Bästa flugmedlet?

L

lovemyrobot

Är på desperat jakt efter ett effektivt flugmedel! Använder Renons repeller just nu med det fungerar väl sådär... Det är mest flugor och en del broms som besvärar hästfarbror, knotten dyker upp först framåt kvällen och då får han ändå komma in.

Behöver alltså något medel som är effektivt mot främst flugor och broms, och som kan användas på hästar som rids (alltså inte medel bara för betesgående hästar). Några förslag?

Sv: Bästa flugmedlet?

Jag undrar samma sak som du. Absorbine Ultrashield fungerar inte alls enligt min häst.

Jag tycker att Effol Bremsen blocker är vida överlägsen Ultra shield.

Är det någon som vet varför den inte längre säljs i Sverige? Jag har nästan en full flaska kvar men man vill ju inte fortsätta använda det om det visat sig vara livsfarligt. Å andra sidan säljs den ju fortfarande på massa tyska sidor.

Du kan lika gärna använda Prob, har testat båda och det var ingen skillnad på effekten. Det är den starka tjärdoften som avskräckar (nja ett par stycken av dom iaf) bromsarna.

Om du håller ut lukten själv vill säga, jag nyser som en galning och mår väldigt dåligt av den.

Vill gärna ha tips jag med, kanske finns det nåt jag inte testat?? Som inte stinker tjära... För tillfället använder jag Prob och lider :p

Ultrashield är GIFT, och det har heller ingen effekt om man använder det så sparsamt som det är godkänd för, så det vill jag inte använda....

Behöver inte vara effektivt så länge, är mest vid ridning som det behövs, i hagen har dom insektstäcken.

Equimins har jag hört ska vara bra, finns bara i Tyskland numera tror jag. Men vad doftar den?

Emins Sommarspray är outstanding,det bästa som fanns på den svenska marknaden, men den blev räknad som miljöfarlig när sverige tolkade EU regler, pga innehållet citronella.

den doftar citronella och doften sitter i minst ett halvt dygn, vilket gör att den är högeffektiv, dessutom är den dryg - räcker att dutta litepå en svamp och sen stryka med svampen över hela hästen.

Jag tycker att Absorbines Ultrashield är effektiv, men är lite skeptisk med tanke på hur giftig den faktiskt är. Min häst går dock inte att spraya så jag sprayar på svamp och drar över henne så jag tror att det är lite bättre för båda våras del. Så andas man inte in så mycket medel. Jag kombinerar med att smörja med skillingarydsalva under magen och på juverna. Utöver det går min med täcke och luva på för att hålla sig lugn i hagen nu under sommaren...

Har frågat på olika ställen om dom hör att man ska sluta sälja Absorbine Ultrashield men det är ingen som hört det. Finns fortfarande att köpa i dom affärer jag vart in i (flera av dom stora hästaffärerna som finns). Det är det enda som funkat riktigt bra på vår häst, man måste spraya oftare och mer än vad som står på flaskan för att det ska funka bra.

*knapplån*

Equimins Sommarspray i turkos flaska - outstanding bäst. Går inte att jämföra med något annat. Vi bunkrade upp ett helt lager när de aviserade att den skulle försvinna från svenska marknaden. Fullblodet sprang ju sönder sig och genom staket när det var mycket bitande odjur i luften, trots helttäckande flugtäcke med magplatta, hals, svanslapp och huva. Med sprayen - lugnt betande.

Vår försighet gör nu att vi har ett litet lager, men ingen häst :(

Liknande trådar

Hästvård Ni som bor i områden med mycket bitande insekter, och duschar/spolar av hästen ofta: vad använder ni för medel? Ny säsong, ny häst -...
Svar
18
· Visningar
3 664
Senast: lil-sis
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 506
Senast: Lager
·
Hästvård Någon som har ett bra tips på något som hjälper mot alla dessa insekter. Hästen är besvärad av bromsar, flugor och framför allt knott...
Svar
5
· Visningar
988
Hästvård Jag har en häst hemma, importerad från Spanien i höstas, som reagerade väldigt kraftigt på myggens härjningar nu för några dagar sedan...
Svar
13
· Visningar
2 140
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka