Bästa flugmedlet??

Sv: Bästa flugmedlet??

Tack alla som har svarat.
Jag tycker jag ahr testat allt även Absorbines Ultra Shield som inte funkar trots att man gjort precis som det stod och som alla andra.

DIOMOND BLUE vad är effol blocker det har jag inte testat. Var får man tag på det??
:bow:

Effol blocker köpte jag på granngården (den finns även på andra ställen) men min köpte jag där ifrån:D.

Själva Effol Broms Blocker har jag när jag kör för min häst blir galen om de är mygg eller dylikt som hackar på honom. Och enligt honom får de godkänt;). Så för oss fungerar den kanon:love:. Även en bekant till mig anväder Effol och hon tycker också att de fungerar kanon:)

Sen Effol gelen köpte jag för att den var lätt å jobba med när dom ska strosa i hagen:rofl:..

Lägger in en bild på båda (övre e blockern dock suddig bild:rofl:):

DSC01357.jpg

Jag har testat ultra shiled, sommarspray o dylikt men på min häst har de tyvärr inte hjälpt. Men jag vet att andra tycker de e great.

Senast ändrad:

Ultra Shield är som en annan sa mot allt bitande i insektsväg.

Det har skyddat mitt fullblod som får näst intill bölder utav bett. Han har varit helt fri förra sommaren medan alla andra hästar var täckta med insekter och bett.

Jag "grundsprayar" honom och sprayar sedan efter behov, ds får han något bett så sprayar jag det området. Sedan kör jag en "säkerhetssprayning" 1-2 gånger per månad.

Jag har även en uppsättning flygskydd i form av täcke och luva, dock så använder jag det enbart om jag int hinner spraya på ultra shield efter att han torkad vid dusch. Problemet med dessa täcken är att maskorna är så stora att knott och mygg lik förbannat har en tendens till att leta sig in med sina käkar/snablar mellan maskorna.

För de som absolut int kan hitta ett meddel som verkligen fungerar så är en kombination av medel plus täcke+huva det som bör lösa problemet helt.

jag tyckte också de lät bra tills jag förtstod vad so var i den.. de där giftet, det är samma sak i switch, antar de e därför de är så bra. men jag använder inte det längre. switch går tom in o blodomlooppet och gäör att de som biter hästen dör istället för att bara tycka de luktar illa eller va de andra nu gör... nej jag vill inte ha för starka medel på hästen, absolut inte de som går in blodet med gifter.. då tar jag hellre lite mer naturliga med citronlukt och använder lite oftare..

Jag är oxå ständigt i jakt på det ultimata skyddet:p

vilka är de mest naturliga?
Vilka farliga ämnen är det man ska kolla efter på ingredienser om man vill undvika de ohälsosammare skydden?

Ärligt så vet jag inte, hade den där ultra sheild och den funkade på min, någon skrev ju att switch innehåller permetrin, kanske det är samma som i ultran då? för båda skulle innehålla samma gift sa hon i affären iaf..

nu tog jag den billigaste som luktar citron och öser på i stället. de hjälper ju lite åtminstone. Jag själv tycker inte de kännns b´ra med massa onaturliga konstiga medel, självklart får man ju väga ut alla onda ting, men det är samma med mig sj. jkah tar inte massa konstga grejer till mig helöler, och de ska mkt till innan jag tar medecin m.m. om jag skulle bli lite dålig.

hatar knott å skit! :)

*KL*

Min häst fick ngn form av allergisk reaktion på Ultran förra sommaren, han svällde upp mellan ganasherna. Mkt otrevligt såg det ut :(
Jag alternerar numer mellan RB86 och Prob´s deo. Peppar-peppar så har det fungerat hela förra sommaren samt så här långt hittils.

Vilken prisuppgift undrar du över? RB86´en tror jag kostade runt 160kr för 500ml när jag köpte en flaska sist och Prob´en ligger nog därsamma. Båda späder man ju ut med vatten innan man applicerar på hästen.

Jag undviker "behandlingar" så mycket jag kan, oavsett vad det är för medel, alla innehåller de saker som inte är bra.

Tyvärr så är fullblod i grunden känsligare än andra, pga sin tunna hud, ytliga blodkärl och brist på underhudsfett. Dessutom så är min herre extra känslig, vilket gör att hela han blir täckt utav mygg/knott och får förutom vanliga utslag, stora böldliknande utslag. Vissa är stora som en coctailtomat.
Förmycket knottbett kan tom döda en häst, och är då hästen redan känslig så gör jag vad som helst för att undvika det.

Just ja, glömde skriva. Det är inget annat som hjälper mot dess insekter på min herre.

Senast ändrad:

Bromsblockern har jag provat.. men fy för bölvenen den luktar verkligen urka purka :eek:
Dock tyckte jag den funkade hyffsat dock inte långtidverkade..fick spruta på två ggr om dagen då var hästafålen nöjd.

Effol gelen Har jag inte provat. Fler som provat den? vad tyckte ni?

jag gilalr som sagt inte heller att ta på hästarna massa kopnstgjorda saker, men som sagt tycker jag man får vända på allt ch se vad som e bäst,. min häst e varmblod, också tunn päls, men har dock inte så ont utan varken mygg eller medel.
jag ser de som luktar citron och sån som bättre än den där ultra grejen. men de e såklart inte naturligt och nyttigt för hästebn..

men så som du beskriver de får du väl ställa in den på dagen och om du ska ha den ute får du ha täcke då?

Här i området har vi stora problem med gigantiska broms och blinningar om dagarna och mygg och knott om kvällarna.
Ultra Shield är det enda som håller dem alla borta från min häst och samtidigt gör det möjligt för honom att vara ute sommartid.
Har även en uppsättning "KKK-utstyrsel" (som min brorsa kallade det för) , vitt solreflekterande täcke med magplatta och hals samt huva till.
Men som jag sa så kommer knott åt honom mellan de minimala maskorna och mellan benen, så det ger ändå ingen bra effekt. Därför använder jag täcket bara om jag duschat honom och int kunnat spraya honom. Huvan har han dock på för att skydda ögon och öron från flugorna dessutom. Och självklart för att slippa badda så känsliga områden med gift.

Med andra ord, Ultra Shield är det enda mot insekter som verkligen fungerar fullt ut på min häst.

jo som jag sagt så lär de vara dem effektivaste, men jag behöver inte så starkt där jag bor så jag använder det helöst inte. eftersom det är giftigt.. säger det igen. man får ju överväga för och nackdelar...

Det låter bra! Önskar att jag slapp med.

Har flertalet gånger funderat på att flytta ut till kusten för att slippa alla dessa insekter och därmed motverkande medel. För att flytta hem till norrland med denna herrn kan nog bli jobbigt.

*kl*

Mina är preparerade med Switch, men fungerar väl så där. Inte märkbart bättre. Har testat Ultra Shielden, fungerade heller inte mer än "eventuellt ok", bromsarna bryr sig i alla fall inte ett skrutt om Ultra Shielden.

Har nu billigare variant av citronella medel, fungerar ok om man sprayar minst varje dag. Men fungerar dock inte mot bromsarna.

Har gjort en egen mix en gång i tiden, kanske värt att testa med den igen.

RB86 hade jag för många år sedan, minns inte riktigt resultatet av den. Har också haft renons kräm, den var nog som citronellan ungefär.

Den där Effol (hette den då) verkar ju nästan vara värd ett försök i alla fall. Eller som sagt, koka ihop egen blandning, även om den luktar så man knappt kan vara i köket på tre dagar efter man haft tillverkning...

Vilken prisuppgift undrar du över? RB86´en tror jag kostade runt 160kr för 500ml när jag köpte en flaska sist och Prob´en ligger nog därsamma. Båda späder man ju ut med vatten innan man applicerar på hästen.

Tycker du att RBn funkar bra mot knott och mygg? är på jakt efter nått mede som håller dom borta. Hade det medlet förr, men minns inte om det funkade eller inte :P

Tycker du att RBn funkar bra mot knott och mygg? är på jakt efter nått mede som håller dom borta. Hade det medlet förr, men minns inte om det funkade eller inte :P

På min häst funkar det riktigt bra. Jag har dessutom myrmark här, så mygg att experimentera på finns det gott om :)

Effol är bra :) Och drygt också för den delen.

Det där sprayet i turkos flaska är också bra.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
708
Senast: tara
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 575
Hästvård Vilket är det mest prisvärda/ bästa kylande linimentet på marknaden? Eller är de lika varandra?😊 Jag skulle vilja ha ett kylande...
Svar
2
· Visningar
274
Senast: Grazing
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
913
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024