Bästa hagskydden?

Beror ju på under vilka sammanhang /förhållanden ?
Utifrån vilka förhållanden vill du använda skydd i hagen ?
Var lite otydlig :laugh: skydda mot slag vill jag ha. Har vanliga slitna damasker i nuläget men nu blir det större häst och jag måste köpa nya :D

Jag hade slitna damasker på min häst, vid behov och det fungerade alldeles ypperligt. Så varför ska du behöva uppgradera skydd för att du skaffar större häst. Jag skulle kolla bukeannonser, blocket, lokala anslagstavlor eller hästloppisar.

Jag hade slitna damasker på min häst, vid behov och det fungerade alldeles ypperligt. Så varför ska du behöva uppgradera skydd för att du skaffar större häst. Jag skulle kolla bukeannonser, blocket, lokala anslagstavlor eller hästloppisar.
Mina slitna damasker fungerar jättebra också :) och jag behöver inte uppgradera skydd, det var inte vad jag bad om. Jag behöver köpa nya eftersom de har helt olika storlekar men inte nödvändigtvis helt nya. Frågade om någon hade skydd att rekommendera bara :D finns ju ingen anledning till att köpa ett par skydd som ändå bara kommer att gå sönder inom snar framtid eller som tar en evighet på sig att torka, bara för att de var billiga :) lika bra att köpa något bra för det blir billigt i längden ;)

OK, då förstår jag. Men varför jag lobbar för bättre begagnade benskydd i hagen beror på att det kan vara geggigt och därmed behöver det vara skydd som tål att spolas dagligen för att få bort grus och lera. Därmed bör de också kunna torka över natten. Eftersom det inte är bra att sätta på hästen blöta skydd dagen därpå heller, för att undvika skav.

Så jag säger fortfarande bättre att titta på några bättre begagnade som är lätta att spola av, så de torkar fort. I stället för att köpa nya, dyra märkesskydd som ser ut som gamla blahaskydd inom en vecka. :) Det går ju att köpa dubbla uppsättningar bättre begagnade, att varva med.

Med vänlig hälsning

Ingela

OK, då förstår jag. Men varför jag lobbar för bättre begagnade benskydd i hagen beror på att det kan vara geggigt och därmed behöver det vara skydd som tål att spolas dagligen för att få bort grus och lera. Därmed bör de också kunna torka över natten. Eftersom det inte är bra att sätta på hästen blöta skydd dagen därpå heller, för att undvika skav.

Så jag säger fortfarande bättre att titta på några bättre begagnade som är lätta att spola av, så de torkar fort. I stället för att köpa nya, dyra märkesskydd som ser ut som gamla blahaskydd inom en vecka. :)

Med vänlig hälsning

Ingela
Nä, några nya, dyra märkesskydd blir det inte som hagskydd, mina hästar må vara bortskämda men inte så pass :laugh:

precis det är speciellt blöta skydd jag vill undvika. Det är lätt på sommaren men denhär delen utav året måste man nästan spola av varje dag.

Förutsatt att inte sand, gjord och grus fastnar under och orsakar skav. "små sår och goda vänner ska man vara försiktig med". Det är oftast småsåren som är farligast.
Absolut! I detta fall är det slagen jag måste skydda emot, men det hjälper ju inte om det är skydd som skaver. Därför jag frågade om rekommendationer om bra skydd ;) alla hästars ben är olika men då har man någonstans att börja iallafall

Absolut! I detta fall är det slagen jag måste skydda emot, men det hjälper ju inte om det är skydd som skaver. Därför jag frågade om rekommendationer om bra skydd ;) alla hästars ben är olika men då har man någonstans att börja iallafall

Är det vanligt att hästen slår på sig i hagen? Isåfall skulle jag kanske ta upp det med hovslagare/ET/både och och se om det går att göra något för att minska det.

Men för att svara på din fråga, om du absolut vill ha skydd. Så skulle jag satsa på minst två olika uppsättningar, som sitter riktigt bra utan att spännas för hårt och som andas så mycket som möjligt. Det får inte bli för varmt och de får inte sitta för hårt. Och minst två olika uppsättningar, så de inte sitter och skaver/nöter på samma ställe hela tiden och så att du alltid kan se till att ha en uppsättning rena och torra skydd att sätta på.

Är det vanligt att hästen slår på sig i hagen? Isåfall skulle jag kanske ta upp det med hovslagare/ET/både och och se om det går att göra något för att minska det.

Men för att svara på din fråga, om du absolut vill ha skydd. Så skulle jag satsa på minst två olika uppsättningar, som sitter riktigt bra utan att spännas för hårt och som andas så mycket som möjligt. Det får inte bli för varmt och de får inte sitta för hårt. Och minst två olika uppsättningar, så de inte sitter och skaver/nöter på samma ställe hela tiden och så att du alltid kan se till att ha en uppsättning rena och torra skydd att sätta på.
Det är inte vanligt att hästen slår på sig i hagen... men det är alldeles för dyrt för att riskera... men återigen detta var inte min fråga. Skydd ska jag ha.

Precis det jag söker men behöver tips på märken och skydd

Inget svar du vill ha, men av totalt 10 hästar och ponnyer genom åren så = 0 skydd i hagen, annat än när jag var tvungen i ett nytt stall då de vägrade skruva ur broddarna vid hopsläpp och min häst sparkades blodig de första dagarna. :rage:

Inget svar du vill ha, men av totalt 10 hästar och ponnyer genom åren så = 0 skydd i hagen, annat än när jag var tvungen i ett nytt stall då de vägrade skruva ur broddarna vid hopsläpp och min häst sparkades blodig de första dagarna. :rage:
Usch vad hemskt! Hoppas allt gick bra ändå. Har tidigare inte heller haft några skydd, men denhär hästen är helt enkelt för dyr för att prova utan

Usch vad hemskt! Hoppas allt gick bra ändå. Har tidigare inte heller haft några skydd, men denhär hästen är helt enkelt för dyr för att prova utan
Efter hon accepterades av "ledaren" behövdes inga skydd längre men i början fick jag linda benen varje dag för att slippa hitta en blodig häst i hagen. :mad:

Fy... hästarna är hårda ibland...
Nja, hon var inte välkommen och det är ju vi ägare som tvingar dem på varandra när vi släpper ihop okända hästar så deras reaktion var ju helt naturlig. Hade det inte blivit bättre hade vi flyttat men jag tycker fortfarande att det var dålig stil av den andra ägaren, det var mycket snö så det var ingen risk att halka i hagen.

Nja, hon var inte välkommen och det är ju vi ägare som tvingar dem på varandra när vi släpper ihop okända hästar så deras reaktion var ju helt naturlig. Hade det inte blivit bättre hade vi flyttat men jag tycker fortfarande att det var dålig stil av den andra ägaren, det var mycket snö så det var ingen risk att halka i hagen.
Precis, därav "...". Riktigt dålig stil av den andra ägaren, de har ju även de ett ansvar

Jag har haft hagskydd på vissa. De som bevisligen slagit hål på sina egna ben annars. Jag skulle dock aldrig sätta på skydd i hagen "för säkerhets skull". Helt enkelt för risken för skav, grus emellan, tunga skydd mm är för normalhästen större än risken den råkar slå på sig.

Jag vill inte tipsa om skydd för passform är A och O och det är svårare hitta än ventilerade skydd i material som inte suger åt sig vatten.

Liknande trådar

Utrustning Har insett att jag behöver en ny håltång, den gamla gör knappt hål längre😏Men vilken är den bästa egentligen? Vore tacksamt med lite...
Svar
12
· Visningar
393
Senast: ptr
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
717
Senast: fio
·
Utrustning Hej Behöver lite tips. Har en kvalitetssadel "Butet" som är något smal vid manken och vid sadelprovning sa sadelprovaren att jag...
Svar
16
· Visningar
665
Senast: Smultron
·
Hemmet Som rubriken lyder, måste köpa ny men det finns för mycket att välja på 😅 Finns det några egenskaper som ni inte vill vara utan, eller...
Svar
9
· Visningar
312
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka