bästa torrfodret?

M

Mimmi_Kisan

hej!
jag undrar vilket torrfoder ni rekomenderar och som katterna gillar, UTAN att det ska kosta för mycket...
/jessica

Sv: bästa torrfodret?

Jag anväde allt royal till mina katter men jag var inte helt nöjd faktist..royal skall vara än av det bästa foder du kan ge din katt..
Efter ett tag blev dom lösa i magen å inte sig lika alls..så när min mamma var här så blev det slut på foder å jag var borta så mamma hade köpt en säck. coop torrfodersäck på 3kg till dom.
Det foderet använder jag alltid nu.
Katterna är bra i magen och är mer lekfulla som bör var innnan.
pälsen har blivit bättre mycket bättre.

Folk som säger att bliigt foder inte är bra tror jag har fel..Mina katter mår så mycket bättre nu efter att jag bytt foder.
Min älsta katt har till och med blivit lite mullig:angel: som hon aldrig varit förut

Så jag rekomenderar att testa coop,coop torrfoder 3kg säck kostar ca 40kr

okej,låter väldigt bra...
som du sa...det "dyraste" brukar vara bäst..
alla säger att royal ska vara bäst,men jag vet inte...
har mjau torrfoder nu, men det verkar inte som om hon äter det med god aptit...
känns som om man sak byta...
för jag vill inte hålla på å ge henne blötmat hela tiden för att hon ska äta...
men jag vet inte om det e för att hon hellre vill ah blötmat som om inte äter det...
men man kanske ska testa annat?

Nää blötmat brukar min katter endast få på söndagar. För enbart forrfoder kan ge katterna urinsten.
Min äldre katt ville också bara ha blöt matt i början men då gjorde så att jag stälde fram en skål torrfoder och lätt den stå tills hon åt. det tog kanske tre fyra dar men sen när hon blev för hungrig käkade hon och sedan var hon inte krsäen mer=)=)

Ja det är ju alltid bra ocj testa vilket foder som din katt gillar och går på bäst.

_bed_of_roses_ skrev:
Nää blötmat brukar min katter endast få på söndagar. För enbart forrfoder kan ge katterna urinsten.
Min äldre katt ville också bara ha blöt matt i början men då gjorde så att jag stälde fram en skål torrfoder och lätt den stå tills hon åt. det tog kanske tre fyra dar men sen när hon blev för hungrig käkade hon och sedan var hon inte krsäen mer=)=)

Ja det är ju alltid bra ocj testa vilket foder som din katt gillar och går på bäst.

Våtfoder bara en gång i veckan gör varken till eller från ur "urinstenssynvinkel". Det farliga med torrfoder är att det innehåller så lite vätska och om katten inte kompenserar vätskeförlusten genom att dricka (vilket många faktiskt inte gör helt och hållet) får de en mer hyperosmotisk urin än vad som är bra och det i sig kan bidra till urinvägsproblem. Kronisk uttorkning alltså. Ska våtfodret göra någon som helst skillnad ska det ges varje dag. Det är inte möjligt för katten att kompensera 6 dagars låggradig vätskebris på 1 dag (den dag den får våtfoder).

Mimmi_Kisan skrev:
hej!
jag undrar vilket torrfoder ni rekomenderar och som katterna gillar, UTAN att det ska kosta för mycket...
/jessica

Bättre mat är som regel dyrare. MJAU är det enda "vettiga" torrfoder som finns i livsmedelsaffärer. Ska man lägga ut mer pengar på torrfoder tycker jag man kan satsa på Eukanuba... gärna kitten. Det innehåller iaf "halvmycket" kött.

Min katt fick som ung urinsten. Veterinären sa att hon bara inte skulle ha torrfoder. Sedan den dagen jag började ge henne blötmatt en gång i veckan fick hon inte tillbax det. Men direkt när jag slutade med blötmaten kom det tillbax igen. Så hur kommer det sig att det funkar på min katt?? Skulle jag sluta med nu så kommer det tillbax!!!

Min hane fick även den urinsten som ung, 3 ggr. Men visst kunde väl han äta torrfoder OM det var ett foder speciellt för urinstenskatter. Han fick i flera år Specific, och numera äter han Hills utan problem. Det jag misstänker (tror) är att han fick urinsten av Friskies :(

Min hane har vart besvärsfri i ca 8 år nu...äter bara torrfoder (HILLS). MAn får ju hålla koll på vad det är för torrfoder man ger...kolla innehållsförteckningen alltså. Allt är ju inte bra.

Jag ger min katt Eukanuba, kostar väl inte mer än 150 kr per månad (en påse kostar runt 200 spänn, räcker mer än en månad). Hon verkar må bra av det, som Sol säger ska man se till att de dricker mycket.

_bed_of_roses_ skrev:
Min katt fick som ung urinsten. Veterinären sa att hon bara inte skulle ha torrfoder. Sedan den dagen jag började ge henne blötmatt en gång i veckan fick hon inte tillbax det. Men direkt när jag slutade med blötmaten kom det tillbax igen. Så hur kommer det sig att det funkar på min katt?? Skulle jag sluta med nu så kommer det tillbax!!!

Jag säger inte att du ska sluta ge våtfoder, jag tycker snarare att du bör ge mer av det. Det som den lilla mängd våtfoder du ger nu möjligen gör är att fördöja förloppet.

Jag ger mina katter Hills kitten (om man köper säck på 10 kg kostar kg bara ca 50 spen) men jag har lagt 5 skålar med vatten i huset. Dom verkar dricka mest på övre våningen (torrfodret är på nedre våningen) Sen när dom är stora kommer jag att köpa säckar på 15 kg (Hills Adult) då blir det ännu billigare. Burkmat fick dom i början men dom har blivit bortskämda och gillar bara Gourme burkar, än så länge har jag lagt ner det med burkmat.

men hur mycket burkmat brukar ni ge era katter?
varje dag eller bara en gång i veckan?
-jessica

Hade för ca. 20 år sedan en ung Skogishane som fick enbart Mjau eller Pussi (fanns inte så stort urval då), 7 månader gammal fick han urinsten. Kastrerades ca:1 år gammal och fick Eukanuba torrfoder i hela sitt liv (17år) och var aldrig sjuk! Tror på ärftlighet och på hur de är disponerade för vissa sjukdomar.

burken skrev:
Hade för ca. 20 år sedan en ung Skogishane som fick enbart Mjau eller Pussi (fanns inte så stort urval då), 7 månader gammal fick han urinsten. Kastrerades ca:1 år gammal och fick Eukanuba torrfoder i hela sitt liv (17år) och var aldrig sjuk! Tror på ärftlighet och på hur de är disponerade för vissa sjukdomar.

Fast vad jag vet har man inte lyckats hitta några tecken på att urinvägsproblem skulle ha ärftlig bakgrund. De är, vad man vet, miljöbetingade problem.

Mina äter RoyalCanin, började med babycat, kitten till de var 13 månader och numer lever de på RC Exigent. Köper storsäck på 10 kg för 499:- och den brukar räcka i 3 månader och det är inte så dyrt.
Sedan får de tonfisk till kvällsmat, en matsked var

Vi ger våra katter Royal Canin, exigent.
När vi bara hade vår hankatt fick han alltid våtfoder, men när jag köpte min lilla sötnos :love: så började vi ge dem Royal.
Det funkade mycket bättre, de mår bättre och när de går i lådan inomhus luktar det inte alls lika mycket som förut. Detta etfersom det är bättre produkter i fodret..
Mina katter dricker också ordentligt, efter varje målmat dricker de rejält med vatten så det är nog ingen fara med det.
Tycker detta fodret har fungerat bäst av de vi provat, förutom att min lilla kise blivit vääldigt kräsen, hon vägrar äta något annat än royal exigent nu ;)

min katt älskat mjao i blöt och torrfoder... billigt men ändå bra mat

anna_panna skrev:
Mina äter RoyalCanin, började med babycat, kitten till de var 13 månader och numer lever de på RC Exigent. Köper storsäck på 10 kg för 499:- och den brukar räcka i 3 månader och det är inte så dyrt.
Sedan får de tonfisk till kvällsmat, en matsked var
royal älskar min kisse bella men brukar inte få det...tonfisk däremot brukar hon få! brukar ge hennekattuna tonfisk. älskar hon! vad ger du för nån?

Liknande trådar

Katthälsa Vi har två gudomliga kattungar hemma nu som är 4 månader. Jag har läst så mycket jag kunnat om foder och vilket som är bäst. Nu äter de...
Svar
16
· Visningar
1 238
Senast: MiniLi
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
460
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
223
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hej alla! Min katt drack precis upp lite soja och undrar om det är okej, är det giftigt för katter?
Svar
4
· Visningar
1 020
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama