Bästa sättet att träna oliksidighäst

C

CarolineB

Hej allihopa! :)

Jag skulle behöva lite tips över hur jag bäst tränar upp min hästs svaga sida.
Min häst som är ett 10 årigt halvblod, som blev min för 6 veckor sedan, är tydligt svag i höger varv och det märks genom att han har svårt att hitta takten i galoppen, hoppar till vänster på hinder osv.

Så hur stärker jag upp det högra bakbenet bäst? Alla tips är välkomna! :D

Sv: Bästa sättet att träna oliksidighäst

Det är nog det vänstar bakbenet som är svagt, och så överanstränger hästen höger sida.
Va sa vet. när ni besiktigade.
Va sa förra ägarna, dvs. sjukdoms historik?

Alla hästar har ju en svag och en stark sida, den svaga sidan är lätt att förböja vilket betyder att du måste försöka jobba den rakare i den sidan så att den får träna upp sitt svaga bakben, så skänkelvikning längs långsidor och även lite samma tänk på böjt spår, framdelen innanför och rid mycket framåt generellt. Men förstås mycket tempoväxlingar, övergångar och galoppfattningar! Rider du inte för någon?

Instämmer med PathofClovers.
Men jag skulle också vilja tillägga att det är väldigt bra om du kan hålla dig innanför spåret när du rider på bana för att undvika ett "falskt" stöd av väggen/staketet.
Övningar som varit suveräna på min häst för att få henne mer rakriktad är att rida rakt på kvartslinjen, högerställ - rakrikta några steg - vänsterställ, detta kan man göra genom att också variera gångart. T.ex. vänd in på kvartslinjen i trav - högerställ - på mitten rakställ o övergå till skritt några steg - trav igen o vänsterställ.
Kyras ABC är också en suverän övning, t.ex. rid på en fyrkant i trav -vid hörnen sakta ned till skitt eller gör halt - flytta med bakdelen eller framdelen (valfritt) genom hörnet - trav igen till nästa hörn. Även här
kan gångarterna varieras o vändningarna i hörnen kan göras utan att byta gångart.
Var noga med att känn o hästen vill "bita tag" i ena tygeln, parerara o ge efter.
Glöm inte att byta varv ofta.

Sist men inte minst: en bra tränare är ovärderlig!

Och jag håller med dig, skulle kunna skriva hur långa inlägg som helst om detta med rakriktning/oliksidighet osv, var lite stressad...haha

Lägger till en sak till, i den svaga sidan undviker ju gärna hästen också att ta stöd ordentligt på tygeln på den sidan, något som många upplever som att den "biter tag" i bettet på andra sidan. Så jobba även den andra sidan med att "få bort" bogen från den "starka tygeln", utan att dra i tygeln! Det får hästen att strecha ut den svaga sidan, som den annars vill korta ihop och böja.

Det är nog det vänstar bakbenet som är svagt, och så överanstränger hästen höger sida.
Va sa vet. när ni besiktigade.
Va sa förra ägarna, dvs. sjukdoms historik?

Vet sa bara att han var något omusklad, annars var allt ua, hästen har inte varit skadad något.

Svar till PathOfClovers och Solis:

Naturligtvis tränar jag för välutbildade tränare i både hoppning och dressyr, och de har också gett mig tips - jag ville bara ha ännu fler helt enkelt :)

Just övergånger tränar vi väldigt mycket, likaså galoppfattningar (speciellt i vänster varv där han är svag) just för att han ska belasta innerbakbenet och stärka upp det. Skänkelvikningar får det bli fler av:)

Har ni fler tips på hur man bäst tränar vänster sidan i höger varv så får ni gärna komma med dem också!

Jag tycker också att det kan vara värt att titta på hur pass liksidig man själv är!

Jag hade problem med att min häst var så förbaskat oliksidig och väldigt svår i höger varv med fattningar och med böjning, hade ut min equiterapeut till hästen för att kolla att han inte var sne någonstans.. (han har haft problem med SI-leden tidigare)

Det visade sig att hästen var det inget fel på, däremot JAG var sne i ryggen vilket gjorde att jag inte satt rakt över sittbenen och därför blev det sådana problem! När jag fick fixat detta på mig själv så var det inga som helst problem längre!

Fast jag har bara haft hästen i 7 veckor, så tror inte hästen hunnit bli oliksidig på den tiden...

Det du vill är att få upp den svaga sidan och få hästen att sänka den starka. Jag och min tränare har jobbat ganska mkt på det, att arbeta den svaga sidan. Inte använda skänkeln på den starka sidan eller låta hästen bita sig fast i den starka sidan, utan hålla den tyglen lite rörlig och leda (utan att glappa såklart).

Nej men då är det inte hästen som blivit oliksidig utan att man tex belastar ena sittbenet mer än det andra ger symptom i ridningen direkt i form av problem med böjningar, fattningar, övergångar.. Ja väldigt mycket! Det är alltså att man själv omedvetet ger "fel" kommando till hästen.. Exempel: Böj dig i högersidan - Ja, men din kropp säger att jag ska böja mig i vänstersidan! Förstår du vad jag menar?

Jag förstår vad du menar. Men det är inte det som är problemet. Utan att hästen är oliksidig. Skulle det vara jag som är oliksidig och ger fel kommando skulle min andra häst också ha problem i samma varv, men så är inte fallet.

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 552
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 653
Senast: Mabuse
·
Träning Hej! Tränar förvänd galopp med min häst, och behöver tips. När jag rider i vänster varv (galopp) och går över i höger varv i förvänd...
Svar
5
· Visningar
1 257
Senast: Nevermind
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar