Bästa flug-/sommartäcke?

Martina_m

Trådstartare
Jag måste nog skaffa mig ett flugtäcke till min häst i år. Men vad ska man satsa på?

Över lag så har han mest Horseware-täcken. Så det lockar att köpa Rambo Fly Buster Vamoose. Men borde jag inte kunna hitta ett billigare som är bra?

Hästen kommer att gå tillsammans med några andra, och det kan förekomma bus och "tänder".

Hur bra är de UV-skyddande täckerna?

Helt enkelt, vilket flug- och sommartäcke tycker du är bäst?

Jag har ett Rambo Fly Buster. Jag är väldigt nöjd med det. Nu är det inne på sin tredje sommar och utan en enda reva i yttertyget, trots att hon åtminstone första sommaren gick med det där det var mycket grenar och lite gnabbande. Dock har nu tyget som sitter på insidan vid bogen gått sönder, så hon får lite skav, så det börjar bli dags att köpa ett nytt. Så jag följer denna tråden med stort intresse :)

@Martina_m jag hade utan tvekan valt ett exemtäcke, allting är elastiskt och blir som ett andra skinn och hästarna älskar dom, jag har vanliga flugtäcken med och använder dom aldrig eftersom dom är hårda och gärna ruggar pälsen vid länden så den blir skadad där(har sett det på fler). Exemtäckena har elastiska sömmar i motsats mot hårda på flugtäcket och ska du köpa ett så dyrt flugtäcke får du ett mycket bra exem. Mina har jag köpt på ullared för inga direkta pengar och är inne på sitt 4 år och inget är sönder, men jag har bara hört gott om Boetts hållbarhet. Hoppas att du hittar vad du söker:)
Ska tillägga att mina har inte exem utan jag valde ur hästarnas bekvämlighet;)

Nackdelen med eksemtäcken är att dom är väldigt klena i tyget. Har man en häst som kliar sig mycket eller går ihop med busiga hagkompisar så blir det snabbt tygslamsor av täcket...
För övrigt så har jag hört mycket gott om Rambo Sweetitch hoody och Bucas zebratäcke :)

Nackdelen med eksemtäcken är att dom är väldigt klena i tyget. Har man en häst som kliar sig mycket eller går ihop med busiga hagkompisar så blir det snabbt tygslamsor av täcket...
För övrigt så har jag hört mycket gott om Rambo Sweetitch hoody och Bucas zebratäcke :)

Rambo SweetItch Hoody :love::love::love::love::love:
Har ettt som jag älskar!
Perfekt att slänga på hästen efter ridpasset och ut i hagen :)

Har ett flugtäcke från Hööks. Rekommenderas inte ihop med busiga hagkompisar. Det håller inte så bra... I övrigt så kan jag inte klaga på det...

Har kommit så långt att jag väljer mellan
Amigo Bug Buster Vamoose
Rambo Fly Buster Vamoose
Rambo Sweet Itch Vamoose

Vilket hade ni valt?

Något av rambotäckena om du har lekfulla kamrater. Har förvisso inte känt på amigos tyg, men mitt rambotäcke har i alla fall hållit hur bra som helst.

Jag måste säga att jag är rejält imponerad av det horseguard jag köpte till lillponnyn. Bra passform, smarta lösningar. Har åtminstone överlevt en vecka utan problem - men långsiktig hållbarhet kan jag inte säga mkt om. Använder Bucas Buzz off annars - men måste säga att jag nog tycker hg:t är snäppet bättre. Och till en bråkdel av priset (549 kr, och i dyra ridsportsbutiken, så..)

Min stora häst har ett Rambo Sweetitch hoodie (fick förstora hålen för öronen dock hehe) och det är toppen, svansen hänger rakt ner och pålle kan vara ute utan att få panik av knott. Vid väldigt varma dagar när Rambot blir lite för tätt så har han sitt gamla flugtäcke från Shires som fungerar helt ok men gärna halkar på sned när han rullar sig.

Min lilla häst spenderar sin första sommar hemma hos mig nu efter sju år som ridlägerhäst så han kommer prova sitt nya flugtäcke när det blir tillfälle, han har ett Eskadron Zip flugtäcke, sitter väldigt bra med lång hals och elastisk magplatta så hoppas han kommer gilla det, han kliar magen först och främst när det blir stickiga insekter så ville ha ett täcke med ganska tajt magplatta så han inte fastnar i grenar ;)

Jag har rambo sweetitch hoody till min, valde det för att det är det enda jag har hittat som täcker hela halsen när hästen betar.
Andra täcken har så kort hals så när hästen betar täcker det bara halva halsen..
Sen älskar jag horsewaretäcken, man blir aldrig besviken på dem!

@Martina_m
Jag skriver också under på Mark Todds täcke om man vill ha ett täcke som tål tuffare tag och dessutom håller knotten borta.

Om man säger så här - min flugtäckesslaktande häst har lyckats slakta amigo mio och hööks flugtäcken på några dagar, amigo regular och bucas på några veckor och Mark Todd höll ställningarna till slutet av säsongen med endast mindre hål i tyget (där hästen träget skavt igenom efter idogt kämpande - inga revor).

Vad du ska ha för täcke beror lite på vad du vill skydda hästen från - flugor och broms? Eller mygg och knott? Det förstnämnda räcker med de stormaskigare täckena medan det sistnämnda kräver finmaskigare, tätare tyg som knotten inte når igenom.

Vad du ska ha för täcke beror lite på vad du vill skydda hästen från - flugor och broms? Eller mygg och knott? Det förstnämnda räcker med de stormaskigare täckena medan det sistnämnda kräver finmaskigare, tätare tyg som knotten inte når igenom.

Jag vill mest skydda mot mygg och knott. men så klart bra om det även skyddar mot flugor och broms.

Jag har rambo sweetitch hoody till min, valde det för att det är det enda jag har hittat som täcker hela halsen när hästen betar.
Andra täcken har så kort hals så när hästen betar täcker det bara halva halsen..
Sen älskar jag horsewaretäcken, man blir aldrig besviken på dem!

Har Rambo Sweetitch Hoody en magplatta? Ser inte ut så på bilderna jag sett, har varit intresserad av ett men det måste ha magplatta. Använder just nu Bucas Buzz Off som fungerar jättebra det också men skulle gärna ha så att det täcker även de 5cm i nacken som det kan glappa mellan halsen och huvan. Har någon provat Shires sweetitch hoody?

Har Rambo Sweetitch Hoody en magplatta? Ser inte ut så på bilderna jag sett, har varit intresserad av ett men det måste ha magplatta. Använder just nu Bucas Buzz Off som fungerar jättebra det också men skulle gärna ha så att det täcker även de 5cm i nacken som det kan glappa mellan halsen och huvan. Har någon provat Shires sweetitch hoody?

HorseGuards Zebratäcke har lååång hals åtminstone i den storlek min har. Den har även magplatta, även om jag inledningsvis var tveksam till designen (bildgoogla hittar du nog), Buzz Offs magplattelösning känns lite bättre. Men det verkar funka fint än - får väl se när bromsen kommer..

Liknande trådar

Utrustning Hur svårt kan det vara att hitta ett flugtäcke som sitter bra egentligen? Började med att prova samma modell som min förra häst alltid...
Svar
12
· Visningar
2 093
Senast: mooi
·
Utrustning Vilka är era favoriter av boots och benskydd? Tänker på vanliga boots och inte barfotaboots :) Min donna är en sån häst med benen och...
Svar
5
· Visningar
1 126
Senast: LuckyMe
·
Utrustning Vilket är det bästa/mest prisvärda/mest hållbara flugtäcket? Funderar på ett Rambo sweetitch hoddy eller Rambo fly buster. Någon som... 2
Svar
37
· Visningar
11 197
Senast: Highcat
·
Utrustning Tycker alltid det är så svårt att välja storlek på Horsewares täcken, så tänkte att vi kanske kunde lägga ut erfarenheter angående...
Svar
5
· Visningar
9 509
Senast: Niki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka