Bästa systemet

kolblakkur

Trådstartare
Det är såhär:
Jag ska betala kallhyra för mina hästar och sedan betala för hösilaget och spånet jag använder. Men hur ska detta bokföras på bästa sätt? I en bok som är liggandes i stallet, en lista som sitter uppe eller i en kalender som hänger på väggen? Vad tycker ni är smidigast?

Sv: Bästa systemet

Grovfodret är ju lätt att räkna ut innan. alla vet hur mycket deras häst ska äta per dag och vad fodret kostar per kg. När vi får höleverans delar vi direkt upp kostnaden mellan oss hästägare. När det gäller strö vet vi på ett ungefär hur mycket det går åt till varje häst. Vi betalar efter leverans och skriver upp en lista med namn för varje häst och hur många balar som betalats för. Om det går åt mer för någon så är det lätt att se vilken häst som använt mindre och då belarar man till den. Enkelt att se och lätt att reglara. Fördelen är att ingen behöver ligga ute med mycket pengar. (vi är max 3 hästägare inblandade här)
Om det inte spelar någon roll är det bara att ha en lista med varje häst namn och så skriver ägaren upp varje datum det tas ex en spånbal. Datum är viktiga. Då är det lätt att se hur mycket man använder samt lätt att se om någon fuskar.
Vilket system som är bäst beror på hur det ser ut i ditt fall. Hur många hästar osv. Alla system passar inte i alla stall.

Vi har en lista där vi varje månad fyller i hur mkt hö/ensilage hästen får. Sen kan man skriva om man ändrar eller om man ngn dag ger hästen X kilo extra eller inte.

Nej, jag vet inte alls hur mycket mina ska äta :crazy: Därav problemet. De har båda precis blivit valacker så de kommer väl att lägga på sig betydligt lättare framöver :crazy: Just därför kan det variera ganska kraftigt nu i början eftersom jag måste prova mig fram.

I mitt stall är jag den enda inackorderingen.

Då tycker jag du ska väga varje gång du tar hö, så ser du hur mycket som går åt, sen kan du ju längre fram räkna ut hur mycket som behövs exakt :D

;)

Men om du räknar ut en foderstat så håller du ju dig till den ett tag. Du kan inte ge olika dag för dag, då får du aldrig ett hum om hur hästens behov är. Räkna ut rimliga foderstater och justera sedan efter hand om det behövs.

Hos oss fungerar det ungefär likadant, jag betalar kallhyra och för det grovfoder jag gett varje månad. Vi kommer väldigt bra överrens stallägaren och jag, så hon litar på att jag är ärlig. Har en lista hemma där jag skriver hur mycket han får varje dag. Stallägaren har sågverk så vi har alltid fått ta så mycket spån vi vill utan att betala.

Tidigare, när det var fler inneboende, räknade var och en ut vad ens häst skulle ha och köpte så mycket. Men nackdelen med det är att det lätt blir fel, någon ger mer någon mindre. Om det inte funkar mellan de inblandade blir det mycket fel... Hade en tjej som gav hästen 12 kg om dan (vad hon räknat ut) men gav ett eller två kilo extra innan/efter ridning. Då blir det fel och maten tog slut, och självklart ville ingen köpa mer för alla hade ju gjort rätt :smirk:
Tror inte man får såna problem om man är ensam inhyrd, eller kommer bra överrens med de andra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 412
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Hemmet Har problem med att verkstaden ofta blir belamrad fort. Mycket hamnar på golvet eller närmaste bänkyta och det är så enerverande...
Svar
3
· Visningar
227
Utrustning Vänder mig i första hand till er som bor på egen gård, och inte bara tar hand om hästen i samband med ridning. Jag behöver nya...
Svar
16
· Visningar
649
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama