Bästa flugmedlet??

Sv: Bästa flugmedlet??

Hej. Såg att du inte hade fått UltraShield att fungera. Blir absolut förbluffad måste jag säga. Mitt sto är superkänslig när det kommer till broms. Hon kan helt enkelt inte vara ute. Fick tag i UltraShield när det var helt nytt. Tvättade henne och sen prepparerade jag enligt instruktion. Dom 3 första dagarna. Jag "fyllde" på efter 14 dagar som det stod. Och hon var helt utan inskter hela sommaren. Det fungerar absolut bästa av allt som finns på marknaden. Nu har dom även lanserat Ultra Shield xtra som håller i 17 dagar och är svett och väderbeständig. Funkar även på fästingar.
Om det regnar mycket får man lägga på fler gånger.
Funkar bäst tycker jag om man sprutar på en svamp och sen drar på hästen.

Märkligt att det inte fungerade för dig.

Hittar du något som är bättre är det alltid bra att veta. Lycka till

Huskurerna är bäst tycker jag. Sen smörjer jag också alltid hästen under magen, runt skapet/juvret, under halsen och ibland även på nosen, med Fyra Ess Hästsalva ("Tjärsalva") innan ridning. Tvättar inte händerna efteråt så att även jag luktar lite, då slipper man bromsar och annat under turen.

Gör om proceduren efter ridturen, innan jag släpper ut i hagen.

*kl*

Jag grundar med switch på alla mina hästar som enligt mig är helt fantastiskt mott knott och fästing.Jag plockar i princip inte en fästing på hela sommaren och hästarna verkar inte störda av knott och mygg. Sen har jag använt Ultra shield då och då för att underhålla. Just nu är ultra shielden slut på granngården så nu köpte jag renons.Den fungerade okay,men man får ta på mycket oftare än med andra medel. När det blir broms invasion (dom stora elaka rackarna) så kör jag med RB86,den fungerar väldigt bra på just dom.
Sen har jag det bästa medlet av alla-En stor luftig,skuggig lösdrift dit hästarna flyr dom varmaste timmarna på dagen.

Ja, jag tycker med det är märkligt då det verkade som om det skulle vara ett bra preparat (enligt andra och enligt flaskan). Men jag har inte hittat något än som fungerar riktigt bra. Just nu kör jag någon citronella variant varvat med en egen blandning. Plus att båda hästarna har switch på sig. Men de har ändå knott, mygg, flugor, fästingar och bromsar på sig. Hade en sort som heter Sommar Spray förra året. Innehålller Tea Tree Oil. Har för mig att den fungerade hyggligt. Ska försöka få tag på en sådan igen.

Som skogstroll skriver så har jag med kommit fram till att bästa flugskyddet är lösdriften. Särskilt ena hästen ser man av och till komma springande genom hagen när han fått nog av bromsarna, och så går han in och ställer sig. Där är det lugnare med ohyra.

På min tjej så har jag Ultra shield som grund, sen sprayar jag på Renons efter behov, främst kvällstid. Igår då jag sprayat min häst o släppte ut henne i hagen hade de andra jobbigt med knotten, men hon vär tämligen orörd av dem, svansen gick inte och hon var lugn o fin! Så jag kombinerar! Ultrashielden tycker jag är bättre ärn switch iaf!

Min vallack har problem med knott vid skapet men nu främst på mulen.
Han gnider sig mot allt så att han får sår på mulen.

Menar du verkligen att bara matolja hjälper? Börjar inte matoljan bränna eller steka i solen?

Funderar på det där myggstiftet MYGGA eller vad heter som man köper på apoteket, kan det funka även på häst? Eller ljungel olja som vi människor använder?

Vad tros?

Har inte läst dom andra inläggen, så jag vet ju inte om du testat med skillingaryd på skapet? Det fungerar iaf väldigt bra på min. Det går ju även att ta på mulen om hästen inte är xtremt känslig mot just den salvan.
Men visst,annars borde väl Mygga fungera på hästar? Kan inte se varför inte, men testa först på ett litet ställe så du ser om hästen får några reaktioner på det.

sen säger jag som många andra..Ultrashield funkar bäst för min häst, kombinerat med just skillingaryd.

Tillägg: Olja skulle jag personligen INTE använda. Som du själv skrev, det måste ju bli skållhett i den här värmen:crazy: Risken är ju att mulen bränns, det skulle det iaf garanterat göra på min häst, som har väldigt känslig rosa mule

Jag använder mig oxå av RB86 blandar ut det i ljummet vatten och blaskar på. Börjar "prepparera" någon/några veckor i innan sk sommarn kommer.
Blaskar igenom hästarna ca 1-2 ggr/vecka beroende på hur mycket ohyra det finns, väder o dyl. (Handskar rekommenderas, luktar inte gott!)
Använder mig även av hästsalvan, den där i svarta burken, som luktar tjära. Smörjer in mellan bakben och lite runt huvudet innan jag ska rida...
Har använt mig av dessa medel i flera år och mina hästar klarar sig bra, inte alls mycket ätna på.
/P

Provade Effol Broms Blocker idag, det var otroligt effektivt! Jag kunde verkligen se hur bromsarna höll sig för näsan och flög så fort dom kunde åt andra hållet :devil:! Annars så brukar jag använda Ultra Shield men detta var ännu bättre!

Det var någon annan som skrev att man kunde ta matolja men det verkar ju hemskt hett.
Jag har inhandlat Ultra Shield nu och börjat behandla.
Ska införskaffa skillingaryd också den salvan är bra till mycket. Tack för hjälpen.

*kl*

Har idag inhandlat Effol Broms Blocker. Sprayde på hästen, och något kanske det hjälpte men inte blev han "bromsfri" inte...

Preparerade sedan båda hästarna med Skillingarydsalva vid juver/skap. Broms blocker på mage och bringa och Renons citronella spray på rygg och hals. Flugfritt? Nej, men bättre i alla fall! :grin:

Jag har använt Mygga (deon) till min ena häst som är värst drabbad. Tycker att det har fungerat lika bra på hästen som på mig. Testa lite försiktigt i början och använd inte för mycket eller för ofta..

När jag var i Grekland fanns det bara ett medel som hjälpte mot de gigantiska insekterna: En salva som luktade helt underbart och som dämpade svullnader som hästarna och åsnan fått av insektsbett. Salvan var gjord på örter och köptes från Tyskland. Någon som har en aning om vad det var för salva?
Den var mintgrön och luktade bland annat eukalyptus..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
708
Senast: tara
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 575
Hästvård Vilket är det mest prisvärda/ bästa kylande linimentet på marknaden? Eller är de lika varandra?😊 Jag skulle vilja ha ett kylande...
Svar
2
· Visningar
274
Senast: Grazing
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
913
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024