Bästa djurparken

Får man se sånt på en sommarsäsong får man ofta ha tur. ;) Nu när det är så varmt väder och har varit så länge skulle jag tippa på att många av djuren i många parker är väldigt trötta... På Nordens Ark ligger tigrarna och jäser i några buskar och har inte kommit fram ens på matningar... :p

Jag tror dock du skulle gilla just Nordens Ark. Men rekommenderar även Borås och Järvzoo (men de kanske har för mycket svenskt) utifrån vilka parker du helst inte ville till igen. :)

Om du kikar lite på hemsidorna och har några specifika frågor så hojta till!
Det var sommarsäsong. Början av Juli tror jag.
Nu har jag iaf lyxen att kunna vänta fram till början av september i år. Är ledig ända fram till 16/9 😁

Jag tycker att djurparker ofta är problematiska och jag gillar dem inte riktigt samtidigt som det säkert finns bra sidor av dem också.

Jag hittar ingen info om hur stor parken är men promenadstråket är iaf 2,8 km. Jag läste några recensioner som sa att det fanns berikning i hägnen och några där man tyckte att djuren var svåra att se vilket kanske betyder att hägnen är stora.

Nu gar vi val lite OT men,
det ar valdigt latt att se har precis hur stor djurparken ar -
https://www.google.co.uk/maps/place...xa069f56a92ac0d2a!8m2!3d65.943415!4d26.467017

Som jag sa, anvander man den gula gubben kan man ocksa ga runt i vissa delar i parken, och jag sag bade brunbjornarnas och isbjornarnas hagn och var inte imponerad av nagon av dem. Tycker man att de ar stora hagn for den sortens djur sa kan man inte ha mycket kunskap/erfarenhet av vildliv.

Jag ar faktiskt lite forvanad att en vildmarkspark i Norra finland inte ar battre faktiskt, hagnen ar nagot jag hade forvantat mig betydligt narme en storstad

https://www.google.co.uk/maps/place...xa069f56a92ac0d2a!8m2!3d65.943415!4d26.467017

Som jag sa, anvander man den gula gubben kan man ocksa ga runt i vissa delar i parken, och jag sag bade brunbjornarnas och isbjornarnas hagn och var inte imponerad av nagon av dem. Tycker man att de ar stora hagn for den sortens djur sa kan man inte ha mycket kunskap/erfarenhet av vildliv.

Jag ar faktiskt lite forvanad att en vildmarkspark i Norra finland inte ar battre faktiskt, hagnen ar nagot jag hade forvantat mig betydligt narme en storstad
Jag gick runt med gula gubben nu och det ser ju t.o.m värre ut än jag trodde.

Nordens Ark!

De och Orsa Rovdjurpark har ett syfte med sin anläggning och med sitt besök är man med och "finansierar" forskning, bevaring och utbildning om dessa djur. Parkerna är skapta för djurs bevarade och inte bara som turistjippo som många andra parker.

Jag bodde granne med Lycksele djurpark på hedenhös tid. Hörde vargarna yla och första gången fattade jag inte vad det var. Varghägnet var inte jättestort och inte björngropen heller. De har ju inga exotiska djur egentligen vilket är bra men jag tycker det skaver när jag ser djur instängda på detta vis. Ibland rymde nåt djur och man förstår ju varför. Då på -70talet hade jag ingen riktig uppfattning om det var en bra djurpark eller inte, jag hade bara Skansen att jämföra med. Men tyckte ändå att L var bättre. Men bra vete sjutton.

Jag får det inte att funka tyvärr. Men jag har aldrig påstått att det var stora hägn jag skrev bara hur långt man kan promenera (står på hemsidan) samt om recensionerna.

Det var sommarsäsong. Början av Juli tror jag.
Nu har jag iaf lyxen att kunna vänta fram till början av september i år. Är ledig ända fram till 16/9 😁

Ja, därför jag tänker att du nog hade tur! ;)

Jag skulle i så fall tipsa om att vänta (fusk med så lång ledighet!!!). Dagar med lite småkass väder är ofta bättre. Eller om det varit riktigt varmt och soligt länge och sen gå när det väl slår om. Då kan många leva upp. :)

Nordens Ark!

De och Orsa Rovdjurpark har ett syfte med sin anläggning och med sitt besök är man med och "finansierar" forskning, bevaring och utbildning om dessa djur. Parkerna är skapta för djurs bevarade och inte bara som turistjippo som många andra parker.

Det du skriver gäller inte bara Nordens ark och Orsa.

Är parken ansluten till EAZA (europeiska djurparksföreningen) behöver man uppfylla en rad standards. Ligger parken i EU finns ett direktiv att följa där det bland annat står att djurparken måste bidra till forskning som gynnar bevarandearbete och utbilda/informationssprida kring bevarande av biologisk mångfald. Är det en djurpark i Sverige så behöver de tillstånd, i artskyddsförordningen står det vad som krävs och där finns liknande krav som i EU-direktivet. I Sverige har vi också högre krav på djurhållningen än i många andra länder.

Alla parker i Sverige måste alltså jobba med detta för att få behålla sina tillstånd och alla besökare till dessa parker är med och finansierar forskning, utbildning och bevarande.

Bara nästan Sverige, men jag vill ändå slå ett slag för Odense Zoo i Danmark! De har vunnit priset som Europas bästa zoo i sin storlek de senaste två gångerna och det är verkligen välförtjänt. I mina ögon ligger det i toppen både som varande djurvänligt (jag är veterinär och är därför kräsen med djurens väl och ve) och gästvänligt :).

@lizan trots EAZA osv så det är verkligen inte ekvivalent med att djur frodas och mår bra i alla djurparker. Tycker det är intressant att i sammanhanget du inte besökt Ölands djurpark eller är medveten om alla oändliga turer som varit runt dem alla år.... som exempel.

Jag vet ju att du jobbat lite på Kolmården något år osv, men faktiskt så jag som jobbat där 11 år har nog ändå en lite annan bild av det du skriver även om självklart rent generellt är det en fin djurpark där djuren har det rätt bra i fångenskap .

@lizan trots EAZA osv så det är verkligen inte ekvivalent med att djur frodas och mår bra i alla djurparker. Tycker det är intressant att i sammanhanget du inte besökt Ölands djurpark eller är medveten om alla oändliga turer som varit runt dem alla år.... som exempel.

Jag vet ju att du jobbat lite på Kolmården något år osv, men faktiskt så jag som jobbat där 11 år har nog ändå en lite annan bild av det du skriver även om självklart rent generellt är det en fin djurpark där djuren har det rätt bra i fångenskap .

Väldigt svårt att svara på ditt inlägg eftersom det är lösryckta påståenden.

Jag har aldrig skrivit att alla djur frodas på alla djurparker.

Jag har inte skrivit att jag är omedveten om turerna kring Öland, utan jag skrev att jag inte är tillräckligt insatt för att kunna säga något om dem. Men du får gärna tycka att det är intressant att jag inte besökt just den parken.

Jag har aldrig jobbat på Kolmården.

Jag förstår inte vad du syftar på när du säger att du med dina år på Kolmården har en annan bild av det jag skriver. Pratar du fortfarande om Öland? Och vad menar du att jag skriver om dem som du har en annan bild av i så fall?

Väldigt svårt att svara på ditt inlägg eftersom det är lösryckta påståenden.

Jag har aldrig skrivit att alla djur frodas på alla djurparker.

Jag har inte skrivit att jag är omedveten om turerna kring Öland, utan jag skrev att jag inte är tillräckligt insatt för att kunna säga något om dem. Men du får gärna tycka att det är intressant att jag inte besökt just den parken.

Jag har aldrig jobbat på Kolmården.

Jag förstår inte vad du syftar på när du säger att du med dina år på Kolmården har en annan bild av det jag skriver. Pratar du fortfarande om Öland? Och vad menar du att jag skriver om dem som du har en annan bild av i så fall?

Jag tror utifrån svaret att du har ett nick som nästan är identiskt isåfall med den jag trodde du var . Om du aldrig jobbat /arbetat/varit praktikant osv på Kolmården . Jag tror faktiskt inte att jag misstar mig alls?

Om så är fallet ber jag om ursäkt !

Vi var på Kolmården förra året, det är en upplevelse vi pratar om var och varannan vecka. Jag har ingen annan djupark att jämföra med, men vad jag förstått har djuren det bra och jag fick en bra känsla. Fick chansen att prata med några guider som var kunniga och måna om djuren.
Jag är inte superförtjust i att de har delfiner tex, men jag kan också se nyttan för artens skull att de finns. Showen berör verkligen, man blir verkligen engagerad i att flera olika arter ska finnas och skyddas!

Jag tror utifrån svaret att du har ett nick som nästan är identiskt isåfall med den jag trodde du var . Om du aldrig jobbat /arbetat/varit praktikant osv på Kolmården .

Om så är fallet ber jag om ursäkt !

Oavsett om jag är rätt eller fel person var det ett väldigt märkligt inlägg som inte hänger ihop med vad jag skrivit här.

Jag har läst min master på Linköping och därmed varit mycket på Kolmården i mina studier, och känner såklart många som jobbar där, men har inte mer erfarenhet än så därifrån. Jag har däremot jobbat på en annan djurpark i några år och har samarbeten med flera via mitt jobb. Vad det nu har med saken att göra.

Oavsett om jag är rätt eller fel person var det ett väldigt märkligt inlägg som inte hänger ihop med vad jag skrivit här.

Jag har läst min master på Linköping och därmed varit mycket på Kolmården i mina studier, och känner såklart många som jobbar där, men har inte mer erfarenhet än så därifrån. Jag har däremot jobbat på en annan djurpark i några år och har samarbeten med flera via mitt jobb. Vad det nu har med saken att göra.

Jag tyckte bara det blev märkligt ang dina uttalanden ang kvaliteter på Djurparker i Sverige med EAZA som motivering, och då i kombo med tex Ölands djurpark som du aldrig varit i och inte känner till osv.

Jag tyckte bara det blev märkligt ang dina uttalanden ang kvaliteter på Djurparker i Sverige med EAZA som motivering, och då i kombo med tex Ölands djurpark som du aldrig varit i och inte känner till osv.

Fast då blandar du ju ihop två helt olika inlägg från mig som var svar på helt olika inlägg. Ett för att belysa att det inte bara är Orsa och Nordens ark i Sverige som jobbar med bevarande, utbildning och forskning. Ett som är ett svar på en fråga om Öland eftersom jag skrev att man kan känna sig trygg med att besöka de flesta djurparker i Sverige.

Och igen- jag har inte skrivit att jag inte känner till Öland. Jag skrev att jag inte har tillräcklig insyn för att uttala mig om dem. Och för att förtydliga så menade jag varken mer eller mindre med det än att jag inte har tillräckligt på fötterna om Öland för att vilja uttala mig varken positivt eller negativt om dem här på Bukefalos.

Liknande trådar

Fritid Vill dra på nån liten semester i sommar. Har i tanken att åka till Järnvägsmuseet i Gävle, så sambon kan få se det med. Men sen tar det...
Svar
2
· Visningar
320
Senast: Halcyon
·
Fritid Nästa vinter i november eller januari planerar jag att åka till solen ca 2 veckor. Men var ska jag åka? Enda kravet är att flygresan... 2 3
Svar
54
· Visningar
3 528
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är... 43 44 45
Svar
893
· Visningar
20 835
Senast: Lobelia
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 662
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka