Bästa fällningstipsen!

Cillaramsa

Trådstartare
Vad är era bästa fällningstips?
Jag har en gammal ponny med ca 10 cm långa strån (inte alla då :p) och jag använder mest en ryktsten. Dock blir de dammiga av själva stenen, och så tar den ju slut! :eek:

Har ni andra braiga tips?:D

Sv: Bästa fällningstipsen!

En svettskrapa i metall. Rykta med den taggiga sidan. Utmärkt hjälpmedel!

Jag använder mig utav en sån här:

49-820_l.jpg

Skit bra !!!

Furminator!

T o m min gammelhäst älskar den och låter mig använda den under magen på henne. I vanliga fall försöker hon äta upp den som närmar sig hennes mage;)

När dom fällt klart så går dammet bort ;). Låt dom sköta det i sin egen takt. dammiga hästar är väl inget dåligt omen eller ? Var sak har sin tid.

Furminator!

T o m min gammelhäst älskar den och låter mig använda den under magen på henne. I vanliga fall försöker hon äta upp den som närmar sig hennes mage;)

Min häst är precis likadan. Han är normal väldigt kittlig och tycker inte om att bli borstad på magen. Men Furminator kan jag använda under magen utan minsta problem. Han sträcker fram huvudet och tycker det är sååå skönt. Det rycker i läpparna på honom och ibland kan han "klia tillbaka" på täcket som hänger på stallkamatens boxdörr. :p

Furminator is the shit!
Använder den både till hästar och katter. Bästa uppfinningen på länge. Förut tyckte jag som många andra att svettskrapan med piggar var bra, men den är helt och håller värdelös i jämförelse.

Hur funkar Furminatorn? Skär den något eller är det bara får att den har så långa täta taggar som den får bort så mycket?

Den skär inte. Den går på något sätt ner och tar bort lös underull. Finns flera kopior på olika nätauktionssidor.

Jag köpte en original för ca 375:- för några veckor sen.

Det bästa tycker jag är att det inte yr omkring en massa hår som fastnar överallt.

KL,

Läste på en blogg att det inte var så bra att använda furminator då den drar bort underullen som man inte ska dra bort? och att dom då skulle frysa? vad säger ni är stämmer det eller är det bara något personen hittat på??

Furminatorn tar ju bort lösa hår och visst kan man säga att de fryser då för lösa hår värmer ju med men vinterpälsen ska ju av. Sedan om man tar bort den effektivt med en furminator eller låter den ramla av själv är ju helt enkelt en smaksak. Det går ju fortare med en furminator så det är klart att då har ju hästen mindre päls och kan frysa.
Jag föredrar ju att kunna dra av allt löst med furminatorn och sedan kunna borsta hästen vanligt utan att det yr runt en massa hår istället för att använda svettskrapa, piggborste, ryktsten (vilket jag tycker gör sommarpälsen ful) eller något annat som gör att håren fortfarande bara yr omkring när jag går över till vanliga borstar.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
745
Senast: tara
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 115
Senast: Roheryn
·
Trädgård & Växter Jag håller på att anlägga en trädgårdsdamm, och jag tänkte höra om det är någon dammägare här som vill dela med sig av erfarenheter...
Svar
2
· Visningar
438
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Vänder mig i första hand till er som bor på egen gård, och inte bara tar hand om hästen i samband med ridning. Jag behöver nya...
Svar
16
· Visningar
697
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka