Bästa Dressyrgjorden?

QueenLilith

Trådstartare
Vilken anser ni andra är bäst?

Det är jag är ute efter är en som fördelar trycket bäst och är så bekväm som möjligt.

Har inköpt den anatomiska från börjes, som jag tänkte testa till en början. Har innan haft en wintec cair, men den har jag såld. Jag tyckte det va jätte svårt att avgöra hur mycket påverkan den hadde.

Har hört gott om ELT, skall man bara slå på stort och köpa en sådan? Någon som evt har testat den från Börjes mot tex. ELT eller andra dyrare märken och då känd skillnad?

Jag har haft ELT och har nu Stübben Equisoft. Jag föredrar den senare, inte minst för att den känns mycket mer gedigen och hållbar - och iom att den är delbar väldigt lätt att tvätta. Man kan även byta yta mot hästen

Jag har en elt, haft i sex-sju år. Den verkar typ outslitlig! Fortfarande jättefin. En hästen gillar den, den andra blir stressad av den.

Jag är väl ganska nöjd, men den är svår att hålla ren och det är ett stort minus.

Jag har haft ELT och har nu Stübben Equisoft. Jag föredrar den senare, inte minst för att den känns mycket mer gedigen och hållbar - och iom att den är delbar väldigt lätt att tvätta. Man kan även byta yta mot hästen
den har jag kollat på! :D

Senast ändrad:
Har en RP-gjord från Prestige, den är fantastisk! Det både syns och känns skillnad på hur hästen rör sig. Trodde inte att det skulle göra någon skillnad på min häst, som inte har några tendenser till sadeltvång, eller bryr sig alls om att man drar sadelgjorden, han har alltid varit nöjd oavsett gjord. Men när jag fick låna en RP-gjord och testa så märkte både jag och instruktören stor skillnad (vi bytte fram och tillbaka flera gånger under passet just för att jämföra).

Hade varit intressant om man kunna testa dom olika och jämföra med varandra, men är ju en riktigt saftig prislapp på dom, så rätt svårt :D

Jag använde en med platta från hööks, den gillade min häst väldigt mycket. (Hade även platta till hoppsadeln) Trots att vi inte hoppade men hästen gillade platta på sadelgjorden väldigt mycket. :)

Jag vet inte vilken som är bäst, det varierar nog beroende på både häst och sadel. Jag vill att min häst ska ha en bekväm gjord som sitter bra, men jag tänker inte lägga flera tusenlappar om inte hästen har särskilda behov.

Jag har en från hööks med delade plattor, funkar jättebra.

Sedan jag köpte en Mattes så känner jag att jag aldrig vill byta. Hästen har annars varit känslig i hela sitt liv och inte gillar smala gjordar. Denna är normalt anatomisk men fårskinnet hjälper verkligen till. Aldrig känslig vid sadling längre.

Tror det beror lite på hur hästen är byggd i sadelgjordsläget och vad den föredrar.

Min ena är mest nöjd med ELT, men min andra häst behöver lite svängd gjord för att sadeln inte ska dras fram, föredrar Wintec Cairs korta.

Jag skulle vänta tills du har hästen hemma och ska till att börja rida den. Det är ju individuellt vad som passar, beroende på häst, sadel och hur sadelläget är i förhållande till sadelgjordsläget. Finns ingen anledning att lägga tusentals kronor på nåt innan du vet hur din häst och sadel ser ut. Jag har Börjes anatomiska och den är den bästa jag haft på nuvarande häst. Har även provt anatomiska från Hööks (den stoppade av nåt eget märke),vanlig rak neoprenegjord samt ELT (hade en sedan tidigare häst). Märker ingen skillnad på Börjes gjord och ELT på just denna hästen, brukar variera mellan dem för att se om det blir nån skillnad. Med det facitet hade jag inte motiverat att lägga pengarna en ny ELT kostar...

Jag har haft ELT i 7 år nu och den köptes begagnad. Outslitlig verkar det som. Herr häst gillar den men den är krånglig att göra rent.

Jag är sugen på en x-pand Girth men har inget behov av att lägga ut de pengarna när nuvarande fungerar bra.

Jag skulle vänta tills du har hästen hemma och ska till att börja rida den. Det är ju individuellt vad som passar, beroende på häst, sadel och hur sadelläget är i förhållande till sadelgjordsläget. Finns ingen anledning att lägga tusentals kronor på nåt innan du vet hur din häst och sadel ser ut. Jag har Börjes anatomiska och den är den bästa jag haft på nuvarande häst. Har även provt anatomiska från Hööks (den stoppade av nåt eget märke),vanlig rak neoprenegjord samt ELT (hade en sedan tidigare häst). Märker ingen skillnad på Börjes gjord och ELT på just denna hästen, brukar variera mellan dem för att se om det blir nån skillnad. Med det facitet hade jag inte motiverat att lägga pengarna en ny ELT kostar...
Ja defintivt inte tänkt att köpa något nu, men är bara nyfiken och sittar på spänn av väntandet :rofl::bump: Så läser på allt som är möjligt och undersöker helt enkelt. Tycker det är spännande och roligt. Hade som sagt själv en cair till min förre och märkte defintivt skillnad mot en vanlig gjord från horseguard som hon hade först, så blev lite nyfiken på vilka folk tycker är bäst nu. Kommer ju nya saker på marknaden jämt

Jag har haft ELT i 7 år nu och den köptes begagnad. Outslitlig verkar det som. Herr häst gillar den men den är krånglig att göra rent.

Jag är sugen på en x-pand Girth men har inget behov av att lägga ut de pengarna när nuvarande fungerar bra.

Håller verkligen med. Jag har haft samma ELT på två hästar innan nuvarande, på en av dem var det milsvid skillnad på ELT och vanlig gjord. Ingen av dem har haft sadeltvång utan bara uppskattat att den är så rörlig antar jag. Men vissa gillar ju inte det, man får prova sig fram...
Nackdelen är som sagt att de är svåra att hålla rena. Jag torkar med fuktig svamp men ja... ändå. Skiten är ju kvar mellan gummitrådarna, tackolov är det ju sidan som inte är emot hästen.

Jag har vid enstaka tillfällen tvättat min elt-gjord i maskin, 30 grader och sen smörjt lädret noga. Det har funkat bra, men törs ju inte göra det så ofta som jag skulle vilja.

Liknande trådar

Utrustning Vet att det är högst individuellt så klart, men jag har själv lovordat ELT-gjorden fram tills nuvarande häst. Ardennerkille, 3 år och...
Svar
11
· Visningar
1 251
Senast: palle
·
Dressyr Letar ev efter en ny dressyrgjord till min häst. Har nu en ELT som börjar bli sliten. Vad använder ni? Anatomiska? Hur är cair-gjorden...
2 3
Svar
59
· Visningar
9 038
Utrustning Har en rätt lång tid nu sökt en passande sadel till vår valack utan att hitta den som verkligen passar. Har nu fått erbjudande att köpa...
Svar
2
· Visningar
857
Hästhantering Det var svårt att komma på var den här tråden borde ligga egentligen, både på utrustning och ridning egentligen. Men tillslut handlar...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
13 409

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka