Bästa täckestorken till fem-sex täcken?!

TinyWiny

Trådstartare
Jag är inte nöjd med min torkanordning, just nu har vi en "garderob" som är ca 2 meter lång och 40 cm djup.
I den så finns det tre rundstavar att hänga på men de är ju över varandra så det understa blir ju inte torrt så fort precis efersom det droppar från dem över.

I den finns en fläkt som går på timer, vilket inte känns så där väldigt brandsäkert:crazy:

Min fundering nu är att ta bort hela "garderoben" och istället bygga en ny "garderob" som är 120x70 cm stor, i den har jag tänkt mej två täckes hängare med tre rörliga pinnar på varje, varje pinne är 60 cm lång, då kan jag hänga täckena i bogen istället och på så vis spara plats (liten sadelkammare)

Men vad ska jag ha för tork? Funderade på en avfuktare men blir det torrt då? Eller ska man ha någon slags fläkt? Jag har en "byggfläkt" av liten modell som går igång i stallet när det går under nollan för att inte vattnet ska frysa men det känns inte så brandsäkert att sätta in den i det lilla utrymmet:crazy:

I sadelkammaren finns ett element och normal temperaturen i sadelkammaren är ca 10 grader.

Så fram med alla era bra tips:)

Sv: Bästa täckestorken till fem-sex täcken?!

I senaste numret av equipage (februarinumret) finns en ritning på en täckestork som man kan dra upp i taket. Kostar några hundralappar att bygga. En sån ska jag fixa...

Vill bara tipsa om Galjarna som säljs på Granngården att hänga täcken för torkning på! Helt underbara!

Svara båda

Täckesanordningen har jag redan, det är själva torken jag vill ha hjälp med:)

Jag har en byggfläkt i min sadelkammare, en liten med hög säkerhetsklass (IP44).

Ja kanske det, säkerhetsklass står på. Min sadelkammare är inte så stor och den har inte brunnit än. Jag torkar inte mer än max tre täcken åt gången så har du fler kanske de inte torkar om de inte hänger fritt.

Avfuktare fungerar överlägset bättre än "bara" fläkt.

Vi har samma upphängning som finns på t ex ridsportbutiker, sedan sätter vi på avfuktaren någon timme - torrt som snus.

Avfuktare fungerar överlägset bättre än "bara" fläkt.

Vi har samma upphängning som finns på t ex ridsportbutiker, sedan sätter vi på avfuktaren någon timme - torrt som snus.

Aha:idea: de är så bra alltså?! Även om det bara är 8-10 plus grader i sadelkammaren?

Avfuktaren tar ju bort fukten, du tömmer ut vattnet som hamnat i den.

En fläkt ser till att fukten avdunstar ut i rummet istället.

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 025
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Börjar bli lite trött på hästägare om jag ska vara helt ärlig. De ska ha sin häst, de ska ha sin stallplats som ska ge full service (och...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 743
Senast: Zamira
·
Anläggning Hej! Nu finns äntligen möjligheten att bygga om i min sadelkammare/förråd. Själv har jag tyvärr levt med hur det är gjort så länge...
Svar
5
· Visningar
1 307
Senast: kvandi
·
Hästmänniskan Jag har nyss fått klart min sadelkammare och det är dags att inreda litegrann. Jag tycker att den är liten, vilket i och för sig kanske...
Svar
11
· Visningar
3 405
Senast: Milou
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka