bästa hackamoret

B

beagle

ponny eller full?

e d eg. nån större skillnad öht.?

tycker att det ser ut som att det endast är tryck på underkäken på "full" hacken, och med ponny så är det nacke, nosrygg, käke. sen verkar ju ponny hacket vara lite lättare att rida med två tyglar s.a.s. med då skänklarna inte sitter ihop i slutet och är kortare.

:confused:

vilket använder ni och varför?

själv tycker jag att "full" hacken e grymt mkt snyggare, men det är ju bara en otroligt liten oväsentlighet... :angel:

Kan ingentligen väldigt lite om hackamore.. men jag har för mig att man lättare bryter hästens nosrygg med full...

Jag föredrar det med kortare skänklar.

Det med långa ger så grymt mycket utväxling att man inte får några utrymmen för misstag...eller snubblingar från hästen sida.

har tänkt precis som er innan

MEN

kollar man på hur "full" hacket ser ur så verkar det som om det endast kan ge ungeför 4 cm tightare "tryck" runt nosen vid extremaste tygeltaget, och då kommer trycket mest under käken

så även om den har längre skänklar så har den ju knappt någon överskänkel att tala om, och ngt nacktryck har den ju inte öht.

därav så kan man ju ifrågasätta det hela med att ponnyhack skulle vara så mkt snällare...?

Liknande trådar

Ridning ok, har en fråga. Mamma sköter om hästen hemma i sverige åt mig och hon blev tipsad att använda stångbett, eller hackamore med bett...
Svar
13
· Visningar
2 823
Senast: Badger
·
Ridning Hej! Jag har den senaste tiden läst på otroligt mycket om bettets inverkan på hästen och det har slagit mig hur lite ryttare egentligen...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
11 094
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Jag använder en kär väns nick så vet ni vem jag är annars så håll det för er själv. Idag hände något som jag inte vet hur det gick till...
2
Svar
26
· Visningar
4 466
Senast: skuggi
·
Utrustning Jag är totalt outbildad på att rida på skarpa bett eller bett med hävstång öht. Rider en hopphäst åt en kompis lite då och då bland...
Svar
13
· Visningar
1 161

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka