Bästa kyldamaskerna vid senskada?

Mirabilis

Trådstartare
Hejsan!

Vår häst står med en lindrig gaffelbandsskada med god prognos, dock kom han in i går med svullen sena, från sjukhagen... Har gått ner i dag med kyla och hårt bandagerad men för att underlätta för oss nu och även i framtiden sen tänkte jag införskaffa ett par kyldamasker.

Vilka har ni erfarenhet av som bästa? Jag har kikat bland annat på Icevibe och bequine, priset är således inte ett hinder som så om de är riktigt bra. :)

En skada hade jag helt klart använt is/vatten. Har Bequine men tycker benen är ljumna typ hela tiden under. Visst skulle de säkert vara varmare utan men tänker att vid skada vill man nog ha mer effekt.

Kallt flödande vatten ska väl vara det mest effektiva har jag hört. Det var väl någon artikel i ridsport, har jag för mig.

10 minuter med slangen fastlindad i benet, över ryggen men lätt att dra bort om det blir någon panik, gjorde jag. Då kunde jag mocka och göra annat precis bredvid och passa samtidigt.

Kallt flödande vatten ska väl vara det mest effektiva har jag hört. Det var väl någon artikel i ridsport, har jag för mig.

10 minuter med slangen fastlindad i benet, över ryggen men lätt att dra bort om det blir någon panik, gjorde jag. Då kunde jag mocka och göra annat precis bredvid och passa samtidigt.
Så gjorde jag med min när han hade senskada, funkade superbra då han var lugn i spolspiltan. Fast istället för att linda så satte jag på en mjukare damasker som jag klämde in slangen i.
Skulle jag ha en häst som dansar runt i spolspiltan skulle jag kanske inte haft den lösningen dock..

@Mirabilis tror inte faktiskt såna spelar större roll i ditt sammanhang du kan lika gärna spola med vatten eller typ Linda med en påse frusna ärtor 10 min-en kvart åt gången...
det viktiga är ju regelbunden kylning första dygnen . Sen spelar det ingen roll ...
tråkigt om den existerande skadan dragits upp/blivit värre :(

Nä jag vet, hinner inte få hem några kyldamasker under den här akuta fasen iallafall. Tänkte mer i framtiden sen, och kanske i den fortsatta rehabperioden. :)

Pratade med min veterinär om det där (välkänd, duktig sådan) och han tycker att kyldamasker är rätt värdelöst. Ger inte alls samma effekt som att spola benen, enligt honom.

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 243
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.

Hund, Katt, Andra Djur