Bästa djurparken

Cattis_E

Trådstartare
Sveriges bästa djurpark enligt er?
Ser gärna att djuren dessutom har så god miljö som möjligt och man jobbar med berikning så gott det går.
Bespara mig gärna kommentarer om att inga djur har det bra på djurpark.
Hoppas på att kanske åka till en på semestern..
Jag vill heller helst inte åka till de jag varit nyligen. Det vill säga följande:

Skansen
Kolmården
Furuvik
Orsa rovdjurspark

Jag tycker att Borås är riktigt bra. Jag tycker att det syns att man månar om sina djur. Och man har alldeles nyss byggt ett nytt elefanthus. Dessutom är personalen riktigt bra. Det är bemötande i världsklass.

Jag skulle säga att man kan känna sig trygg med de flesta parker i Sverige. Berikning jobbar alla med, dels för att man vill men det står också i lagstiftningen att man måste. De flesta har både väldigt bra och mindre bra miljöer, men jobbar hela tiden för att förbättra.

Så jag skulle säga att valet kan bero på andra saker än just det. Parkerna har ju lite olika inriktning så fundera över typ av park och tex om det är några särskilda djur du vill få uppleva tänker jag.

Av de parker jag besökt är nog Nordens Ark den bästa... Dessutom har de ett rätt avancerat arbete med utrotningshotade djurarter....

Tänkte skriva samma bra med hägn rejält arbete med utrotningshotade djur och man går på spångar så man inte stör djuren på samma sätt.

Jag skulle säga att man kan känna sig trygg med de flesta parker i Sverige. Berikning jobbar alla med, dels för att man vill men det står också i lagstiftningen att man måste. De flesta har både väldigt bra och mindre bra miljöer, men jobbar hela tiden för att förbättra.

Så jag skulle säga att valet kan bero på andra saker än just det. Parkerna har ju lite olika inriktning så fundera över typ av park och tex om det är några särskilda djur du vill få uppleva tänker jag.
Menar du att Ölands djurpark skärpt till sig sen jag var där för 5 år sedan? För det var tamigtusan ledsamt att se djuren där.

Ser gärna att djuren dessutom har så god miljö som möjligt och man jobbar med berikning så gott det går.
Jag vill heller helst inte åka till de jag varit nyligen. Det vill säga följande:

Skansen
Kolmården
Furuvik
Orsa rovdjurspark
Jag gillade Skånes djurpark. Kändes som den var mer anpassad för djuren än turisterna.

Nu gjorde du det ju svårt.
Jag har en väldig bredd i mitt djurintresse.
Jag tyckte i och för sig mycket om Orsa rovdjurspark. Vet inte om jag hade tur i och för sig, men många av djuren var framme och bjöd på lite "show". Björnar som busade och for runt. Badade.
Lo som studerade oss etc.

Apor är väl ingen favorit, inte heller lantbruksdjur och de vilt man kan se gott om i våra skogar. Reptiler är väl inte heller jättekul.

Får spana runt lite på hemsidor om vad de har tror jag 😁.

Skansen
Kolmården
Furuvik
Orsa rovdjurspark
Glömde att jag varit en hel del på parken zoo.
Speciellt när jag bodde i Eskilstuna men varför igen för något år sen.

Menar du att Ölands djurpark skärpt till sig sen jag var där för 5 år sedan? För det var tamigtusan ledsamt att se djuren där.
Jag skrev de flesta. ;) Nää, skämt åsido. Jag har väldigt dålig insyn i just Öland. Har inte varit där, känner inte folk som jobbar där och har helt enkelt inte kollen för att varken säga bu eller bä om ryktena.

Nu gjorde du det ju svårt.
Jag har en väldig bredd i mitt djurintresse.
Jag tyckte i och för sig mycket om Orsa rovdjurspark. Vet inte om jag hade tur i och för sig, men många av djuren var framme och bjöd på lite "show". Björnar som busade och for runt. Badade.
Lo som studerade oss etc.

Apor är väl ingen favorit, inte heller lantbruksdjur och de vilt man kan se gott om i våra skogar. Reptiler är väl inte heller jättekul.

Får spana runt lite på hemsidor om vad de har tror jag 😁.

Får man se sånt på en sommarsäsong får man ofta ha tur. ;) Nu när det är så varmt väder och har varit så länge skulle jag tippa på att många av djuren i många parker är väldigt trötta... På Nordens Ark ligger tigrarna och jäser i några buskar och har inte kommit fram ens på matningar... :p

Jag tror dock du skulle gilla just Nordens Ark. Men rekommenderar även Borås och Järvzoo (men de kanske har för mycket svenskt) utifrån vilka parker du helst inte ville till igen. :)

Om du kikar lite på hemsidorna och har några specifika frågor så hojta till!

Hur har dom det egentligen? Spontant känns isbjörn på djurpark som en väldigt dålig idé.

Tittade in knappt pa google earth, och bara storleken pa hela parken var orovackande liten (det litter ju mitt i ingenstans liksom, mark ar det inte brist pa!) men upptackte att man kan zooma in o see djuren med den lilla gula gubben och isbjornarna sitter i ett hangn som typ hade funkat som vinterhage till 2 hastar...

Tittade in knappt pa google earth, och bara storleken pa hela parken var orovackande liten (det litter ju mitt i ingenstans liksom, mark ar det inte brist pa!) men upptackte att man kan zooma in o see djuren med den lilla gula gubben och isbjornarna sitter i ett hangn som typ hade funkat som vinterhage till 2 hastar...
:cry:

Jag gillade Skånes djurpark. Kändes som den var mer anpassad för djuren än turisterna.

Ja, de har stora inhägnader och man räknar inte med att se alla djuren när man är där. Har nog aldrig hänt att jag lyckats se alla djuren någon gång jag varit där. De stora ser man, möjligtvis med undantag av vargarna som är rätt bra kamouflerade i sin stora inhägnad.

Jag tycker att djurparker ofta är problematiska och jag gillar dem inte riktigt samtidigt som det säkert finns bra sidor av dem också.

Jag hittar ingen info om hur stor parken är men promenadstråket är iaf 2,8 km. Jag läste några recensioner som sa att det fanns berikning i hägnen och några där man tyckte att djuren var svåra att se vilket kanske betyder att hägnen är stora.

Liknande trådar

Fritid Vill dra på nån liten semester i sommar. Har i tanken att åka till Järnvägsmuseet i Gävle, så sambon kan få se det med. Men sen tar det...
Svar
2
· Visningar
320
Senast: Halcyon
·
Fritid Nästa vinter i november eller januari planerar jag att åka till solen ca 2 veckor. Men var ska jag åka? Enda kravet är att flygresan... 2 3
Svar
54
· Visningar
3 528
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är... 43 44 45
Svar
893
· Visningar
20 835
Senast: Lobelia
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 662
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka