Bästa proteinkällan?

C

Coffeaclub

Vilken tycker ni är den bästa proteinkällan då protein saknas i foderstaten och varför? :bump:

Sv: Bästa proteinkällan?

Jag tycker det är en lite klurig fråga, för det beror litegrann på om det är en stor brist eller om det är lite som saknas. Vi brukar som komplement gärna välja
Lucern - är ju som grovfoder.
Soja - saknas mycket så ger det snabb effekt och lite mera fosfor. Bra prisbild.

Förra året, och det dåliga hö vi hade då, så kompletterade vi en del med Kraffts nya Groov. Fungerade bra i våra utfodringsrutiner, och lite mera smb rp än t ex lucern.
Vi kollar mera än bara kvoten smb rp, som t ex mängd som saknas, mineraler som skall stämma och gärna prisbild på den totala foderstaten. Ofta blir det Kraffts produkter, eftersom de är lättast att få tag i.

Helt klart lusern, hackad. Därför att det är ett grovfoder och tar tid att äta, mycket pill mao ;)
När lusernet inte räcker till som komplement brukar jag ge Krafft Pluss grön. Min pålla håller sig väldigt fin i hullet på det (svårfött fullblod).
Tyvärr har vi dåliga hövärden i år också, och jag kompletterar med lusern så långt det går, men funderade på att testa soja eftersom ytterligare protein behövs. Men jag fortsätter på Kpg även denna säsong har jag bestämt mig för, eftersom min totta funkar bra på det :)

Soja eller Krafft Protein. Ger helst mycket hö även om det är dåliga värden och då är det bästa att få upp kvoten med dessa två fodermedel enligt mitt tycke.

Lucern. Snällt mot magen, finns i både pellets och hackad strå. Räknas till grovfoder (även om pelletsen inte tillfredställer tuggbehovet).

I nödfall kompletterar jag lucern med soja.

Fick lära mig på en foderföreläsning en gång att soja är billigt och effektivt (mkt protein för pengarna), men kanske inte den bästa proteinkällan för just häst. Hon förordade just lucern som en mild och bra proteinkälla (obunden agronom som jag glömt namnet på). Mindre risk för magproblem, gallor o dyl.

Har även varit på foderföreläsning av Krafft. De förordar Groov framför sina andra produkter vad gäller för häst "nyttiga" proteinkällor även om de har mer protein i t ex Krafft Protein eller Krafft Avel. Lucern nämnde de som nummer två (kanske för att de tjänar mer pengar på Groov som är en "egen" produkt i jämförelse med lucern som ju bara hackas eller pelletteras). Föreläsaren poängterade att en av skillanderna mellan gamla Groov och Nya Groov, förutom lite mer protein i den nya var just kvalitén på proteinet - mkt bättre i Nya Groov.

Jag känner inte till Hippos sortiment på samma sätt så jag kan tyvärr inte ge några rekommendationer där.

Summa summarum är att om man vill vara noga så ska man inte bara titta på mängden protein utan även kvalitén på den (för just häst).

soja eller lucern hackad strå hade jag valt. Om det behövs mkt tillägg av protein ta soja.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
532
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 315
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag upplever min häst lite öm i huden, pälssättning på gång gissar jag? Det är ju bara protein som det finns bevis för ökat behov av men...
Svar
2
· Visningar
297
Senast: Ninnurur
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
587
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama