Bästa tips för att stoet ska hålla hullet?

J

jylia

Mitt sto fick föl 31 maj och nu börjar hon tappa hullet. :(

Jag behöver lite råd och tips om hur jag ska hålla hullet allra bäst.

Sv: Bästa tips för att stoet ska hålla hullet?

Mera mat!!!

Nu börjar gräset att tappa sitt proteininnehåll, så se till att ge tillskott.

De sista dräktighetsmånaderna och de första dimånaderna ligger energibehovet på det dubbla mot underhållsbehovet, och proteinbehovet är skyhögt! (Minns inte exakt ur stort just nu...)

Att hästen faller ur är ett tecken på att den under en period fått för lite näring, det tar ett tag innan det syns.

Okej!

Vad kan vara det bästa tillskottet då?

Vad äter hästen nu? Det kan räcka att bara ge mer av det.

Annars är lusern ofta ett bra alternativ, men behöver du mycket protein är kanske ett koncentrat att föredra.

Jag skulle nog precis som pinky sa lägga till lucern. Det går åt en massa protein och energi till mjölkproduktionen. Öka successivt, och lucern vågar man ge mycket av då det är milt mot magen. Hack är trevligt för hästen att stå och tugga på.

Hon går på bete dygnet runt, men som sagt tappar ju gräset sitt proteininnehåll. Nu får hon Kraftgrund, betfor, kli och mineraler 3ggr/dag.

Då ska jag fixa lusern, är hack att föredra eller pellets? Det var någon som sa något om olja? Kan det ha bra effekt?

Hur mycket lusern ska jag starta med?

Jag kanske ska ta in henne på natten för extra lugn och ro?

Olja är i princip 100% energi och kan hjälpa bra föra tt hålla hullet på hästen. Däremot behövs nog något annat till för att ge det protein som behövs, knaske kombination olja-lucern?

Lucern väljer du som du vill, hack eller pellets. Hack tar större plats och längre tid att äta, men vissa hästar föredrar det. Pellets blötlägges först. Sedan gäller det att testa så ditt sto verkligen äter lucernet, gräset kanske är mer lockande. Men om hon får gå in och äta borde det inte vara något problem. Se till att väga upp lucernhacket då det är såpass fluffigt att det är svårt att mäta upp i volym.

Hon går på bete dygnet runt, men som sagt tappar ju gräset sitt proteininnehåll. Nu får hon Kraftgrund, betfor, kli och mineraler 3ggr/dag.

Då ska jag fixa lusern, är hack att föredra eller pellets? Det var någon som sa något om olja? Kan det ha bra effekt?

Hur mycket lusern ska jag starta med?

Jag kanske ska ta in henne på natten för extra lugn och ro?

Krafft Grund är ju inte gjort för digivande ston, det kanske är bättre att ge Krafft Groov 125 eller Grönvit Pluss om du vill hålla dig till det dyra Krafftsortimentet. I olja finns inget protein så det passar oftast inte till digivande ston om man inte har ett väldigt bra grovfoder!
Varför ger du mineraler när du använder ett färdigfoder som Krafft Grund, ger du tillräckligt av det borde mineralbehovet bli täckt ändå?

Betfor har inte en kvot mellan smb rp/ MJ som passar digivande ston egentligen, men det är bra för magen och kan vara nödvändigt för att få i dem tex lucernpellets som de flesta hästar inte tycker om! Lucernhack brukar de däremot äta utan problem.

Ett mer prisvärt färdigfoder för avelsston än Kraffts är tex Edel Avel, det innehåller 135 gr smbrp & 10,3 MJ per kg och är billigare än tex Krafft groov 125.

Jag ger lite lucernpellets till mitt digivande sto, men inte mer än ca 3 hg per tillfälle tillsammans med annat foder, är det mer lucernpellets med ratar hon det helt.

Liknande trådar

Foder & Strö Mitt 28-åriga sto har lite svårt att hålla hullet så vi testade PAVO 18+ som ska vara speciellt anpassat för lite äldre hästar. Hon...
Svar
6
· Visningar
642
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
598
Senast: AbCdE
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
845
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom... 2
Svar
28
· Visningar
1 570
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka