Bästa djurparken

Var den framförallt en gul tiger som vankade samma väg? För de har haft en som fått den stereotypen och haft i många år 😑
Antagligen svårt att bryta nu. Men jo. De borde göra nåt åt sina glas runt de hägnen..
Det kan också ha varit en av fossorna (om det nu beskrivs som ett "kattliknande djur") - jag var där när en grupp SFI-elever ställdes inför det språkliga problemet fossa (är det en hund? är det en katt?). De är också svåra att läsa för oss med referensramen - hunddjur, kattdjur, mårddjur och björnar. Liksom: hur ser en nöjd fossa ut? De är extrema rovdjur, ensamlevande, nattaktiva.

Det kan också ha varit en av fossorna (om det nu beskrivs som ett "kattliknande djur") - jag var där när en grupp SFI-elever ställdes inför det språkliga problemet fossa (är det en hund? är det en katt?). De är också svåra att läsa för oss med referensramen - hunddjur, kattdjur, mårddjur och björnar. Liksom: hur ser en nöjd fossa ut? De är extrema rovdjur, ensamlevande, nattaktiva.
Menar du som Ts såg?
Tigern jag syftade på var iaf en tiger. Men vet inte om just den är kvar. Fick känslan av att den varit med ett tag. Och detta är några år sen..

Det du skriver gäller inte bara Nordens ark och Orsa.

Är parken ansluten till EAZA (europeiska djurparksföreningen) behöver man uppfylla en rad standards. Ligger parken i EU finns ett direktiv att följa där det bland annat står att djurparken måste bidra till forskning som gynnar bevarandearbete och utbilda/informationssprida kring bevarande av biologisk mångfald. Är det en djurpark i Sverige så behöver de tillstånd, i artskyddsförordningen står det vad som krävs och där finns liknande krav som i EU-direktivet. I Sverige har vi också högre krav på djurhållningen än i många andra länder.

Alla parker i Sverige måste alltså jobba med detta för att få behålla sina tillstånd och alla besökare till dessa parker är med och finansierar forskning, utbildning och bevarande.
Åh, tack för att du finns här och informerar folk om just hur mycket jobb parker faktiskt lägger ner varje dag ´, och hur mycket de måste göra. :bow:

Jag fick verkligen en verklighetscheck när jag insåg hur mycket fördomar folk fortfarande har emot djurparker under min djurvårdsutbildning. De delar information och rykten som är daterade med flera årtionden, och saker som är direkt olagliga i svenska djurparker. Mycket pga media troligen.
Det är synd hur svårt det är för djurparker att jobba med djuren när människor är så oförstående och hellre litar på media som vill ha stora rubriker och uppmärksamhet, än faktiskt läsa på om ämnet själv eller ännu bättre, besöka parker som informerar och utbildar sina besökare. :)
Jag är själv tacksam över att ha fått ta del av djurparkers jobb osv när jag själv jobbade i park och utbildade mig. Men jag orkar inte alltid ta den diskussionen när jag hör felaktigheter och fördomar om djurparker... (var inte supersugen på att kika in i den här tråden pga det)

Åh, tack för att du finns här och informerar folk om just hur mycket jobb parker faktiskt lägger ner varje dag ´, och hur mycket de måste göra. :bow:

Jag fick verkligen en verklighetscheck när jag insåg hur mycket fördomar folk fortfarande har emot djurparker under min djurvårdsutbildning. De delar information och rykten som är daterade med flera årtionden, och saker som är direkt olagliga i svenska djurparker. Mycket pga media troligen.
Det är synd hur svårt det är för djurparker att jobba med djuren när människor är så oförstående och hellre litar på media som vill ha stora rubriker och uppmärksamhet, än faktiskt läsa på om ämnet själv eller ännu bättre, besöka parker som informerar och utbildar sina besökare. :)
Jag är själv tacksam över att ha fått ta del av djurparkers jobb osv när jag själv jobbade i park och utbildade mig. Men jag orkar inte alltid ta den diskussionen när jag hör felaktigheter och fördomar om djurparker... (var inte supersugen på att kika in i den här tråden pga det)
Håller med.
Var inte heller supersugen på en sån diskussion så försökte stävja det lite i trådstarten. Ville man diskutera djurparker vara eller icke vara vore det en annan tråd.

Nordens ark är verkligen bäst. Ser man inte varje djur i varje hägn tycker jag det är bra, Jag tycker inte det gör något att missa några, lite charmigt :)
Jag lämnar alltid Nordens ark med en trevlig känsla i magen.

Något som inte var trevligt var en djurpark i England, den låg mitt i ingenstans så platsbrist var inte ett problem. Jag är himla dålig på att uppskatta längder och areor så tro mig bara när jag säger att det var depprimerande små hägn. Lodjuret gick fram och tillbaka och pep oroligt.
Något som var intressant där var frigående typ ''mini kängrur'' jag har ingen anning om vad det var för djur men de gick fritt bland gångvägarna. Kan tänka mig att det kan slå fel med fel besökare. Men det var lite trevligt.

Jag har varit på nämnda djurparker, olika tider på året, och alltid sett djur. Inte alla men nästan. Det handlar mycket om att faktiskt ta sig tid att titta. Hastar man igenom kommer man inte se, men ta lite tid på dig så ser man.

Följer man utfodringarna på tex. Nordens ark ökar sannolikheten för att se ytterligare.

Jag håller med .

Jag har varit på Skånes Djurpark ganska många gånger, senast följde vi mattiderna (och var där i maj) och fick därmed se alla djur, tillochmed järven som jag tidigare påstått bara var ett tomt hägn:D

Jag har hört mycket gott om Nordens Ark, även från andra djurparker. Kolmården tycker jag är intressant på många sätt, linbanan tycker jag var ett lyft. Borås har en intressant reptilpark (utanför, med eget inträde) men enligt mig lite tråkiga hägn. Köpenhamns Zoo är däremot inte nån hit.

Häromdagen var jag på Chester Zoo, har ni möjlighet, åk dit:love:

Lånar ett hörn om det är okej :)

Orsa, Furuvik och Järvzoo. Vad är för- respektive nackdelar med dem, ni som vet?

Kan bara uttala mig om Järvzoo men jag älskade den! Bra gångvägar, jag såg nästan alla djuren, inte så mycket folk...Detta var i september i lätt duggregn och jag kom lagom till utfodringen så det kanske inte var så konstigt att det blev så positivt för mig!

Liknande trådar

Fritid Vill dra på nån liten semester i sommar. Har i tanken att åka till Järnvägsmuseet i Gävle, så sambon kan få se det med. Men sen tar det...
Svar
2
· Visningar
320
Senast: Halcyon
·
Fritid Nästa vinter i november eller januari planerar jag att åka till solen ca 2 veckor. Men var ska jag åka? Enda kravet är att flygresan... 2 3
Svar
54
· Visningar
3 528
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är... 43 44 45
Svar
893
· Visningar
20 835
Senast: Lobelia
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 662
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka