ingredienserna. RC innehåller tyvärr en hel del spannmål (ris och majs är sädesslag), består av 30-40% kolhydrater. De höjer även proteinhalten genom att tillsätta majsgluten... som många andra torrfodertillverkare.

Spannmål är något man inte kommer ifrån när man ger torrfoder. Det handlar i princip om mycket eller jättemycket spannmål. :smirk:

Mimmi_Kisan skrev:
men hur mycket burkmat brukar ni ge era katter?
varje dag eller bara en gång i veckan?
-jessica

Mina två pojkar får Mjau blötmat varje morgon. Dock delar jag en 625 grams (eller 650 eller vad det är) burk på två dagar. Därutöver har de fri tillgång på torrfoder & där blandar jag en påse av Whiskas & en påse av Mjau, av den enkla anledningen att de föredrar smaken i Whiskas & att näringsinnehållet är bättre i Mjau. ... & så varsin äggula & lite groddolja nån dag i veckan.
Min lillkille är överkänslig mot det mesta men på den här dieten mår både han & storebror toppen :)

har aldrig testat det...e det dyrt eller...

_saga_ skrev:
Vad säger du om Nutros kattfoder?

Ris och majsglutenmjöl som andra och tredje ingrediense... ingen höjdare. Med majsglutenmjöl som tredje ingrediens kan man misstänka att ganska stor del av proteinet är vegetabiliskt. Håller samma klass som de flesta andra dyrare torrfodren... dvs. rätt låg sett till priset. Det handlar mest bara om gradskillnader. Det enda torrfodret som egentligen skiljer sig från mängden är Eukanuba som iaf verkar innehåller mindre vegetabilier. Eukanuba Lamm & Lever är det enda torrfoder jag har sett i Sverige som inte har några vegetabilier alls listade bland de tre första ingredienserna. Första vegetabilierna kommer som femte ingrediens. Det innehåller också väldigt mycket protein och fett, för att vara ett torrfoder.

Då ska jag nog prova Lamm & Lever nästa gång jag ska köpa ny påse, tror kisse skulle må bra av lite mer fett.

Du är en räddare i nöden, Sol! :bow:

Liknande trådar

Katthälsa Vi har två gudomliga kattungar hemma nu som är 4 månader. Jag har läst så mycket jag kunnat om foder och vilket som är bäst. Nu äter de...
Svar
16
· Visningar
1 238
Senast: MiniLi
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
460
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
223
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hej alla! Min katt drack precis upp lite soja och undrar om det är okej, är det giftigt för katter?
Svar
4
· Visningar
1 020
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama