Bästa hovfettet/hovoljan?

Sv: Bästa hovfettet/hovoljan?

Bästa för torra hovar är vatten eller lera. Dock måste leran av innan den torkar för annars drar den med sig fuktan ut igen. Eller som föregående olja eller fett på kronranden. Så lägg inga pengar på det ;)

Tja, som rubriken säger :D

Vilket tycker du är det bästa hovfettet eller hovoljan? Varför? :)
den som aldrig tillverkats...
Totalt onödiga produkter, som hovarna INTE behöver. Det enda de gör är att fyll tillverkarnas plånböcker.

Om du har torra sköra naglar stoppar du dom i lera och vatten då? :angel:

Nuvarande häst har inte så god hovkvalite så jag blev rek av hovis att smörja hovarna just för att hindra för mkt vatten att luckra upp hovarna. Enligt min förra hovis, klinikhovslagare, så är det gamla rön att man ska använda vatten på hovar. Enligt hovis är det en kortsiktig lösning, hoven kanske blir fuktigare för stunden för att sedan torka ur ännu mer.

Jag smörjer alltså inte hovarna för att hålla fukten inne utan för att få en skyddande barriär för att hålla överflödig fukt ute. Det hovfettet jag använder är Kevin bacons hovfett. Det har blivit stor skillnad på hovarna, förrut så gick hovarna sönder vid sömhålen etc men det gör dom inte längre.

Jag smörjer mest på vintern för att förhindra frystorkning- jämför med våra händer. Efter var skoning o hålen drar ihop sig- inga spruckna sommarhovar. Använder fett.Typ försvarets hudsalva fast på stor burk- hovfett.

Jag har gjort en egen blandning av olja och bivax som jag smörjer på.

Torsklevertran på kronranden (och utsidan, det blir ju så fint :D) för att hålla hovarna smidiga och tjära på undersidan om fårorna börjar bli djupa. Båda rekommenderade av hovis och funkar prima!

Om du har torra sköra naglar stoppar du dom i lera och vatten då? :angel:

Nuvarande häst har inte så god hovkvalite så jag blev rek av hovis att smörja hovarna just för att hindra för mkt vatten att luckra upp hovarna. Enligt min förra hovis, klinikhovslagare, så är det gamla rön att man ska använda vatten på hovar. Enligt hovis är det en kortsiktig lösning, hoven kanske blir fuktigare för stunden för att sedan torka ur ännu mer.
Vilken hovolja tror du vildhästar med torra hovar använder?

Och förklara gärna för mig varför du aldrig ser torra hovar när det är fuktig väderlek...
Hornet innehåller en viss andel vatten, strålen mest och hovväggen minst. När omgivningen är torr så torkar även en del av detta vatten bort. Genom att skapa en miljö utanför hoven som inte är torr så återställs vätskebalansen.

Vilken hovolja tror du vildhästar med torra hovar använder?

Och förklara gärna för mig varför du aldrig ser torra hovar när det är fuktig väderlek...
Hornet innehåller en viss andel vatten, strålen mest och hovväggen minst. När omgivningen är torr så torkar även en del av detta vatten bort. Genom att skapa en miljö utanför hoven som inte är torr så återställs vätskebalansen.

Och vilken hudkräm tror du stenåldersmänniskorna använde? Våra naglar och vår hud innehåller oxå vatten. Men likafullt så använder du säkert hudkräm för att du känner dig torr. Många hudkrämer innehåller dessutom ingredienser som lägger sig som en skyddande barriär för att hindra vår hud från att släppa ifrån sig för mkt fukt vid torrt klimat.

Vildhästar med dålig hovkvalite överlever inte och kan då inte reproducera sig men vi människor har inte haft några bekymmer att avla på hästar med dålig hovkvalite om dom har haft andra fördelar som övervägt.. Därav så måste vi kanske hjälpa till för att få så god kvalite som det går!

Min förra häst hade aldrig några problem med kvaliten på sina hovar men nuvarande har det och då måste man anpassa sig!

Min hästs hovar blev jätte spröda och mjöliga av denna regniga sommar så jo jag har definitivt sett torra hovar när det är blött ute!

Han har en porösare hovkvalite och hans hovar suger upp för mkt vatten och i samband med det så expanderar hovarna för att sedan krympa ihop vid torr väderlek. Detta gör så att sömhålen spricker upp och han blir som sagt väldigt mjölig i sin hovkvalite och hovarna skivar sig och går sönder i trakterna pga friktionen mot traktarmarna. Sedan jag började smörja med fett, obs inte olja, så har han slutat spricka upp vid sömhålen och har fått mkt bättre hovkvalite!

Låter som att våra hästar har samma problem med hovarna.

Tack för tipset om Kevin Bacons hovfett, ska titta på det! :)

(och tack till er andra som tipsat också!)

Jag tycker Kevin bacons hovfett har fungerat bra! Men blev lite nyfiken på cahs egen blandning med olja och bivax så den får h*n gärna berätte mer om.:bow:

Använder oxå Kevin Bacons hovfett - just för att skydda hoven från för mkt väta.
Den fungerar dessutom superbra som antibit medel - hästarna tycker den luktar skit rent ut sagt. Mycket bättre effekt än alla antibit medel jag provat.

Det finns faktisk forskning som jämför våra händer med hovarna. Det fanns en artikel i Ridsport för ngt år sen.

Vatten i för stora mängder torkar ut o gör den övermättad. Vad står hästarna i på hösten? Fett håller vatten borta o förhindrar uttorkning/ för stor avdunstning under torra perioder.

Var detta svar verkligen riktat till mig? För vi skriver ju i stort sett samma sak bara i olika vinklar. ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
462
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 143
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 638
Senast: MiniLi
·
Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
597

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka