Bästa receptet på hemgjort flugspray + alternativ till "att spraya"

Megs

Trådstartare
I min mening funkar inte köpta flugsprayer, har tidigare gjort egen blandning av vitlök, citronella, citron och vatten. Det funkar sådär bra.

Jag vet att det finns miljontals trådar om detta, men jag är ute efter det ultimata flugsprayet :D

Söker också alternativ till att spraya då herr häst får tokspel av sprayljudet. Funderade på att hälla vätskan i en sådan diskmedelsdispenser grej (sån man har handdiskmedel i och som har svamp i ena änden), och kanske då kan svampa hästen med flugmedlet istället. Nån med ideer?

Sv: Bästa receptet på hemgjort flugspray + alternativ till "att spraya"

Hoppar in jag med letar också efter Mirakel kurer. :p

Vill oxå veta! Gärna något som fungerar på bromsar. :crazy:

Flugor är svårt, det är lättare att hålla bort andra insekter, tycker jag. När det gäller flugor så är huva och täcke det bästa alternativet.

Att kunna spraya hästen handlar om träning och uppfostran, bättre att lära dem det med en gång. Det har man alltid nytta av.

Flugor är svårt, det är lättare att hålla bort andra insekter, tycker jag. När det gäller flugor så är huva och täcke det bästa alternativet.

Att kunna spraya hästen handlar om träning och uppfostran, bättre att lära dem det med en gång. Det har man alltid nytta av.

Vilket hjälpsamt svar :meh:

Om det är lättflytande så kanske det funkar med en sån svamp. Köper själv broms block som jag tycker är det enda som hjälper på just bromsar. Har provat Föllinge mygg deo men tyckte att man fick spraya flera gånger för att få effekt. Flugor är nog som tidigare sagts bäst med täcke om det är så mycket att det besvärar hästen. Finns ju Renons flugkräm men den räcker inte långt om man ska ha på hela hästen och funkar inte på broms tycker jag.
Har haft en som inte gillade att bli sprayad men om man tog in honom så gick det bättre.

Jag vet inte om det finns något direkt helt ultimat, det enda som hittills har tagit allt men som man de värsta dagarna får spraya på extra är ultra shield för min del.

Ang sprayljudet hatade min det också, men jag höll på och han hoppade runt..tills den dag han stod stilla och har gjort sen dess. Jag gav mig inte. Annars är väl att he ut det på en svamp eller bortse det smidigaste.

Att göra eget vill jag lyfta ett varnande finger för både vitlök och citron. Det kan ge brännskador i solen då det blir som frätande. Varit med om det och kommer aldrig använda dessa ingridienserna igen eller tex matolja.

Du kan ha på svamp och dra över hästen. Men jag skulle träna den istället.

Tillägger ett tips om sprayträning:

Låt inte hästen sitta fast så den sliter sig och förvärrar det läskiga, utan ha tex ett längre grimskaft eller longerlina där du lugnt och metodiskt bara följer med hästen när den hoppar/trippar runt.
Inrikta dig på någon kroppsdel i taget, gärna långt från ansiktet. Jag började med rumpan och fortsatte framåt när det kändes okej.

Jag gjorde även ett pys-ljud före jag började spraya då min också tyckte att själva dropparna mot pälsen var jätteäckligt och inte bara ljudet.

Senast ändrad:

Om hästen är mycket rädd för ljudet ställ dig en bit ifrån hästen, spraya på svampen, gå fram till hästen och stryk på med svampen. Ge belöning när hästen står still, jag brukar använda godis men det är upp till var och en hur man vill belöna sin häst. För varje dag bör du kunna stå lite lite närmare hästen och förhoppningsvis kan du en dag stå precis bredvid :)

Sen kan man ju träna med en flaska vatten för att vänja dom vid ljudet, mina hästar reagerar inte för ljudet men jag sprayar på svamp och stryker på i alla fall, jag tycker det är bättre fast varför vet jag inte riktigt :confused: det har bara blivit att jag gör så

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Skottlossning på skola
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka